2013-12-04, 09:34
Medlem
Tja!

Nu är det såhär att jag ska eventuellt börja jobba som rubriken lyder, bar/restaurang pianist, i Stockholm .
Problemet är bara att jag har ingen som helst aning om hur jag ska lägga upp kvällen då jag aldrig gjort något liknande.

Fick erbjudandet av en vän nyligen och bestämde mig att testa en helg för det är något jag alltid velat göra men aldrig vågat. (När är inte klart)

Jag undrar nu hur ni andra gör?

Har ni något låt häfte där ni har alla de låtar ni kan i eller bara en samling där ni bara slår upp en sida och spelar efter ackord? Eller sitter ni bara och improviserar t.ex. Jazz ?

Jag kommer spela en helg ungefär 6 timmar per dag.

Så alla tipps är Välkomna!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Citera
2013-12-04, 10:00
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Omg! 6 timmar per dag? Du lär ledsna på piano . Då jag spelat efter noter och varierat med improvisations. Jag antar att du är en riktig fena på piano?
Citera
2013-12-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Omg! 6 timmar per dag? Du lär ledsna på piano . Då jag spelat efter noter och varierat med improvisations. Jag antar att du är en riktig fena på piano?

Japp 6timmar! Jo jag kan tänka mig att man blir trött efter ett tag .
Nu ha jag ju inte pratat med krögaren om hur han vill ha det. Tror inte han själv riktigt vet det men han ville ha en entertainer. Och vad han mena me det va oklart .

Mina första tankar gick till att skaffa ultimate-guitars iPad app där alla deras tabbe finns och plocka fram vissa passandes eller önskade låtar (eftersom jag inte har någon repertoar eller häften) och sedan Spela improviserad jazz imellan låtarna.

Men ah, det kanske mer är en frågan om vad folk vill ha av en 21 årig kille bakom pianot?

Jag har speat piano hela mitt liv men aldrig live mer en 1-2 låtar haha :P.
Citera
2013-12-04, 12:55
Medlem
Det beror väl på vad det är för ställe. Är det en vanlig krog kan jag tänka mej att du sjunger sånt som Elton John och Beatles och gamla lugna favoriter. Är det lite finare - restaurang, hotell - så kör du jazzstandards och sjunger lite Sinatra.
Sen får du ju känna efter hur folk reagerar. Var beredd på att spela vad som helst.
Citera
2013-12-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Det beror väl på vad det är för ställe. Är det en vanlig krog kan jag tänka mej att du sjunger sånt som Elton John och Beatles och gamla lugna favoriter. Är det lite finare - restaurang, hotell - så kör du jazzstandards och sjunger lite Sinatra.
Sen får du ju känna efter hur folk reagerar. Var beredd på att spela vad som helst.

Okey, så att sjunga är en viktig del i detta? Jag har ju aldrig satsat sång på det sättet. Mina tankar var mer att bara spela piano men kanske inte blir bra?
Citera
2013-12-04, 18:59
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreamkid
Japp 6timmar! Jo jag kan tänka mig att man blir trött efter ett tag .
Nu ha jag ju inte pratat med krögaren om hur han vill ha det. Tror inte han själv riktigt vet det men han ville ha en entertainer. Och vad han mena me det va oklart .

Mina första tankar gick till att skaffa ultimate-guitars iPad app där alla deras tabbe finns och plocka fram vissa passandes eller önskade låtar (eftersom jag inte har någon repertoar eller häften) och sedan Spela improviserad jazz imellan låtarna.

Men ah, det kanske mer är en frågan om vad folk vill ha av en 21 årig kille bakom pianot?

Jag har speat piano hela mitt liv men aldrig live mer en 1-2 låtar haha :P.

Det är bara att kötta, du kommer få nöta som fan. men lätt värt det
Senast redigerad av swahili 2013-12-04 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in