Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-02, 14:58
  #1
Medlem
låt oss säga att jag startar ett företag som jobbar med events. Jag hyr en lokal och säljer 500 biljeter till detta event. Måste man betala skatt på det?

Ordningsvakter samt garderobspersonal, hur mycket brukar deras lön gå på? Och hur funkar det med skatt där, gäller rotavdraget?

//Okunnig förvirrad pojke
Citera
2013-12-02, 15:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schpank
låt oss säga att jag startar ett företag som jobbar med events. Jag hyr en lokal och säljer 500 biljeter till detta event. Måste man betala skatt på det?

Ordningsvakter samt garderobspersonal, hur mycket brukar deras lön gå på? Och hur funkar det med skatt där, gäller rotavdraget?

//Okunnig förvirrad pojke

ROT avdrag är för byggnadstjänster, det är nog mer RUT avdrag (hushållsnära tjänster) du tänker på men det är inte applicerbart i ditt fall.
Citera
2013-12-02, 15:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schpank
låt oss säga att jag startar ett företag som jobbar med events. Jag hyr en lokal och säljer 500 biljeter till detta event. Måste man betala skatt på det?

Antar att du med företag menar antingen aktiebolag eller handelsbolag.

Ja, du måste skatta. Dels måste du lägga på moms. Jag gissar att det är 6% moms i ditt fall (koncerter o. dyl.), men svär inte på det. Beroende på den mera exakta formen på dina arr kan det vara 25% också.

Om du tar ut lön eller annan ersättning personligen ifrån företag måste du såklart betala sociala avgifter (arbetsgivaravgift). Det skall även erläggas alla "vanliga" inkomstskatter för dig.

Sedan måste du slutligen betala statlig inkomstskatt (bolagsskatt), 22% på nettovinsten (det som är kvar efter kostnader och löner).

Det finns massor av bra information och broschyrer på skatteverkets hemsida. Nyföretagarcentrum är också ett bra ställe att börja, de kör rådgivning och kurser i företagande.
Citera
2013-12-02, 15:43
  #4
Medlem
Stort tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback