Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 11:53
  #6733
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Hej, går första terminen på uu nu, är lite sent ute men undrar om nån vet om det fortfanrande är möjligt att få reccebostad nånstans? Vilken nation ska man gå med i isf? Är inte med i nån just nu, vet inte ens om de tar emot ansökningar så här sent.
Du har ju en länk i inlägget ovanför ditt. Gå in där och kolla, sen kontaktar du dom med dina frågor.

Reccebostäder har jag aldrig hört talas om, akutboenden (vandrarhem till rabatterat pris) har jag hört talas om, men inte att du skulle få en bostad bara för att du är ny här, vore ju vidrigt mot de som varit inneboende och stått i kö.

UU:s portal har också information till nya studenter: https://www.uu.se/utbildning/studera-i-uppsala/bostad/

De hänvisar vidare till Studentboet: https://www.studentboet.se/sv
__________________
Senast redigerad av Nirp 2018-10-20 kl. 11:56.
Citera
2018-10-25, 14:21
  #6734
Medlem
Hej!

Om man ska utgå från förra årets normering kommer jag mest största sannolikhet hamna på UU till våren. Har i nuläget köplats 4 på ett studentrum i Luthagen som verkar vara ett mysigt område.

Någon som bott i korridorerna i Luthagen som vet ifall det följer med några möbler överhuvudtaget? Jag har sökt men inte hittat någon information. Egentligen är det mest säng jag är intresserad av. Har svårt att se att jag ska klämma in min nuvarande 140s på 19kvm.

Edit: Och angående korttidskontrakt! Som jag fattat det så kan man bo där tills tex Rackarberget ska renoveras och då tar Rackarbergaren över mitt rum. Det verkar som om Rackarberget inte ska renoveras förrän i höst, man kan alltså anta att ett korttidskontrakt sträcker sig till början av HT. Typ?
__________________
Senast redigerad av SchecterLove 2018-10-25 kl. 14:24.
Citera
2019-01-06, 12:58
  #6735
Medlem
lighten-ups avatar
En iakttagelse jag har gjort är att hyran på de mindre 2ROK på Djäknegatan verkar ha höjts från 4315 kr/månad till 4388 kr/månad från 2017 till 2018. Alltså måste man betala 876 kr mer per år för de lägenheterna efter höjningen. Det är ganska sjukt, tycker jag.

Per kvadratmeter motsvarar höjningen ca 1,70 kr per månad – eller ca 20,37 kr per år. Den höjningen (i kr/kvadratmeter) kan man applicera på alla andra studentlägenheter i området.

2017: https://bostad.uppsala.se/lediga-bos...d=100008707818
2018: https://bostad.uppsala.se/lediga-bos...d=100021245417
Citera
2019-03-10, 14:37
  #6736
Medlem
Jag har inte ens gjort högskoleprovet. Jag vet inte om jag kommer in på Uppsala Universitet. Men jag skulle jättegärna vilja plugga där och då är bostad A och O. Saken är den att jag står inte i bostadskö någonstans. Och jag planerar att börja plugga där om 2,5 år. Jag vet att mycket jag skriver är hypotetiskt, men skulle gärna vilja få tips på hur jag kan fixa allt nu så jag slipper hamna i en knivigt situation sen. Och hur är chansen att jag får en hyfsad etta/ tvåa med bra läge om jag ställer mig i kö nu?

Skulle bli sjukt tacksam för svar.
Citera
2019-05-01, 16:19
  #6737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Gentleman
Jag har inte ens gjort högskoleprovet. Jag vet inte om jag kommer in på Uppsala Universitet. Men jag skulle jättegärna vilja plugga där och då är bostad A och O. Saken är den att jag står inte i bostadskö någonstans. Och jag planerar att börja plugga där om 2,5 år. Jag vet att mycket jag skriver är hypotetiskt, men skulle gärna vilja få tips på hur jag kan fixa allt nu så jag slipper hamna i en knivigt situation sen. Och hur är chansen att jag får en hyfsad etta/ tvåa med bra läge om jag ställer mig i kö nu?

Skulle bli sjukt tacksam för svar.


Bra framförhålling! Bli medlem redan NU i antigen Norrlands nation eller V-Dala. Dom tillhandahåller flest nationsbostäder av alla nationer. Bli medlem i båda om du vill öka chanserna för boende. Dock kostar det mer, men inte mycket (typ 300 per nation/termin, så 1200 per år ifall du är medlem i båda nationerna, vilket är väldigt värt med tanke på att du troligtvist kommer att ha 4-5 nationspoäng vilket är oftast vad som krävs för en studentlägenhet. V-dala har dessutom många nybyggda studentläggor.)
Citera
2019-05-01, 19:37
  #6738
Medlem
Ställer samma fråga här som i en annan tråd, då principen borde vara densamma?
--
Förutsatt att jag inte har några problem att betala några extra månaders hyra: hade jag kunnat söka studentbostäder redan nu med inflyttning i juni eller juli, för att sedan bo där även om jag inte börjar studera förens höstterminen drar igång?
--
Citera
2019-05-01, 21:46
  #6739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
----
--
Jag kan bara svara för Studentstaden, där krävs något slags intyg på att du är antagen innan du kan skriva kontrakt. Exakt när antagningsbeskedet kommer har du nog bättre koll på än jag, det brukar väl vara kring andra halvan av juli.
Citera
2019-05-03, 01:39
  #6740
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Ett tips för er som kommer inför höstterminen är att kika på bostäder redan nu. Efterfrågan kommer bli helt sinnessjuk i juli--> september.

Rekommenderar även att kolla facebook eller blocket! Där fick jag min.

Oftast har de en typ av visning - se till att vara allmänt go' och proper så löser det sig.
Citera
2019-05-05, 05:57
  #6741
Medlem
SlapBasss avatar
Om man bara lyckas ta 15 - 22.5 HP av 30, blir man då vräkt även om man alltid betalar hyran i tid har 0 anmärkningar och kommit in på 30 HP nästa termin? Frågan är gällande studentstaden.
Citera
2019-05-08, 22:07
  #6742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Ett tips för er som kommer inför höstterminen är att kika på bostäder redan nu. Efterfrågan kommer bli helt sinnessjuk i juli--> september.

Rekommenderar även att kolla facebook eller blocket! Där fick jag min.

Oftast har de en typ av visning - se till att vara allmänt go' och proper så löser det sig.
Går det att söka studentbostäder redan innan man blivit antagen? Undrar dessutom hur långt man kommer med cirka 2 år av köpoäng från Uppsala bostadsförmedling?
Citera
2019-07-23, 21:18
  #6743
Medlem
zyzlites avatar
Fått möjlighet att bo i en Lägenhet i Årsta.
Är det för långt ifrån Centrum för att "vara med" och ha kul som student eller är det bättre att bo i ett korridorsrum i tex Rackarberget?
Citera
2019-07-23, 23:18
  #6744
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzlite
Fått möjlighet att bo i en Lägenhet i Årsta.
Är det för långt ifrån Centrum för att "vara med" och ha kul som student eller är det bättre att bo i ett korridorsrum i tex Rackarberget?

Helt ärligt är Årsta jävligt långt bort från det mesta i Uppsala, så jag skulle faktiskt rekommendera dig att ta nåt närmare stan och studentlivet på nationerna. Rackarberget är ett ganska bra läge. Du kan ju byta upp dig om du hitta nån annan bättre bostad senare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback