Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-04, 05:19
  #1
Medlem
Jag funderar på att åka runt och sälja falukorv på marknader. Nu är det inte vilken falukorv som helst, utan ett eget recept vi använder, så det finns inte ute på affärerna. Korven kom tvåa i SM, enda gången den var med. Nu är det min pappa och några till som säljer denna korv, men mest till de som de känner. Farsan driver eget så han har inte tid att utöka denna verksamhet. Men han tror själv på iden. Korven är såklart lite dyrare än andra och det var därför det inte fungerar att sälja i affärerna eftersom så många andra är mycket billigare. Men på en marknad kanske människor är bered att betala lite extra för kvalitet.
Har varit på några marknader och har inte sett nån sälja detta.

Så vad tror ni, kan detta fungera?
__________________
Senast redigerad av Dromedaren79 2013-12-04 kl. 05:21.
Citera
2013-12-04, 05:23
  #2
Medlem
TheGamers avatar
Jag känner många bönder som har kontrakt med lokal butik eller närliggande butik, där rekommenderar jag för att du ska slippa stå på marknader.

Klart marknader är ett bra ställe men då gäller det att sticka ut i mängden, dessutom har du en chans att göra dig ett namn på en redan väletablerad affär.
Citera
2013-12-04, 05:23
  #3
Medlem
Saccards avatar
Vänta nu...? SM i Falukorv? Nu hittar du allt på, va?
Citera
2013-12-04, 05:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Vänta nu...? SM i Falukorv? Nu hittar du allt på, va?

SM var kanske fel ord Men den fick pris för klassen, bästa falukorv på Chark-SM.
Citera
2013-12-04, 05:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Jag känner många bönder som har kontrakt med lokal butik eller närliggande butik, där rekommenderar jag för att du ska slippa stå på marknader.

Klart marknader är ett bra ställe men då gäller det att sticka ut i mängden, dessutom har du en chans att göra dig ett namn på en redan väletablerad affär.

Håller med till fullo!

Är det något jag verkligen saknar är det en bra korv i min affär. Tror det är över 1 år sedan jag köpte falukorv. Nu för tiden finns i stort sett enbart 3 olika falukorvar i kyldisken i min ICA-butik: scans äckliga skit, ICA´s egna och slutligen "ICA-basic falukorv". Den ena värre än den andra.

Dock går det ju använda på andra sätt än att bli mätt på. Haft flickvänner/sambos som gillar grova grejer. Inte fan köper man något billigt skit fastän man enbart ska jucka med den ett litet tag.
__________________
Senast redigerad av Gourmanden 2013-12-04 kl. 06:03.
Citera
2013-12-04, 06:07
  #6
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gourmanden
Är det något jag verkligen saknar är det en bra korv i min affär.
Som hon sa, flickan...

Nej men vad fan... Åk runt och gör något roligt av korven på marknaderna. Subtila anspelningar är roligast. Knalla runt på marknadsområdet med en reklamskylt på magen, nånting i stil med "Dromedarens Falukorv, kvalitet från egen tillverkning. Säljes i gång fyra" eller något annat lämpligt. För att fånga uppmärksamheten och sticka ut från mängden andra säljare så gå runt med en Opeltatuering på ena armen (en spritpenna och en mall funkar prima) samt ett vallhorn lite chict hängande över axeln. Jag lovar dig att det kommer att finnas många som fattar vad du menar, du kommer att sticka ut ordentligt och får ut din reklam.
Citera
2013-12-04, 06:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Jag känner många bönder som har kontrakt med lokal butik eller närliggande butik, där rekommenderar jag för att du ska slippa stå på marknader.

Klart marknader är ett bra ställe men då gäller det att sticka ut i mängden, dessutom har du en chans att göra dig ett namn på en redan väletablerad affär.

Som jag sa, så verkar inte människor köpa denna korv pga av priset i affärerna och marginalen blir inte så stor eftersom affären också ska betalt. Nu gör vi inte denna korv själva heller utan det är vi som har receptet och beställer från korvfabrik. Min far var delägare i en korvfabrik förut och därav receptet. Hemmamarknaden kan jag nog täcka själv, människor frågar efter den hela tiden.
Korven är grym och troligtvis Sveriges bästa även fast den "bara" kom två för många år sen.
Det är just därför jag anser att det kan gå på en marknad, där de är mindre prinskänslig och vill ha kvalite. Man kan ju också göra parisare vid sidan av också. Sen måste man ju vara en bra säljare också
__________________
Senast redigerad av Dromedaren79 2013-12-04 kl. 06:20.
Citera
2013-12-04, 10:51
  #8
Medlem
EvilGuys avatar
Min första tanke: Vill folk verkligen köpa kylvaror som bör läggs i en kyl inom en halvtimme på en marknad?

Utöver det kommer dina kostnader som säljare att dra iväg i form av större kylbil med plats för kyldisk, elverk etc. Det finns nog en anledning att det säljs mest lakritsremmar och hårda karameller på marknader..
Citera
2013-12-04, 11:48
  #9
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
SM var kanske fel ord Men den fick pris för klassen, bästa falukorv på Chark-SM.

Så Chark-SM finns?
Citera
2013-12-04, 17:38
  #10
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gourmanden
Håller med till fullo!

Är det något jag verkligen saknar är det en bra korv i min affär. Tror det är över 1 år sedan jag köpte falukorv. Nu för tiden finns i stort sett enbart 3 olika falukorvar i kyldisken i min ICA-butik: scans äckliga skit, ICA´s egna och slutligen "ICA-basic falukorv". Den ena värre än den andra.

Precis, dessutom söker folk högkvalitativt kött idag, de är villiga att öppna plånboken vid helger och liknande. Skapar man sig ett namn så kan man nå långt.


Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Som jag sa, så verkar inte människor köpa denna korv pga av priset i affärerna och marginalen blir inte så stor eftersom affären också ska betalt. Nu gör vi inte denna korv själva heller utan det är vi som har receptet och beställer från korvfabrik. Min far var delägare i en korvfabrik förut och därav receptet. Hemmamarknaden kan jag nog täcka själv, människor frågar efter den hela tiden.
Korven är grym och troligtvis Sveriges bästa även fast den "bara" kom två för många år sen.
Det är just därför jag anser att det kan gå på en marknad, där de är mindre prinskänslig och vill ha kvalite. Man kan ju också göra parisare vid sidan av också. Sen måste man ju vara en bra säljare också

Fast det finns en kundkrets, säger du ju själv. Se till att annonsera och visa upp korven ( ) och låt folk provsmaka, om de tycker den är bra kommer de garanterat att köpa mer.

Det är inte svårt att vara säljare, många bönder som tidigare sagt marknadsför sina egna varor tillsammans med butiken. Folk söker lokala försäljare idag, för att tänka på miljön samt tycker jag att det är billigare vid kortare körsträcka.

Kom t.ex i helgen över på Maxi i stan väldigt fin lövbiff från en gård jag jobbat på mindre en mil iväg, det är sånt som folk/ jag vill ha - närproducerat. Kan du leverera en bra produkt och på något sätt samarbeta med en affär kan jag lova dig att du kommer tjäna mer av att sköta pappersarbete hemma än att sitta på en stol på en pissig marknad.

Självklart ska affären ha sin men de har redan en kundkrets och kan hjälpa dig smidigt att bygga ett namn.
Citera
2013-12-04, 23:00
  #11
Medlem
Det går bra att både sälja på marknader och i lokala butiker (som några här förklarade). Marknader ger dig också bra säljträning - du kommer så nära kunder och får direkt respons. Marknader har ju många fördelar - tex att kunderna ser dessa som nöje och jakt på nya produkter.
Citera
2013-12-05, 12:29
  #12
Medlem
Du skulle kunna kolla med de mataffärer/saluhallar som ligger i lite bättre områden, snacka med butikschefen och låta dem smaka. Är den så god som du säger finns det säkert affärer som vill köpa in den. Att stå på marknader känns lite jobbigt, kräver mycket utrustning och personal, särskilt om du måste expandera senare. När korven väl ligger där i matbutiken och stoltserar med hög kötthalt osv. kan en kraftigt rabatterade kampanj kombinerat med smakprovstillfällen i butiken säkert funka rätt bra för att marknadsföra produkten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback