Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-01, 08:02
  #13
Medlem
Ett par reflektioner för att styra upp det hela;

Du skrev inte din ålder, vilka arbetsgivaravgifter har du? Om under 26 år ska du ta ut lön och spara utdelningsutrymmet. Det räcker inte att bokföra löneskuld utan det är det år du får pengarna i handen som räknas.

Normalt skulle jag säga att ta lön till ca 400 000 per år, därefter utdelning. Den lönen ger att du får ett utdelningsutrymme på 200 000. Lönen blir beskattat med ca 26 % och utdelningen 20 %. På en 100 lapp in i bolaget får du efter bolagsskatt och skatt på utdelning 62 kr kvar, vid lön får du efter soc avg och källskatt ca 56 kr kvar om du är över 26.
Citera
2013-12-01, 09:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Ett par reflektioner för att styra upp det hela;

Du skrev inte din ålder, vilka arbetsgivaravgifter har du? Om under 26 år ska du ta ut lön och spara utdelningsutrymmet. Det räcker inte att bokföra löneskuld utan det är det år du får pengarna i handen som räknas.

Normalt skulle jag säga att ta lön till ca 400 000 per år, därefter utdelning. Den lönen ger att du får ett utdelningsutrymme på 200 000. Lönen blir beskattat med ca 26 % och utdelningen 20 %. På en 100 lapp in i bolaget får du efter bolagsskatt och skatt på utdelning 62 kr kvar, vid lön får du efter soc avg och källskatt ca 56 kr kvar om du är över 26.

Varför kan h*n inte ha en löneskuld över balansdagen? Betala sociala avgifter och källskatt för november eller december, men plocka ut lönen i ex. mars?
Citera
2013-12-01, 10:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Varför kan h*n inte ha en löneskuld över balansdagen? Betala sociala avgifter och källskatt för november eller december, men plocka ut lönen i ex. mars?

Därför att enligt Skatteverkets praxis (vilket gör att det säkerligen står i någon lag någonstans) så gäller kontantprincipen avseende löner. Endast "kontant utbetalade löner" ta med på kontrolluppgifterna.

Bolaget kan ha en löneskuld, men löntagaren får lönen på kontrolluppgift året då lönen lönen betalas ut, så idén med att har inkomst upp till brytpunkten i år faller, och risken att få inkomst över brytpunkten nästa år, om löntagaren får lön då också (kostnadsmässigt, och utbetalt) är väldigt stor.
Citera
2013-12-01, 10:32
  #16
Medlem
Daums avatar
Hej,

Jag är över 26 så jag har inte sänkt arbetsgivaravgift.

Det verkar klart att jag inte kan göra så som jag har tänkt. Jag får helt enkelt vänta med lön till april när pengarna börjar komma och kanske ta en utdelning om det blir något över då.

Tack igen för all hjälp!
Citera
2013-12-01, 15:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Därför att enligt Skatteverkets praxis (vilket gör att det säkerligen står i någon lag någonstans) så gäller kontantprincipen avseende löner. Endast "kontant utbetalade löner" ta med på kontrolluppgifterna.

Bolaget kan ha en löneskuld, men löntagaren får lönen på kontrolluppgift året då lönen lönen betalas ut, så idén med att har inkomst upp till brytpunkten i år faller, och risken att få inkomst över brytpunkten nästa år, om löntagaren får lön då också (kostnadsmässigt, och utbetalt) är väldigt stor.

Jaha, det visste jag inte!
Citera
2013-12-02, 20:39
  #18
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Därför att enligt Skatteverkets praxis (vilket gör att det säkerligen står i någon lag någonstans) så gäller kontantprincipen avseende löner. Endast "kontant utbetalade löner" ta med på kontrolluppgifterna.

Bolaget kan ha en löneskuld, men löntagaren får lönen på kontrolluppgift året då lönen lönen betalas ut, så idén med att har inkomst upp till brytpunkten i år faller, och risken att få inkomst över brytpunkten nästa år, om löntagaren får lön då också (kostnadsmässigt, och utbetalt) är väldigt stor.

Tanken är ju att han omedelbart lånar ut pengarna till företaget efter lön, d.v.s. lönen är utbetald i år visavi kontrolluppgift. Sen om han faktiskt tar ut pengarna för att sedan sätta in dem igen eller bara låter dem stå kvar torde vara egalt.
Citera
2013-12-02, 21:17
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daum
Hej,

Tack för svar.

Först om främst så är det mer fördelaktigt att ta ut lön än aktieutdelning så jag försöker göra det så långt det går.

Om jag nu lånar ut pengar till mitt företag, betalar arb. avg. och skatt samt bokför min lön som en skuld. Då kommer jag totalt ha skulder på drygt 2000000, ett eget kapital på 50000 varav 20000 är använda till bland annat lönen men även typ en telefon. Kommer detta innebära något problem i.o.m. bokslutet?

Mina inkomster kommer ju (3 månaders delay) komma då jag har ett långtidsuppdrag och jag kommer fakturera drygt 65000 i månaden.

Jag skulle ju kunna göra det enkelt för mig och skippa lönen i år men om jag ångrar mig i framtiden så kan jag inte göra om det.

Tack på förhand!

Du borde ta hjälp av någon som kan sånt där.

Har du inte pengar eller inköpta inventarier som motsvarar halva aktiekapitalet så har du/revisorn likvidationsplikt. Med en inköpt telefon så känns det inte som ditt aktiekapital är skyddat.

När det gäller att du tjänat pengar så bokförs det på intjänande år, upplupna intäkter och då ändras ju resultatet.

Som någon påpekade så är det kontantmetoden som räknas. Men det finns inget som förbjuder dig att ta ut pengarna och sätta in dem som egen insättning igen. Men det ökar ju företagets skulder med samma belopp. Känns inte som någon bra idé med tanke på att det tycks lite svajjigt än så länge.

Du kan visst ändra både skattedeklaration och din egna deklaration ( 5år ) i efterhand. Men det är inte gratis. Straffavgifter tillkommer företaget. Det är inga jättepengar men onödigt.

Jag skulle inte krångla till det som du tänker göra. OM det inte finns någon speciell anledning till att du vill ha en inkomst tax 14.

Har du förlängt räkenskapsår?
Citera
2013-12-02, 21:33
  #20
Medlem
Daums avatar
Hej,

Jag har 47000 kvar av mina 50000 och mer måste inte gå åt om jag inte själv vill det. Tanken var att skaffa mig en telefon då jag har börjat på ett uppdrag och kommer få pengarna för december i början av april. Mitt räkenskapsår är från 1/5-30/4 och jag har inte förlängt. Jag använder f.ö. kontantmetoden som bokföringsmetod.

Förmodligen kommer jag inte gå vidare med detta men jag undrar om någon kan kommentera på om jag tänker rätt med mina antagaden?

Jag lånar ut 150000 kr till mit AB. Detta bokförs som en tillgång i kassan och en långfristig skuld.
Jag använder alla 150000 kr till att betala arb. avg. och skatt samt betalar ut lön till mig själv som jag genast lånar ut till företaget eftersom de inte finns. Detta bokförst som en minskning i kassan för det som går till staten och för lönen. Genast därefter så ökar min kassa med lönen som jag lånar ut och då ökar även min långfristiga skuld.

Så som jag ser det nu så mina tillgångar mycket mindre än mina skulder vilket jag inte får ha utan då har jag likvidationsplikt.

Har jag tänkt rätt då?

Tack för all hjälp! Jag är väldigt ny på detta så jag försöker lära mig så mycket som möjligt även om jag kanske till slut får ta hjälp av någon annan. Det skadar inte att kunna lite själv
Citera
2013-12-02, 22:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daum
Hej,

Jag har 47000 kvar av mina 50000 och mer måste inte gå åt om jag inte själv vill det. Tanken var att skaffa mig en telefon då jag har börjat på ett uppdrag och kommer få pengarna för december i början av april. Mitt räkenskapsår är från 1/5-30/4 och jag har inte förlängt. Jag använder f.ö. kontantmetoden som bokföringsmetod.

Förmodligen kommer jag inte gå vidare med detta men jag undrar om någon kan kommentera på om jag tänker rätt med mina antagaden?

Jag lånar ut 150000 kr till mit AB. Detta bokförs som en tillgång i kassan och en långfristig skuld.
Jag använder alla 150000 kr till att betala arb. avg. och skatt samt betalar ut lön till mig själv som jag genast lånar ut till företaget eftersom de inte finns. Detta bokförst som en minskning i kassan för det som går till staten och för lönen. Genast därefter så ökar min kassa med lönen som jag lånar ut och då ökar även min långfristiga skuld.

Så som jag ser det nu så mina tillgångar mycket mindre än mina skulder vilket jag inte får ha utan då har jag likvidationsplikt.

Har jag tänkt rätt då?

Tack för all hjälp! Jag är väldigt ny på detta så jag försöker lära mig så mycket som möjligt även om jag kanske till slut får ta hjälp av någon annan. Det skadar inte att kunna lite själv

Det är när du har använt hälften av aktiekapitalet så ska styrelsen ställa samman en kontrollbalansräkning och utifrån den avgöra företagets framtid. Men nu tycks inte det vara ditt problem så jag tycker du ska lämna det därhän.

Även om du använder dig av kontantmetoden så ska upplupna kostnader och intäkter bokföras på "utförandeåret" i bokslutet. Dina jobb du gör från 130501 - 140430 ska bokföras på det räkenskapsåret oavsett hur du bokför eller fakturerar.

En fråga: Varför ska du hålla på att ta ut lön när du har egna pengar att leva på? Oavsett om det är lång eller kortfristiga skulder så är det skulder som tynger bolaget.
Citera
2013-12-03, 21:10
  #22
Medlem
Daums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Det är när du har använt hälften av aktiekapitalet så ska styrelsen ställa samman en kontrollbalansräkning och utifrån den avgöra företagets framtid. Men nu tycks inte det vara ditt problem så jag tycker du ska lämna det därhän.

Även om du använder dig av kontantmetoden så ska upplupna kostnader och intäkter bokföras på "utförandeåret" i bokslutet. Dina jobb du gör från 130501 - 140430 ska bokföras på det räkenskapsåret oavsett hur du bokför eller fakturerar.

En fråga: Varför ska du hålla på att ta ut lön när du har egna pengar att leva på? Oavsett om det är lång eller kortfristiga skulder så är det skulder som tynger bolaget.

Jaså, man ska bokföra utfört jobb det räkneskapsår det utfördes? Jag tänkte prata med Skatteverket om det. Hur gör man då om när man inte har några pengar att betala ut lön under den perioden?

Tanken jag hade var att betala ut så mycket lön som möjligt p.g.a. hur de sociala avgifterna påverkar pension och föräldrapenning, vilket jag i.o.f.s. inte har full koll på måste jag erkänna. Det kanske är bättre att dela ut så mycket som möjligt istället då jag inte har några problem med att stoppa undan pengar själv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback