Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-01, 19:02
  #1
Medlem
cause4concerns avatar
Jag nyinstallerade Windows och fick problem, allt blev makalöst instabilt. Var helt säker på att nånting hade pajat fysiskt eftersom det var en ren installation. Särskilt Firefox drabbades, jag kunde surfa i kanske 5-10 minuter och sen fuckade allt ur, felmeddelanden, hängningar, fönster fastnade eller geggade ut sig när jag flyttade på dem. Det var helt oanvändbart helt enkelt.

Chrome fungerade bra så jag började söka efter orsaken och till slut hittade jag den. För dessa kort gäller - Nvidia har inte släppt en enda fungerande drivrutin på snart ett år. Uppdatering efter uppdatering, men de kan inte åtgärda felet. Den senaste fungerande versionen är 314.22, och den är som sagt snart ett år gammal. Sen dess har det i princip bara släppts betaversioner, de är uppe i 331.82 just nu och på deras forum är det som vanligt. "Ohh det funkar nu", följt av "Nope, felen är tillbaka" ett par timmar/dagar senare.

Till saken hör att somliga kombinationer av drivrutin & grafikkort har varit väldigt olyckliga, i form av överspänning och för höga temperaturer - folk har fått sina kort fysiskt förstörda. Att gå tillbaka till 314.22 hjälper helt enkelt inte, too late.

Så...råkar ni ut för mystiska fel, så kallade TDR's (grafikdrivrutinen kraschade) och har ovan nämnda grafikkort, så kanske felet ligger här.

https://forums.geforce.com/default/t...e-page-50-/77/ <-- lång tråd med flera hundra missnöjda användare

...och för att följa den gyllene regeln, att alla trådar måste ha en frågeställning - har du märkt av det här?
Citera
2013-12-01, 19:10
  #2
Medlem
Jag har faktiskt råkat ut för detta, jag använder mig utav msi gtx 460 hawk! Jag ska testa den nyaste beta drivern som dom rekommenderar, får se ifall det fungerar.
Citera
2013-12-01, 22:28
  #3
Medlem
Kör med 2 st gigabyte gtx 460 i sli i en av mina datorer och kör med senaste betadrivrutiner.
Funkar klanderfritt, inga problem eller nåt att klaga på.
Citera
2013-12-01, 23:31
  #4
Medlem
anonymjavels avatar
Jag har kört med 560ti i ca 1 års tid sen skaffa jag ett 660ti och sedan ett 770. jag har inte haft något problem med någon utav korten. Så antingen har just du bara otur. eller så är det något annat i datorn som förstör. Alla har varit asus kort om det nu har någon betydelse?
Citera
2013-12-01, 23:40
  #5
Medlem
cause4concerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymjavel
Jag har kört med 560ti i ca 1 års tid sen skaffa jag ett 660ti och sedan ett 770. jag har inte haft något problem med någon utav korten. Så antingen har just du bara otur. eller så är det något annat i datorn som förstör. Alla har varit asus kort om det nu har någon betydelse?

Jag har haft otur, och du har haft tur. En anledning till att de har svårt att lösa problemet kan ju vara för att en del inte drabbas, kan vara lite svårt att felsöka med det utgångsläget. Men att det är 'just jag' bara är inte sant - att drivrutinerna inte är 100%iga är ett faktum och tråden jag länkar till, eller hela deras forum för den delen, visar på det. Nvidia själva bekräftar naturligtvis och jag får mail från deras utvecklingsteam titt som tätt där dom vill att man testar en ny betaversion och rapporterar hur den fungerar.

Förtydligar...detta drabbar inte alla med dessa kort...och använder man inte Firefox eller har avaktiverat hårdvaruaccelering så finns chansen att man inte märker av problemen. Hade samtliga med 460 och 560 drabbats hade vi sett mer av detta.

Jag var helt övertygad om att nätagg eller någon annan del hade gått sönder, tills jag såg tråden och gick tillbaka till 314.22, då blev det felfritt igen. Skapade den här tråden för att göra folk medvetna så att om framtida trubbel dyker upp så kanske man har det här i bakhuvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback