Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-01, 13:33
  #1
Medlem
Hej!


Jag är personligen delägare i ett fåmansbolag.

Med hänsyn till förväntad ändring av 3:12-reglerna kan jag inte längre utnyttja löneunderlag för beskattning till 20% då min ägarandel understiger 4% och jag avser därför bilda ett eget AB för att utnyttja förenklingsregeln och därmed köpa mina personliga aktier in i mitt nya AB. (Alternativt kors-köpa med annan delägare med liknande upplägg)

Frågan som nu kommit upp är om mitt AB kan köpa mina personliga aktier till underpris, förslagsvis till anskaffningsvärdet? Om inte måste jag skatta på värdeökningen, som är betydande, utan att jag i praktiken gjort någon vinst. Särskilt kännbart blir det om mitt sparade utdelningsutrymme inte täcker detta.

Om svaret är att mitt AB INTE kan köpa mina egna aktier till underpris, är det i så fall skillnad om mitt AB köper t ex min kollegas aktier till underpris i ett korsvis köp där dennes AB köper mina aktier?

Tacksam för råd så att vi inte gör fel!
Citera
2013-12-01, 15:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangeunibet
Hej!


Jag är personligen delägare i ett fåmansbolag.

Med hänsyn till förväntad ändring av 3:12-reglerna kan jag inte längre utnyttja löneunderlag för beskattning till 20% då min ägarandel understiger 4% och jag avser därför bilda ett eget AB för att utnyttja förenklingsregeln och därmed köpa mina personliga aktier in i mitt nya AB. (Alternativt kors-köpa med annan delägare med liknande upplägg)

Frågan som nu kommit upp är om mitt AB kan köpa mina personliga aktier till underpris, förslagsvis till anskaffningsvärdet? Om inte måste jag skatta på värdeökningen, som är betydande, utan att jag i praktiken gjort någon vinst. Särskilt kännbart blir det om mitt sparade utdelningsutrymme inte täcker detta.

Om svaret är att mitt AB INTE kan köpa mina egna aktier till underpris, är det i så fall skillnad om mitt AB köper t ex min kollegas aktier till underpris i ett korsvis köp där dennes AB köper mina aktier?

Tacksam för råd så att vi inte gör fel!

Helt ok att sälja in kvalificerade andelar i FÅAB till annat kontrollerat AB till underpris utan att du åker på uttagsbeskattning. Lämpligast säljer du aktierna för ditt anskaffningsvärde plus ditt sparade utdelningsutrymme på k10:an så realiserar du bara den del av vinsten som du kan ta till 20% skatt. Reglerna finns i IL 23 kap.
__________________
Senast redigerad av Taxi-Dragan 2013-12-01 kl. 16:04.
Citera
2013-12-02, 20:44
  #3
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi-Dragan
Helt ok att sälja in kvalificerade andelar i FÅAB till annat kontrollerat AB till underpris utan att du åker på uttagsbeskattning. Lämpligast säljer du aktierna för ditt anskaffningsvärde plus ditt sparade utdelningsutrymme på k10:an så realiserar du bara den del av vinsten som du kan ta till 20% skatt. Reglerna finns i IL 23 kap.

Fast då måste antagligen en del av köpesumman vara i form av en revers eller dylikt eftersom han sannolikt inte vill stoppa in så mycket kapital i sitt nya AB.
Citera
2013-12-04, 13:12
  #4
Medlem
Tack för snabba svar, vänner!

Vår styrelseordförande, som generellt vet mkt mer om sådana här saker än jag, har angivit att överlåtelsen helst ska ske till marknadsmässigt pris för att, som han uttryckte det, slippa frågor från Skatteverket.

Eftersom det är svårt att avgöra det marknadsmässiga priset har han rekommenderat att vi väljer det fastställda lösenbeloppet som gäller enligt hembudsklausulen, vilket i princip är substansvärdet.

Vår ordförande menar att underprisöverlåtelse kan vara svårt att motivera för Skatteverket, men det verkar inte alls vara er uppfattning?

Finns det någon fälla att gå i här som jag/ni inte sett?

OurFrank: När det gäller det sparade utdelningsutrymmet avser jag kvarstå som ägare som fysisk person tills jag mjölkat av det sparade utdelningsutrymmet och därefter göra överlåtelsen till anskaffningsvärdet. Rätt tänkt?
Citera
2013-12-04, 18:38
  #5
Medlem
Tror inte er styrelseordförande har så bra koll på detta om han ger rådet att sälja över till marknadspris men ring Skatteverket och hör med dem för säkerhets skull.

Tänk förresten på att få ditt nya AB reggat innan årsskiftet för att få den lågbeskattade schablonutdelningen för nästa år, du måste äga andelarna per 1 jan!
Citera
2013-12-04, 20:24
  #6
Medlem
Nä, tror mest att han inte är säker och vill vara på säkra sidan, åtminstone för tillfället.

Bolagsregisteraringen är klar!

Tack för hjälpen!
Citera
2013-12-07, 08:25
  #7
Avstängd
Det ar helt ok att salja till underpris till eget AB. Det ar reglerat i bade svensk lag som i EU-lag. Finns inget att oroa sig for fran skattemyndigeheten i den fragan.
Citera
2013-12-07, 08:51
  #8
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangeunibet
Vår styrelseordförande, som generellt vet mkt mer om sådana här saker än jag, har angivit att överlåtelsen helst ska ske till marknadsmässigt pris för att, som han uttryckte det, slippa frågor från Skatteverket.

Han har inget att säga till om i den frågan.
Citera
2013-12-07, 11:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Det ar helt ok att salja till underpris till eget AB. Det ar reglerat i bade svensk lag som i EU-lag. Finns inget att oroa sig for fran skattemyndigeheten i den fragan.

Och det finns ingen risk att man åker på skatt för diffen mot marknadsvärdet?
Citera
2013-12-07, 11:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Han har inget att säga till om i den frågan.

Nej, han bestämmer ju inte, men har gett oss rådet att sälja till det fastställda lösenbeloppet för att, citat, "undvika frågor från skatteverket".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback