Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-01, 16:06
  #1
Medlem
För det nya investeraravdraget måste man ha ett löneunderlag på minst 300 000 kr. Hur fungerar det för nystartat AB? Har läst att nystartat AB uppfyller villkoren för avdraget. Antar att man måste komma upp till ovan löneunderlag inom 12 månader från uppstart?

När man pratar löneunderlag, är det exkl. sociala avgifter?
Citera
2013-12-02, 08:46
  #2
Medlem
Jag undrar också om svaret på denna fråga

Hittade alla villkor i denna: http://www.skatteverket.se/download/...v.avdraget.pdf

Men inte så intresserad så att jag vill läsa hela
Citera
2013-12-02, 10:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
För det nya investeraravdraget måste man ha ett löneunderlag på minst 300 000 kr. Hur fungerar det för nystartat AB? Har läst att nystartat AB uppfyller villkoren för avdraget. Antar att man måste komma upp till ovan löneunderlag inom 12 månader från uppstart?

När man pratar löneunderlag, är det exkl. sociala avgifter?
Från länken ovan hittade jag detta:

"15 §
Investeraravdrag får göras bara om det företag i vilket andelar har förvärvats har ett löneunderlag som för betalningsåret eller för det beskattningsår som följer närmast efter betalningsåret uppgår till minst 300 000 kronor"

Med andra ord så räcker det med att du får ihop 300000kr i löneunderlag under första eller andra räkenskapsåret.
Man räknar inte med arbetsgivaravgiften i löneunderlaget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback