Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-03, 21:58
  #1
Medlem
1. Om ett bryggeri säljer en 50cl öl till en restaurang/pub för 25kr Hur mycket skulle då restaurangbesökaren behöva betala för ölet om restaurangen ska kunna få normal förtjänst.

2. Om restaurangen säljer ölet för 55kr. Hur mycket är det brukligt att bryggeriet får per öl då?

Vet inte om det har någon betydelse, men restaurangen är en välbesökt pizzeria med hyfsat sena öppettider och alkoholrättigheter. Pizzerian ligger i en kommun om 11000 invånare. Bryggeriet ligger i samma kommun, och ölet är på ca 6 Vol%
Citera
2013-12-03, 22:10
  #2
Medlem
stilltons avatar
bryggerierna säljer inte öl till restauranger. det går antingen via systembolaget eller en distributör som i princip gör samma sak som systembolaget. deras påslag är normalt 20-25%.
så om bryggeriet säljer den för 25kr, så läggs först alkoholskatten på, som är 4,15 kr för en halvliter öl på 5%. vilket blir ett försälningspris på ca 36,50 från distributören. + moms =45,50 (det är priset du skulle få betala på bolaget).. restaurangen kan alltså inte sälja det ölet för så lite som 55kr.
så..
1. 80-90 kr.

2. det är väl vad en vanlig stor stark kostar på en pizzeria? en halvliter på 6% är 5kr skatt (innan moms. så kostar den 13,50 på systemet så får bryggaren ca 4 kr.
4kr + 5kr skatt + 20% påslag = 10,8 + moms = 13,50
__________________
Senast redigerad av stillton 2013-12-03 kl. 22:22.
Citera
2013-12-03, 22:23
  #3
Medlem
felpost
__________________
Senast redigerad av Kanonkanjag 2013-12-03 kl. 22:24. Anledning: fick svar på min fråga då tidigare postare ändrade sitt inlägg
Citera
2013-12-03, 22:24
  #4
Medlem
stilltons avatar
.
Citera
2013-12-03, 22:30
  #5
Medlem
hmm... undrar om restaurangbesökarna är beredda att betala 25-30kr extra för lokalproducerat.

Typiskt och. jag var nästan säker på att ett bryggeri med partihandelsrätt säljer direkt till restaurangen. Detta hade underlättat avsevärt att få tillbaks de kostsamma tomflaskorna till disk.

Tack för ett väldigt begripligt svar annars.
__________________
Senast redigerad av Kanonkanjag 2013-12-03 kl. 22:35.
Citera
2013-12-03, 22:50
  #6
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonkanjag
hmm... undrar om restaurangbesökarna är beredda att betala 25-30kr extra för lokalproducerat.

Typiskt och. jag var nästan säker på att ett bryggeri med partihandelsrätt säljer direkt till restaurangen. Detta hade underlättat avsevärt att få tillbaks de kostsamma tomflaskorna till disk.

Tack för ett väldigt begripligt svar annars.
det är möjligt att det går att göra det rent tekniskt, men jag har inte hört talas om att det går till på det viset. i annat fall så borde det ju ändå gå att skriva ett avtal om "pant" med restauranger som köper mycket av ölet.
tyvärr så tvivlar jag på att det blir nån storsäljare på pizzahaket..
Citera
2013-12-03, 23:27
  #7
Medlem
Nä. Inte jag heller, men jag skulle till en början vara hyfsat belåten med om de lyckades sälja 10st per dag (i medel) åtminstone till en början, om detta fungerar så skulle jag kunna tänka mej att utöka till att sälja till de tre närmsta systembolagen, och 3-4 restauranger/pubar till...

Då skulle jag kunna gå ner från 25kr per öl till kanske 19-21kr också.

Anledningen till detta är att jag redan brygger öl på hobbynivå. Har lyckats få till ett omtyckt öl som är lika bryggning efter bryggning. Med min nuvarande lokal och utrustning så kan jag producera 140 liter/månad. Självklart brygger jag inte så mycket idag, men det är så mycket som jag maximalt klarar idag. Utöver hobbybryggningen om ca 25liter per månad så blir det nästan inget extra arbete att producera 115 liter till...

Skulle isådanfall vara som ett test innan man tar lån för att fixa större lokal och utrustning. Jag har ju inget att förlora då jag ändå brygger på kul.
__________________
Senast redigerad av Kanonkanjag 2013-12-03 kl. 23:40.
Citera
2013-12-04, 01:08
  #8
Medlem
Bandhundens avatar
Går det inte bara att skippa distributören och deala direkt med restaurangen? Varför betala extra?

Annars intressant projekt, kör på!
__________________
Senast redigerad av Bandhunden 2013-12-04 kl. 01:12.
Citera
2013-12-04, 11:04
  #9
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Går det inte bara att skippa distributören och deala direkt med restaurangen? Varför betala extra?

Annars intressant projekt, kör på!
som jag förstått det så krävs det ett särskilt tillstånd för det, som kräver lite volymer för att vara värt att ha, men jag kan ha missuppfattat det.
det är ju förstås vissa fördelar om en distributör tar in en öl i sitt sortiment också. då kommer ju restauranger kunna beställa det lite som dom vill, och ts måste inte ut till varje potentiell kund för att försöka sälja in sitt öl. + transportkostnader då..
Citera
2013-12-04, 19:33
  #10
Medlem
Bandhundens avatar
Ajdå, är mycket regler i Sverige.

Här är ansökningsblanketten om jag förstått saken rätt. http://www.skatteverket.se/download/...271/537503.pdf

Det vettigaste är ju att TS söker sig till skatteverket och får information om vad som gäller. Även livsmedelsverket osv är inblandade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback