2013-12-03, 09:09
Medlem
Gummigubben1s avatar
Tjena

Jag är helt ny på kikarsikten och behöver ett till min klass 2 bössa,jag ska skjuta hare och rådjur mest, tror ni ett Zeiss Conquest 3-9*40 funkar??
Citera
2013-12-03, 13:50
Medlem
Xcango013s avatar
Ska du skjuta rådjur på vak så skulle jag slå till på större o värre. Nu på vintern så vakar man väl inte så mycket rådjur.... Men iaf om du ska skjuta rådjur på drev kör på drevkikare eller Aimpoint.
Citera
2014-05-05, 15:22
Medlem
Köp hellre leupold av de bättre modellerna än att köpa ett Conquest.
Dels är tycker jag de är mer prisvärda sedan är även conquestarna svårsålda i andrahand...
Citera
2014-05-06, 11:18
Medlem
Accubonds avatar
Det beror ju lite på hur du jagar och på vilka avstånd. Själv tycker jag att en kikare med förstoring på 3-9x är tillräckligt flexibel för den mesta normala jakt, dvs där skotthållen normalt sett inte sticker över 150 meter och inte är under ca 25 meter, skotten inte behövs tas jättehastigt och träffytan är som för ungefär hare och uppåt i storlek (Typexemplet där ett sådant sikte inte skulle vara ett bra val är t ex vid drevjakt på vildsvin som kräver snabba skott och där avstånden är korta). En del föredrar ju dock så hög förstoring som möjligt när de ska jaga mindre mål som hare och räv.

Conquest ska vara prisvärda och vet flera som har varit mycket nöjda med sina, en just med sitt 3-9x40, så du lär knappast hamna helt fel med ett sådant sikte. Ett annat märke/modell som jag tycker ger väldigt mycket för pengarna i samma prisklass är Nikon Monarch III som har skitbra optik för pengarna. Det finns med förstoring/linsdiameter på 2.5-10x42. Om du vill ha större förstoringsspann kan du titta på ett Bushnell Elite 6500 2.5-16x42 eller 2.5-16x50 som är optiskt i samma klass som Conquest, men de är något dyrare. Leupold är stryktåliga och mekaniskt tillförlitliga men optiken är sämre skulle jag säga. Det enda jag inte vet något om vad gäller Conquest är vad det har för garantier, där både Nikon och Bushnell och Leupold har minst 30 års garanti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in