• 1
  • 2
2013-12-01, 22:45
Medlem
Gradhots avatar
Hej Flashback!
Skapar den här tråden åt min brorsa som nu går i 9an och ska söka till gymnasiet. De gymnasium han funderar på är Enskilda Gymnasiet och VRG på Odenplan. Om han ska gå på VRG vill han läsa ekonomi medan om han går på Enskilda vill han läsa Sam. Nu undrar jag vilken av skolorna ni på flashback rekomenderar, han är även öppen för andra förslag.Skriv gärna om egna erfarenheter om de båda skolorna. Det jag har hörtom att Enskilda ska vara en snobbskola och om VRG har jag endast hört bra saker.
Citera
2013-12-01, 23:08
Medlem
Äh. Gå på känsla, gillar han snobbar så kanske han ska välja Enskilda.
Citera
2013-12-01, 23:42
Medlem
Skulle absolut rekommendera VRG, mycket trevligare skola. Jag har gått på båda och gillade VRG klart bättre. Är ingen överdrivet stor skillnad på eleverna men snarare på inställningen hos lärare och skolledning där VRG har klar överhand.

Fråga på om det är något mer du undrar över. Har som sagt gått på båda skolorna.
Citera
2013-12-01, 23:53
Medlem
Gradhots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victus
Skulle absolut rekommendera VRG, mycket trevligare skola. Jag har gått på båda och gillade VRG klart bättre. Är ingen överdrivet stor skillnad på eleverna men snarare på inställningen hos lärare och skolledning där VRG har klar överhand.

Fråga på om det är något mer du undrar över. Har som sagt gått på båda skolorna.

Det brorsan är orolig för om han går på VRG är att han skulle få sämre betyg där eftersom alla är så bra i skolan där. Stämmer detta?
Citera
2013-12-02, 01:58
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gradhot
Det brorsan är orolig för om han går på VRG är att han skulle få sämre betyg där eftersom alla är så bra i skolan där. Stämmer detta?

Ar han orolig for det sa kanns han inte sarskilt ambitios...

Har sjalv gatt pa VRG OPL och kan rekommendera skolan. Att andra elever ar duktiga ar bara ett plus eftersom man lar sig mer. Man formas alltid av sin omgivning.
Citera
2013-12-02, 13:14
Medlem
Gradhots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjeep
Ar han orolig for det sa kanns han inte sarskilt ambitios...

Har sjalv gatt pa VRG OPL och kan rekommendera skolan. Att andra elever ar duktiga ar bara ett plus eftersom man lar sig mer. Man formas alltid av sin omgivning.

Han är väldigt ambitiös och har planer på att bli jurist eller gå på handels efter gymnasiet men det känns ju inte så kul om det är lättare att bli något om man går i en kommunalskola.
Citera
2013-12-02, 14:14
Medlem
Sobofieds avatar
Jag förstår inte - varför skulle det vara svårare att få bra betyg för att andra är duktiga? Det är väl dessutom en illa dold hemlighet att det är lättare i allmänhet att få bra betyg på de fina innerstadsskolorna?
Citera
2013-12-02, 14:48
Medlem
Triremers avatar
Det är inte svårare att få maxbetyg på VRG. Jag är bekant med tre stycken som gått där. Två av dem hade högsta betyg i allt och en var nära. De är inga raketforskare. Jag tror snarare att man presterar bättre i en miljö med studiemotiverade elever.
Citera
2013-12-02, 17:59
Medlem
vanderays avatar
Jag skulle satsa på Viktor Rydbergs.
Citera
2013-12-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag förstår inte - varför skulle det vara svårare att få bra betyg för att andra är duktiga? Det är väl dessutom en illa dold hemlighet att det är lättare i allmänhet att få bra betyg på de fina innerstadsskolorna?

De flesta lägger ner mycket tid på studierna under fritiden och lärarna tar det som en självklarhet. Svårare att stå ut i positiv bemärkelse om många andra ligger på en någorlunda hög nivå.

Även om om betygskriterierna följs kan det kännas olustigt för lärare att ge högsta betyg till alla eller nästan alla?
Senast redigerad av DaGoose 2013-12-02 kl. 23:20.
Citera
2013-12-02, 23:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
De flesta lägger ner mycket tid på studierna under fritiden och lärarna tar det som en självklarhet. Svårarare att stå ut i positiv bemärkelse om många andra ligger på en någorlunda hög nivå.

Även om om betygskriterierna följs kan det kännas olustigt för lärare att ge högsta betyg till alla eller nästan alla?

Egentligen ett ämne för en annan tråd, men min erfarenhet är snarare den motsatta - lärarna på EG/vrg verkar inte ha svårt alls för att ge högsta betyg åt alla eller nästan alla.
Citera
2013-12-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Egentligen ett ämne för en annan tråd, men min erfarenhet är snarare den motsatta - lärarna på EG/vrg verkar inte ha svårt alls för att ge högsta betyg åt alla eller nästan alla.

Du har säkert rätt, har ingen erfarenhet av de berörda skolorna men har gått på ett liknande gymnasium med rykte om sig för generös betygsutdelning.

Egentligen klarar man väl sig rätt bra så länge man försöker vara minst lika seriös med studierna som genomsnittseleven. Om man försöker glida igenom med minimal ansträngning kan det ev. bli problem.

Men eftersom TS är uttalat ambitiös är det nog bäst att han helt enkelt väljer den skola han helst vill gå på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in