Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-29, 21:55
  #1
Medlem
Daums avatar
Hejsan,

Jag har sökt lite på forumet och jag har inte hittat något som exakt matchar det jag undrar. Jag kanske bara har sökt på fel saker och då ber jag om ursäkt.

Jo det är så att jag nyligen har startat AB och jag har precis landat mitt första uppdrag (yay!). Dock så har jag inte haft någon inkomst sen i sommras så jag har endel att kvar att ta ut i lön innan jag når gränsen för statlig skatt.

Min fråga är om detta funkar:

Jag hade tänkt ta ut en lön på 35525 kr i november och sedan resten (dryg 200000) i december. Saken är att jag inte har pengar nog i företaget för att betala lön, arb. avg. och skatt. Om man räknar på arb. avg. (totalt 74002) och skatt (totalt 75547, där jag räknar 33% på de 200000 och det andra enligt skattetabell 33) så blir det totalt 149549 kr.

Min tanken är här att låna mitt företag 135000 privata pengar och ta 15000 från mitt aktiekapital för att betala arb. avg. och skatt och sen betala ut lönen till mig retroaktivt när fakturorna börjar komma in. Kan man göra så?

Eftersom jag jobbar mot ett stort företag så kommer det dröja lite med pengarna. Jag kommer bara få in en betalning innan mitt räkneskapsår är slut och det kommer inte täcka de dryg 160000 som återstår att betala ut av min lön. Kommer det bli konstigt i årsredovisningen om jag har betalat massa skatt och arb. avg. utan att ha betalat ut all lön?

Fördelen med detta är ju i.a.f. klar långsiktigt. Jag kan få ut mer pengar till lägre skatt men det kräver lite trixande.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-30, 00:08
  #2
Medlem
EvilGuys avatar
Är det inte fiffigare att ta det som aktieutdelning om du är ensam ägare..?
Citera
2013-11-30, 01:45
  #3
Medlem
curiamobiliums avatar
Jag förstod inte det där med att ta ut aktiekapital.
Tar du ut pengar så tar du ut aktiekapital om det inte finns andra medel.
Det är ok men aktiekapitalet får inte understiga det stipulerade.
Men detta är väl bara bra om du räknar med att tjäna mer än 30 000 per månad i lön nästa år?
Annars ser jag inte vitsen
Citera
2013-11-30, 08:41
  #4
Medlem
OurFranks avatar
Ja det kan du göra. Bokför allt som en vanlig lön men ta inte ut lönen ur företaget utan boka det som ett skuld, dvs du har en fordran på bolaget. Sen när bolaget har pengar är det bara att lösa lånet.
Citera
2013-11-30, 10:45
  #5
Medlem
Daums avatar
Hej,

Tack för svar.

Först om främst så är det mer fördelaktigt att ta ut lön än aktieutdelning så jag försöker göra det så långt det går.

Om jag nu lånar ut pengar till mitt företag, betalar arb. avg. och skatt samt bokför min lön som en skuld. Då kommer jag totalt ha skulder på drygt 2000000, ett eget kapital på 50000 varav 20000 är använda till bland annat lönen men även typ en telefon. Kommer detta innebära något problem i.o.m. bokslutet?

Mina inkomster kommer ju (3 månaders delay) komma då jag har ett långtidsuppdrag och jag kommer fakturera drygt 65000 i månaden.

Jag skulle ju kunna göra det enkelt för mig och skippa lönen i år men om jag ångrar mig i framtiden så kan jag inte göra om det.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-30, 10:59
  #6
Medlem
EvilGuys avatar
Jag tycker ändå att du ska fundera på att använda dig av aktieutdelning upp till gränsbeloppet (och utöver det använda dig av lön).
Citera
2013-11-30, 11:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Jag tycker ändå att du ska fundera på att använda dig av aktieutdelning upp till gränsbeloppet (och utöver det använda dig av lön).

fast man brukar väl göra exakt tvärtom?

först lön upp till brytpunkten för statlig skatt och sedan utdelning...
Citera
2013-11-30, 14:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daum
Hej,

Tack för svar.

Först om främst så är det mer fördelaktigt att ta ut lön än aktieutdelning så jag försöker göra det så långt det går.

Om jag nu lånar ut pengar till mitt företag, betalar arb. avg. och skatt samt bokför min lön som en skuld. Då kommer jag totalt ha skulder på drygt 2000000, ett eget kapital på 50000 varav 20000 är använda till bland annat lönen men även typ en telefon. Kommer detta innebära något problem i.o.m. bokslutet?

Mina inkomster kommer ju (3 månaders delay) komma då jag har ett långtidsuppdrag och jag kommer fakturera drygt 65000 i månaden.

Jag skulle ju kunna göra det enkelt för mig och skippa lönen i år men om jag ångrar mig i framtiden så kan jag inte göra om det.

Tack på förhand!

Om mer än halva aktiekapitalet ät förbrukat är bolaget likvidationspliktigt enligt aktieboagslagens 25 kapitel 13 $. Vad styrelsen ska göra för att undvika personligt betalningsansvar framgår av de följande paragraferna i samma kapitel.
Citera
2013-11-30, 16:38
  #9
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
fast man brukar väl göra exakt tvärtom?

först lön upp till brytpunkten för statlig skatt och sedan utdelning...

Nu blandar du ihop gränsbeloppet för aktieutdelning med 20% skatt och brytpunkten för statlig skatt på inkomst vilket är två olika saker.

Det bästa är att ta ut aktieutdelning upp till gränsbeloppet och därefter ta det som förvärvsinkomst, gärna varvat med lite traktamente och liknande. Jag hade dessutom övervägt tjänstebil om man är i behov av bil.
Citera
2013-11-30, 22:27
  #10
Medlem
Daums avatar
swedebig, tack jag tror inte att det kommer att funka att göra så som jag har tänkt. Det kommer påverka det egna kapitalet och jag har inte tillräckligt för att det ska funka.

Jag ska dock dubbelkolla med skatteverket vad jag har för alternativ.

EvilGuy, jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Man vill väl inte först betala bolagsskatt för att ta ut en utdelning? Utöver det så vill man ju ha fördelarna med pension, sjukförsäkring o.s.v. som utbetalning av lön ger.

Tack för alla svar.
Citera
2013-11-30, 23:13
  #11
Medlem
Du får ut mer pengar i handen med aktieutdelning, jämfört mot att betala ut samma summa (inkl. sociala avgifter) som lön. Men går miste om lite pension, drygt 10% på löneunderlaget (exkl. sociala avgifter).
Citera
2013-11-30, 23:16
  #12
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daum
swedebig, tack jag tror inte att det kommer att funka att göra så som jag har tänkt. Det kommer påverka det egna kapitalet och jag har inte tillräckligt för att det ska funka.

Jag ska dock dubbelkolla med skatteverket vad jag har för alternativ.

EvilGuy, jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Man vill väl inte först betala bolagsskatt för att ta ut en utdelning? Utöver det så vill man ju ha fördelarna med pension, sjukförsäkring o.s.v. som utbetalning av lön ger.

Tack för alla svar.

Upp till gränsbeloppet betalar du 20% skatt på aktieutdelningar. Sätter man det mot att betala arbetsgivaravgifter + inkomstskatt så är det klart fördelaktigare. Den lilla pension som avsätts genom arbetsgivaravgifterna täcker du upp genom att privat pensionsspara några hundralappar i månaden. Någon sjukförsäkring ingår inte i avgiften, vi är alla som svenska medborgare täckta i den sociala välfärden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback