Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-09-22, 11:20
  #25
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monstermarsu
Hej, jag åkte dit med 0.57 mg/liter i utandningsluften och ska skriva ett yttrande.
Vad ska man skriva och vad ska man INTE skriva?
Jag började skriva en hel roman men det känns inge bra. Polisen undrade om det var fel på maskinen jag blåste i för han såg INGA tecken på mig att jag skulle vara onykter. Sen kom aspiranten in i rummet och då blev det uppvisning i myndighetsutövning. Jag har AD/HD och reagerar inte alls som andra på alkohol.
Tacksam för svar.

Spelar mindre roll vad du skriver, eftersom det troligtvis blir grovt rattfylleri så sker normalt körkortsåterkallelse med spärrtid på 24 månader. Alt. så kan man ansöka om villkor med alkolås i två år.

Söker man sedan nytt körkort inom fem år efter domen, så krävs enligt regeringsbeslut, på att man ska bifoga ett särskilt läkarutlåtande av missbruksbild, provtagningar lär krävas.
Citera
2016-10-19, 19:31
  #26
Medlem
Hej!

Jag tappade mitt körkort under prövotiden. Grovt rattfylleri...
Jag lämnade prover under 13 månader efter att jag fick alkolås/villkorligt körkort och jag vill minnas att jag lämnade prover inför min ansökan om ovannämnda också . Det var både i blod och urin för alkohol samt narkotika.

Nu börjar villkorstiden närma sig sitt slut och jag har ansökt om körkortstillstånd men då vill Transportstyrelsen att jag ska lämna prover vid ytterligare 4 tillfällen. 4 alkoholprover och 2 narkotikaprover.

Jag undrar bara om det är rätt eller verkligen nödvändigt att jag ska göra det i och med att jag redan har haft en observationstid på 13 månader och regelbunden kalibrering av alkolåset. Jag tänker att om det nu skulle finnas ett beroende eller missbruk, vilket det inte gör, så borde det ha framkommit vid det här laget.
Jag har också skickat ett par läkarintyg som tydligt säger att jag utöver rattfylleriet inte har nån problematisk historia med droger, alkohol, sjukdomar eller liknande utan lever ett friskt och normalt liv.

Jag frågar detta då proven kostar 1250:- st så det blir sammanlagt 7500:- som jag måste punga ut för att få körkortstillståndet.

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2018-02-22, 12:29
  #27
Medlem
[quote=Transportstyrelsen|46369602]Jag tänkte erbjuda min hjälp till den som inte vill betala för trafikjuristens yttranden, eller på annat sätt vill ha råd eller information över hur Transportstyrelsen fungerar. Exempelvis på frågeställningar kan vara; vem bestämmer på Transportstyrelsen när det kommer till körkort och återkallelse av detta, vad ska jag skriva i mitt yttrande för att få en månad kortare spärrtid, när är det lönt att yttra sig överhuvudtaget, varför är Transportstyrelsen så mån om att jag yttrar mig alls om det inte är någon idè, är Transportstyrelsens spärrtider alltid korrekta, bryr sig min handläggare (utredare) om ifall mitt körkort blir återkallat eller inte, varför infördes alkolås, varför delger inte Transportstyrelsen förelägganden.

Om denna tråd inte är tillåten så är det bara att stänga den, annars hjälper jag gärna till. Varför vill jag hjälpa människor mot min egen arbetsgivare? Det är helt enkelt för att jag inte sympatiserar med en del av det som förekommer på Transportstyrelsen, och inte har något personligt intresse av att människors körkort blir återkallade.[/

hej då undrar jag vem som bestmmer att körkortet ska återkallas janne
Citera
2018-02-22, 17:24
  #28
Medlem
[quote=skogsjocken|63308398]
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
hej då undrar jag vem som bestmmer att körkortet ska återkallas janne

Lagstödet för körkortsingripande (återkallelse av körkort) finns i körkortslagen, kapitel 5.
Citera
2018-02-22, 17:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Jag tänkte erbjuda min hjälp till den som inte vill betala för trafikjuristens yttranden, eller på annat sätt vill ha råd eller information över hur Transportstyrelsen fungerar. Exempelvis på frågeställningar kan vara; vem bestämmer på Transportstyrelsen när det kommer till körkort och återkallelse av detta, vad ska jag skriva i mitt yttrande för att få en månad kortare spärrtid, när är det lönt att yttra sig överhuvudtaget, varför är Transportstyrelsen så mån om att jag yttrar mig alls om det inte är någon idè, är Transportstyrelsens spärrtider alltid korrekta, bryr sig min handläggare (utredare) om ifall mitt körkort blir återkallat eller inte, varför infördes alkolås, varför delger inte Transportstyrelsen förelägganden.

Om denna tråd inte är tillåten så är det bara att stänga den, annars hjälper jag gärna till. Varför vill jag hjälpa människor mot min egen arbetsgivare? Det är helt enkelt för att jag inte sympatiserar med en del av det som förekommer på Transportstyrelsen, och inte har något personligt intresse av att människors körkort blir återkallade.
Om du inte vet om det du gör är lagligt är ditt råd inte vatten värt. Det kan uppstå jävsituationer, därför bör du avstå från att svara här, om du jobbar med återkallelse av kk på Transportstyrelsen. Jag ifrågasätter alltså din juridiska kompetens, och hur rättssäker hela handläggningen på Transportstyrelsen är. Jag vet att Tingsrätten inte alltid får ge svar, för då agerar de som ombud. I ditt fall borde juridisk rådgivning vara lite annorlunda eftersom en handläggare har en skyldighet att lämna ut relevant information om hela processen.
Citera
2018-02-22, 18:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Om du inte vet om det du gör är lagligt är ditt råd inte vatten värt. Det kan uppstå jävsituationer, därför bör du avstå från att svara här, om du jobbar med återkallelse av kk på Transportstyrelsen. Jag ifrågasätter alltså din juridiska kompetens, och hur rättssäker hela handläggningen på Transportstyrelsen är. Jag vet att Tingsrätten inte alltid får ge svar, för då agerar de som ombud. I ditt fall borde juridisk rådgivning vara lite annorlunda eftersom en handläggare har en skyldighet att lämna ut relevant information om hela processen.

Du behöver nog inte oroa dig...

Citera
2018-02-22, 18:43
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du behöver nog inte oroa dig...

Jag insåg det när jag postade mitt svar för jag var medveten om att det var ett gammalt inlägg.
Citera
2019-10-08, 21:07
  #32
Medlem
Hej,

Har åkt fast för fortkörning där jag körde 109 på 70 väg. Det var på E18 om det på något sätt hjälper. Kommer under nästa vecka få göra ett yttrande om varför jag ska få behålla körkortet.

Vad ska man skriva?

Spelar det någon roll att man har 3 barn och skjutsar barnen fram och tillbaka till skolan?

Att åka kommunalt är ju inte några problem men problemet är att förskola/skola ligger men än 1,5 km från hemmet åt separata håll. Att inte har bil ökar pendlingstiden med ca 1 timme pga inga bussar går direkt till ena skolan. Det kommer öka barnens vistelsetid och kommer leda till att jag eventuellt måste gå ner i tid för att kunna hämta skälig tid. Jag jobbar kontorstider 8-17 med flex. Dock kommer jag behöva lämna ena dottern 7.30, de andra runt 8.15 för att sedan ta mig till jobbet och komma fram ca 9.30. För att sedan hämta 18.30-19 när fritids/förskola inte ens har öppet. Det tar mig totalt ca 2h dörr till dörr från jobbet hem med att behöva hämta/lämna. Dvs 4 h pendlande totalt om man räknar med väntetid mellan bussar och promenader. Med bil totalt 30-40 min.

Utöver det behöver jag ha bilen i tjänst då jag jobbar inom detaljhandeln och besöker butiker, lager och leverantörer. Det kommer påverka mitt arbete avsevärt då jag är i behov av bil för att ibland vid akuta fall behöva åka ut till någon av ovan platser med kort varsel. Min chef kommer att skriva ett intyg på att jag behöver bilen i tjänsten så det är inga problem på den fronten.

Utöver det har jag haft körkort 9 år och fått en annan fortkörningsböter får 2-3 år sen där jag körde 39 på en 30 väg. Utöver det är jag helt fläckfri.

All hjälp och tips man kan få för att kunna skriva ett grymt bra yttrande uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2019-10-09, 00:06
  #33
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blombladet
Hej,

Har åkt fast för fortkörning där jag körde 109 på 70 väg. Det var på E18 om det på något sätt hjälper. Kommer under nästa vecka få göra ett yttrande om varför jag ska få behålla körkortet.

Vad ska man skriva?

Spelar det någon roll att man har 3 barn och skjutsar barnen fram och tillbaka till skolan?

Att åka kommunalt är ju inte några problem men problemet är att förskola/skola ligger men än 1,5 km från hemmet åt separata håll. Att inte har bil ökar pendlingstiden med ca 1 timme pga inga bussar går direkt till ena skolan. Det kommer öka barnens vistelsetid och kommer leda till att jag eventuellt måste gå ner i tid för att kunna hämta skälig tid. Jag jobbar kontorstider 8-17 med flex. Dock kommer jag behöva lämna ena dottern 7.30, de andra runt 8.15 för att sedan ta mig till jobbet och komma fram ca 9.30. För att sedan hämta 18.30-19 när fritids/förskola inte ens har öppet. Det tar mig totalt ca 2h dörr till dörr från jobbet hem med att behöva hämta/lämna. Dvs 4 h pendlande totalt om man räknar med väntetid mellan bussar och promenader. Med bil totalt 30-40 min.

Utöver det behöver jag ha bilen i tjänst då jag jobbar inom detaljhandeln och besöker butiker, lager och leverantörer. Det kommer påverka mitt arbete avsevärt då jag är i behov av bil för att ibland vid akuta fall behöva åka ut till någon av ovan platser med kort varsel. Min chef kommer att skriva ett intyg på att jag behöver bilen i tjänsten så det är inga problem på den fronten.

Utöver det har jag haft körkort 9 år och fått en annan fortkörningsböter får 2-3 år sen där jag körde 39 på en 30 väg. Utöver det är jag helt fläckfri.

All hjälp och tips man kan få för att kunna skriva ett grymt bra yttrande uppskattas!

Tack på förhand!

1. Köra barnen brukar inte spela någon roll, sådana resor förväntas kunna använda kollektivtrafik eller taxi till det. Lika med jobbpendelresor.

2. Om man behöver köra bil i tjänsten, så brukar man kunna få någon månad kortare spärrtid.

3. Tror inte det spelar så stor roll, då du körde +31 km/h fortare än begräsningen på 70-väg. Hade du kört 100 km/h eller mindre, så hade det nog blivit varning istället för körkortsåterkallelse, med tane på att du inte har varningar eller återkallelser inom två år bakåt.
Citera
2019-10-09, 22:46
  #34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blombladet
Hej,

Har åkt fast för fortkörning där jag körde 109 på 70 väg. Det var på E18 om det på något sätt hjälper. Kommer under nästa vecka få göra ett yttrande om varför jag ska få behålla körkortet.

Vad ska man skriva?

Spelar det någon roll att man har 3 barn och skjutsar barnen fram och tillbaka till skolan?

Att åka kommunalt är ju inte några problem men problemet är att förskola/skola ligger men än 1,5 km från hemmet åt separata håll. Att inte har bil ökar pendlingstiden med ca 1 timme pga inga bussar går direkt till ena skolan. Det kommer öka barnens vistelsetid och kommer leda till att jag eventuellt måste gå ner i tid för att kunna hämta skälig tid. Jag jobbar kontorstider 8-17 med flex. Dock kommer jag behöva lämna ena dottern 7.30, de andra runt 8.15 för att sedan ta mig till jobbet och komma fram ca 9.30. För att sedan hämta 18.30-19 när fritids/förskola inte ens har öppet. Det tar mig totalt ca 2h dörr till dörr från jobbet hem med att behöva hämta/lämna. Dvs 4 h pendlande totalt om man räknar med väntetid mellan bussar och promenader. Med bil totalt 30-40 min.

Utöver det behöver jag ha bilen i tjänst då jag jobbar inom detaljhandeln och besöker butiker, lager och leverantörer. Det kommer påverka mitt arbete avsevärt då jag är i behov av bil för att ibland vid akuta fall behöva åka ut till någon av ovan platser med kort varsel. Min chef kommer att skriva ett intyg på att jag behöver bilen i tjänsten så det är inga problem på den fronten.

Utöver det har jag haft körkort 9 år och fått en annan fortkörningsböter får 2-3 år sen där jag körde 39 på en 30 väg. Utöver det är jag helt fläckfri.

All hjälp och tips man kan få för att kunna skriva ett grymt bra yttrande uppskattas!

Tack på förhand!
Om du är så beroende av ditt körkort som du vill påstå, varför är du inte mer rädd om det då? ALLTID detta jävla ynkande om "hur ska jag göra nu"? Du gjorde ett aktivt val utan att göra en enkel konsekvensanalys och det sket sig.

Vad du ska göra är att lämna in ditt körkort, cykla, åka kommunalt och tigga skjuts under ett antal månader. Under tiden ska du fundera på om det var värt de få sekunderna du "sparade".
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback