Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-02, 16:54
  #1
Avstängd
Sven.Ripas avatar
FAQ (Flashbacks insamling till Musikhjälpen 2013 - dra ditt strå till stacken!)

Q: Vad är Musikhjälpen?
A: Musikhjälpen är ett koncept som är ett par år gammalt. Det går ut på att samla in pengar till ett välgörande ändamål (som skiftar varje år) genom att sända radio där lyssnarna kan betala för att önska låtar. Konceptet har sedan utvecklats och mer och mer insamlingsmöjligheter har tillkommit.
Årets tema för Musikhjäpen är Alla tjejers rätt att överleva sin graviditet, vilket kanske inte behöver så mycket förklaring. Vill man veta mer om temat kan man läsa här.
I år sänder Musikhjälpen från Stortorget i Göteborg och det är Emma Knyckare, Kodjo Akolor och Sara Dawn Finer som är programledare. Programmet kan följas dygnet runt på P3, SVT play och Din Gata. Utöver det sänds en hel del på SVT 2. Schemat för sändningarna kommer


Q: Hur gör jag för att önska en låt samtidigt som jag skänker pengar i Flashbacks insamling?
A: Det kan du inte tyvärr.


Q: Vad vinner man om man samlar in mest pengar till Musikhjälpen?
A: Ingenting mer än äran, och tanken av att vi hjälper de gravida kvinnorna att överleva sin graviditet. F


Q: Går alla pengarna till välgörande ändamål?
A: Alla intäkter till Musikhjälpen går direkt till Radiohjälpen. Radiohjälpen tar enligt sina egna uppgifter max 7% i administrativa avgifter.


Q: Vad är en flash(back)mob?
A: Musikhjälpen har under flera år kört Flashmobs där de uppmanar alla sina lyssnare att skänka pengar/skicka in sina sms samtidigt. Förra året kom Snubchurp på att vi kunde köra våra Flash(back)mobs där vi flashbackare skänker pengar samtidigt till vår insamling. Vi kör sådana måndag-lördag klockan 21.00 och en sista klockan 18.00 på söndagen. Detta ska inte förväxlas med att Musikhjälpen har Flashmobs i sitt schema i rutan..


Q: Kan man betala på något annat sätt än med mobilen?
A: Inte i vår insamling. Däremot kan man bidra på andra sätt, kolla in http://www.sr.se/musikhjalpen


Q: Kan jag skänka från kontantkort eller från utländska nummer?
A: Från kontantkort går bra, dock enbart från svenska nummer.



Länken till bössan http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/flashback-forum


__________________________________________________ ___________________________________
För er som har och vill använda twitter är det #mh13 som är den officiella hashtagen för Musikhjälpen i år. Själva twittrar de under namnet @musikhjalpen och vi på Flashback kör med #fbmh13 när vi pratar om vår egen insamling. Då är det dock lämpligt att lägga in den officiella också, om man vill att fler än vi själva ska se inlägget. På Twitter finns också samtliga programledares konton. På Facebook finns Musikhjälpen under namnet Musikhjälpen (oväntat, va?) och lägger ut rätt mycket uppdateringar och brukar också föra dialog med lyssnarna till viss del. De som sitter på twitter och facebook är dock producenter och de ansvariga för sociala medier och de påverkar inte vad som sänds/inte sänds i programmet.

Programledarnas Twitter-konton
Kodjo Akolor: https://twitter.com/KodjoAkolor
Emma Knyckare: https://twitter.com/Knyckare
Sara Dawn Finer: https://twitter.com/sdfiner



För att sprida ordet här på Flashback kan du lägga in en länk till denna tråd i din signatur:
1. Klicka på de korslagda verktygen längst upp till höger på sidan, välj "Kontrollpanel".
2. I menyn till höger, klicka på redigera signatur.
3. Klistra in [*url="https://www.flashback.org/t2270528"]Skänk pengar till Musikhjälpen 2013 med FLASHBACK som avsändare![/url] (ta bort * för att det ska fungera) Du kan också välja att istället för en länk till tråden klistra in länken till insamlingen direkt.
4. Spara

Inlägget redigerat av moderator för en mer informativ trådstart. //mod
__________________
Senast redigerad av qrizze 2013-12-09 kl. 17:59.
Citera
2013-12-02, 22:08
  #2
Medlem
Havremopedens avatar
Flashbacks insamling till Musikhjälpen 2013 - dra ditt strå till stacken!

