2005-07-16, 20:47
Medlem
Pellefants avatar
Rättskällor och rättsinformation (Sverige)
– Primära källor till lagar, praxis och förarbeten
Svensk författningssamling
Lagrummet – svensk rättsinformation
Lagen.nu – lagar och förordningar
Notisum och Rättsnätet
Domstolsverkets rättsinformation
Rättsinfosök – vägledande avgöranden
Justitiekanslern - Beslut & yttranden
JO (Justitieombudsmannen) - Beslut & yttranden
Rättslig vägledning Skatteverket
Rättslig vägledning Försäkringskassan
Lag och rätt IAF
Fotosidan om fotografering och upphovsrätt

Rättskällor och rättsinformation (EU och internationellt)
EU-domstolen
Eur-Lex – EU:s rättsakter
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna
EKMR på svenska

Konsumentvägledning och organisationer
Konsumentverket / KO
Konsument Europa
Konsument- och IT-byrån
Konsumenternas Försäkrings- & Bankbyrå

Praktiska verktyg och resurser
Beräkna skuldränta – Kronofogden
Finansportalen
Beställ bouppteckning
Sök årsredovisning
Utgivningsbevis – Mediemyndigheten
Brister i bostaden (hyresrätt)

Övrigt & bonuslänkar
Information om samboförhållande
Fenix begravningsbyrå
Handläggningsrutiner vid Södertörns tingsrätt

Domstolar och rättsinstanser
Högsta domstolen
Högsta förvaltningsdomstolen
Arbetsdomstolen
Patent- och marknadsdomstolen
Sveriges domstolar
Hyres- och arrendenämnderna
Allmänna Reklamationsnämnden

Regering och Riksdag
Sveriges Riksdag
Regeringskansliet
Justitiedepartementet
Justitieutskottet

Myndigheter (med rättstillämpning eller tillsyn)
JO – Justitieombudsmännen
JK - Justitiekanslern
IMY – Integritetsskyddsmyndigheten
Försäkringskassan
Socialstyrelsen
Skatteverket
Kronofogden
IAF
Polisen
Åklagarmyndigheten
Kriminalvården
Brottsförebyggande rådet
Finansinspektionen
Post- och telestyrelsen
Konkurrensverket
Bolagsverket
IVO - Inspektionen för vård och omsorg

Juridisk rådgivning och mallar
Juridiskamallar.se
Avtalslagen 2020
Lawline
Jureka
Gatujuristerna
Fråga juristen – Familjens jurist

Advokatbyråer och juristfirmor
Maqs
Vinge
Mannheimer Swartling
Linklaters
White & Case
Advokatsamfundet

De som bidragit till att länksamlingen finns
#Pellefant
#mange_k
#RoverWolf
#ormanoff
#Zalaeal
#carnheimer
#nicyspicy
#M2k
#Rob Halford
#Realize
#Justitia-
#Tuesday
#Alaska
#Natten
#Karl-Bertil
#Mr.RedHat
Senast redigerad av Gordon Blixt 2025-03-30 kl. 17:30.
Citera
2017-01-04, 17:31
Medlem
ihelps avatar
Fin trådsamling, tack.
Citera
2025-03-30, 17:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Länksamlingen ↑ är uppdaterad (rensat döda länkar och ordnat hänvisningar till https), och är optimerad så att den nyttigaste information kommer först.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-03-30 kl. 17:46.
Citera
2025-10-28, 22:21
Medlem
Mycket fin länksamling! Jag tycker att "Rättslig vägledning Skatteverket" är mycket imponerande och användbar. De har rättsfallskommentarer, markerar relevanta förarbeten, publicerar sina ställningstaganden i olika frågor osv. osv. Allt på hemsidan. Om dom hade haft en publik API hade dom fått 10/10, men detta är ändå mycket bra: 9/10.

Tillskillnad från Försäkringskassan som dumpar allt i en pdf-fil... Men jag vill inte vara negativ, det är som det är. Hursomhelst, alla som jobbar med IT på Skatteverket borde vara stolta över rättslig vägledning sidorna.
Citera
2025-10-29, 20:10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiosk98
Mycket fin länksamling! Jag tycker att "Rättslig vägledning Skatteverket" är mycket imponerande och användbar. De har rättsfallskommentarer, markerar relevanta förarbeten, publicerar sina ställningstaganden i olika frågor osv. osv. Allt på hemsidan. Om dom hade haft en publik API hade dom fått 10/10, men detta är ändå mycket bra: 9/10.

Tillskillnad från Försäkringskassan som dumpar allt i en pdf-fil... Men jag vill inte vara negativ, det är som det är. Hursomhelst, alla som jobbar med IT på Skatteverket borde vara stolta över rättslig vägledning sidorna.
Skatteverkets rättsliga vägledning är fantastisk eftersom den kombinerar ofta civilrätt med förvaltningsrätt. Så otroligt bra.

Gillar man mer förvaltningsrätt så rekommenderas även Försäkringskassan hemsida. Nu lyckades jag komma åt en hel del interna arbetsdokument när deras intranät hade ett säkerhetshål med XSS som numer är fixat. Inte för man kom åt något vidare känsligt. Men kan nämnas att det bokstavligen finns interna rutiner på cirka hundra sidor som beskriver exakt hur man som handläggare ska formulera sig i skrivstil, prosa (myndighetssvenska) ända ned till vilket typsnitt du ska använda. Varför man nu skulle vara intresserad av det vet jag inte.

Men för den som gillar processrätt och konstitutionell rätt så rekommenderas JK:s yttranden och svaromål.
Detta *klick* kan vara det mest briljanta jag sett skrivas. Språket är utomordentligt respektfullt trots att man totalt kör över sin motpart. Frågorna är väldigt intressanta. Man får en väldigt djup förståelse för processrätt på - egentligen - ytterst få sidor av text. Brukar återvända till det yttrandet när jag känner mig aggressiv och behöver få feeling för hur man uttrycker sig föredömligt
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-29 kl. 20:12.
Citera
2025-10-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Men för den som gillar processrätt och konstitutionell rätt så rekommenderas JK:s yttranden och svaromål.
Detta *klick* kan vara det mest briljanta jag sett skrivas. Språket är utomordentligt respektfullt trots att man totalt kör över sin motpart. Frågorna är väldigt intressanta. Man får en väldigt djup förståelse för processrätt på - egentligen - ytterst få sidor av text. Brukar återvända till det yttrandet när jag känner mig aggressiv och behöver få feeling för hur man uttrycker sig föredömligt
Intressant läsning. Det går lite över mitt huvud om jag ska vara ärlig men det var fint skrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Gillar man mer förvaltningsrätt så rekommenderas även Försäkringskassan hemsida. Nu lyckades jag komma åt en hel del interna arbetsdokument när deras intranät hade ett säkerhetshål med XSS som numer är fixat. Inte för man kom åt något vidare känsligt. Men kan nämnas att det bokstavligen finns interna rutiner på cirka hundra sidor som beskriver exakt hur man som handläggare ska formulera sig i skrivstil, prosa (myndighetssvenska) ända ned till vilket typsnitt du ska använda. Varför man nu skulle vara intresserad av det vet jag inte.
Går det att få ut dessa interna arbetsdokument som allmän handling? Eller förhindras det av punkt 3 i Tryckfrihetsförordning (1949:105) — 2 kap. 2 §?
Kod:
2 kap. Allmänna handlingars offentlighet
Begränsning av handlingsoffentligheten

2 §   Rätten att ta del av allmänna handlingar får begränsas  endast om det krävs med hänsyn till
   1. rikets säkerhet eller dess förhållande till en annan stat eller en mellanfolklig organisation,
   2. rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik,
   3. myndigheters verksamhet för inspektion, kontroll eller  annan tillsyn,
   4. intresset av att förebygga eller beivra brott,
   5. det allmännas ekonomiska intresse,
   6. skyddet för enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, eller
   7. intresset av att bevara djur- eller växtart.

En begränsning av rätten att ta del av allmänna handlingar ska anges noga i en bestämmelse i en särskild lag eller, om det  anses lämpligare i ett visst fall, i en annan lag som den  särskilda lagen hänvisar till. Efter bemyndigande i en sådan bestämmelse får regeringen genom förordning meddela närmare  föreskrifter om bestämmelsens tillämplighet.

Riksdagen eller regeringen får i en sådan bestämmelse som avses i andra stycket ges befogenhet att efter omständigheterna medge att en viss handling lämnas ut. Lag (2018:1801).
Citera
2025-10-30, 12:31
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiosk98
Går det att få ut dessa interna arbetsdokument som allmän handling? Eller förhindras det av punkt 3 i Tryckfrihetsförordning (1949:105) — 2 kap. 2 §?
Det ska gå. Arbetsrutiner och policys är som regel offentliga. Finns vissa undantag. Den du hänvisar till utgör ett undantag, men tar sikte på något helt annat.

Handlingar som upprättats av myndigheten själv har som regel ett rakt skaderekvisit, vilket innebär att utgångspunkten är att handlingen är offentlig, men att vissa uppgifter kan vara belagda med sekretess. Men tänker att vidare diskussion om det behöver tas i en separat tråd.

Om du har några fler tankar kring länkarna, om något behöver tas bort eller läggas till så emotses gärna synpunkter. Kan personligen tycka att länkarna till olika advokatbyråer ska bort. Lät de vara kvar vid översynen därför att jag inte ville ta bort något i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in