Flashbacks insamling till Musikhjälpen 2013 - dra ditt strå till stacken!



Detta årets insamling kommer att handla om

*Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet*


jag tycker det är ett perfekt tema!


Deltagarna i förra årets insamling fick ihop drygt 91.000 kronor. Vi kämpade hårt och tappert men tyvärr fanns det inte mycket mer att ge. Detta år tänkte vi att vi skulle starta igång tråden redan en vecka innan för att folk ska få öga för välgörenheten. Stämningen i tråden var helt amazing förra året och julkänslan var enorm! Jag tycker definitivt att även detta ska upprepas i år!


På måndag (9/12) klockan 20.00 börjar årets upplaga av Musikhjälpen. Självfallet så ska det även i år finnas en insamling från Flashbacks medlemmar. I år hoppas jag på en lika fantastisk stämning i tråden och det är upp till OSS att skapa den.


Årets programledare för Musikhjälpen 2013 :

Kodjo Akolor
Emma Knyckare
Sarah Dawn Finer

Vad tycker ni om årets programledare? Förtjänar dem platsen eller hade ni gärna sett någon annan där?


Jag älskar musikhjälpen och jag kommer förmodligen lyssna varje vaken minut! Jag tycker ni gör detsamma och bidrar med en slant!


Insamlingen kommer att påbörja inom kort!


Kan vi slå förra årets summa på 91.000? Eller summan året 2011 då vi samlade hela 151.000?

Nu kör vi!
__________________
Senast redigerad av Havremopeden 2013-12-02 kl. 22:25.
Citera
2013-12-02, 22:17
  #3
Medlem
Opibusques avatar
Varför ska man ge pengar till främmande folkslag när det finns svenskar som lider? Var kommer denna religiösa fanatism som går ut på att hjälpa alla andra människor, varelser och växter förutom sitt egna folk? Jag tror det uppskattas mer om du ger dina pengar till en fond som går till fattiga svenska pensionärer t.ex.
Citera
2013-12-02, 22:21
  #4
Medlem
robomans avatar
Jag gillar Knyckare, kul att hon får vara med. Ser gärna att Jörgen Lötgård får göra lite inhopp!
Citera
2013-12-02, 22:23
  #5
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opibusque
Varför ska man ge pengar till främmande folkslag när det finns svenskar som lider? Var kommer denna religiösa fanatism som går ut på att hjälpa alla andra människor, varelser och växter förutom sitt egna folk? Jag tror det uppskattas mer om du ger dina pengar till en fond som går till fattiga svenska pensionärer t.ex.


Jag förstår inte vart denna judism kommer ifrån, det är väl klart man kan hjälpa stackars gravida människor som kan dö.

Tycker du det är rätt att kvinnor dör när dem föder barn?


Jag förstår din synpunkt men då tycker jag någon kan ta tummen ur arslet och skapa en välgörenhet för Sveriges pensionärer, jag skulle definitivt hjälpa till! Då utav orsaken att jag älskar att hjälpa människor.

__________________
Senast redigerad av Havremopeden 2013-12-02 kl. 22:28.
Citera
2013-12-02, 22:29
  #6
Medlem
Opibusques avatar
Citat:
Jag förstår inte vart denna judism kommer ifrån, det är väl klart man kan hjälpa stackars gravida människor som har en chans att dö.

Det kan man mycket väl göra.

Citat:
Tycker du det är rätt att kvinnor dör när dem föder barn?

Tycker du det är rätt att svenskar som byggt upp detta land numera lever i sin eget skit, äter mat som jag inte skulle ge till min värsta fiende och dör i sina åldringshem pga personalen skiter i dem?

Visst vore det verkligen jättekul och trevligt ifall hela världen kunde frodas och må bra, men man måste inse var man ska lägga sina prioriteringar. Det är inte vårat ansvar att världen blir överbefolkad och att människor lider av det på andra sidan jordklotet. Men visst donera du pengar till något som inte kommer påverka ett skit om det får dig att trippa på endorfiner.
Citera
2013-12-02, 22:29
  #7
Medlem
Ricins avatar
Visst, temat är väl bra men det känns inte riktigt som att det är det första temat man skulle komma på.
Sen blir jag lite mer fundersam, hur ska man kunna rädda fler kvinnor så dom överlever gradiviteten? Om vi bortser ifrån att man ska banka in vett i pallet på läkarna i dom där länderna, så har jag svårt att se något konkret exempel som man kan göra för att rädda fler kvinnor.
Citera
2013-12-02, 22:34
  #8
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opibusque
Det kan man mycket väl göra.



Tycker du det är rätt att svenskar som byggt upp detta land numera lever i sin eget skit, äter mat som jag inte skulle ge till min värsta fiende och dör i sina åldringshem pga personalen skiter i dem?

Visst vore det verkligen jättekul och trevligt ifall hela världen kunde frodas och må bra, men man måste inse var man ska lägga sina prioriteringar. Det är inte vårat ansvar att världen blir överbefolkad och att människor lider av det på andra sidan jordklotet. Men visst donera du pengar till något som inte kommer påverka ett skit om det får dig att trippa på endorfiner.


Nej jag tycker inte det är rätt att svenskar lever i sin egen skit, men eran politik gör den sådan, det är inte mycket att göra åt förutom att få folket att inse att man måste ändra den. Det är en annan fråga.


Trippa på endorfiner är det väl inte, men en liten lycka är det när man vet att man i dagens slut gjort något bra. Vi försöker...


Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Visst, temat är väl bra men det känns inte riktigt som att det är det första temat man skulle komma på.
Sen blir jag lite mer fundersam, hur ska man kunna rädda fler kvinnor så dom överlever gradiviteten? Om vi bortser ifrån att man ska banka in vett i pallet på läkarna i dom där länderna, så har jag svårt att se något konkret exempel som man kan göra för att rädda fler kvinnor.


Taget från Musikhjälpen:

Citera
2013-12-02, 22:46
  #9
Medlem
oRuses avatar
Den där jävla kodjo och hans skratt, samt dawn finer som upplevs som falsk.

*Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet*
Sitter problemet i pengar?
Citera
2013-12-02, 22:51
  #10
Medlem
roggeees avatar
Kodjo är utan tvekan en av mina favoritnegrer. Kommer inte ihåg var jag hört Knyckare för, men gillar inte henne. Sarah Dawn Finer har jag inget riktigt intryck av som radiopratare.
Synd att Timbuk inte är med. Timbuk och Kodjo var väl båda med förra året, men då var tyvärr Gina med också.

Vore grymt att nå 100k, bara för att visa vad FB går för. Lite barnsligt motiverat kanske, men det är en god sak.
Hoppas på bra artister, men också på lite mer flippade akter som när Far & Son/Lilla Lovis fick röra om i grytan 2011.
Citera
2013-12-02, 23:04
  #11
Medlem
Karlxgustafs avatar
Musikhjälpen är ett bra initiativ och ett trevligt program att lyssna på.
Däremot programledarna!
Kodjo är jag så jävla trött på, Dawn Finer känns som ett tråkigt val.
Knyckare är väl ok men hade hellre sett hennes kollega från tankesmedjan Jonathan Unge i buren, det hade kunnat bli magiskt.
Men lyssna kommer jag och säkert skänka ett par kronor.
Citera
2013-12-02, 23:15
  #12
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Kommer sakna Jason, helt klart.
Har inget emot varken Knyckare eller Dawn Finer (förutom att jag tycker kvinnor är sämre/tråkigare än män i största allmänhet), men jag hade hellre sett två killar och en tjej alternativt tre killar.

Kodjo och två kvinnor = hönsgård.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback