Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-29, 20:52
  #1
Medlem
Jag driver ett IT-företag (Webbutveckling även Konsulting)

Jag driver just nu en enskildfirma, så min fråga, vad kan jag betala med företaget?

Kan jag t.ex. köpa en telefon med/utan abonnemang och använda den på företaget och privat?
Citera
2013-11-29, 20:54
  #2
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lijenstar
Jag driver ett IT-företag (Webbutveckling även Konsulting)

Jag driver just nu en enskildfirma, så min fråga, vad kan jag betala med företaget?

Kan jag t.ex. köpa en telefon med/utan abonnemang och använda den på företaget och privat?


bara du lyder lagen så
Citera
2013-11-29, 20:57
  #3
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lijenstar
Kan jag t.ex. köpa en telefon med/utan abonnemang och använda den på företaget och privat?

De saker du köper inom företaget måste ha ett syfte för företaget, i detta fallet, telefonen. Du får självklart köpa en telefon som du använder både privat och inom företaget.
Citera
2013-11-29, 20:58
  #4
Medlem
TinyPoliss avatar
Du kan självklart köpa allt som behövs för att driva företaget.
Det som bokförts på företaget kan du använda privat om du förmånsbeskattar det du brukar.
Citera
2013-11-29, 21:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gresk
De saker du köper inom företaget måste ha ett syfte för företaget, i detta fallet, telefonen. Du får självklart köpa en telefon som du använder både privat och inom företaget.
Egentligen så räcker det inte med detta. Egentligen så ska det vara menat att användas endast inom företaget. Inte privat. Använder du det privat så ska du betala ut den lösensumma som krävs för att regimen inte ska straffa dig.

I realiteten så är det dock svårt att kontrollera.
Citera
2013-11-29, 21:07
  #6
Medlem
Du får köpa vad som helst, men förmånsbeskattas för sådant som du inte på uppmaning kan visa är nödvändigt för affärsrörelsen. Du kan inte heller dra av vad som helst.

Men dator, datortillbehör, mobilabonnemang och kontorsmöbler går i princip alltid att dra av.
Citera
2013-11-29, 21:11
  #7
Medlem
Måste tacka för alla snabba svar.

Jag har fått så mycket blandat med svar ang "måste användas endast inom företaget"

Jag har då tänkt köpa in en ny dator + en telefon. Telefonen kommer givetvis att användas för privatbruk med då jag ej vill springa runt med dubblatelefoner.
Citera
2013-11-29, 22:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lijenstar
Måste tacka för alla snabba svar.

Jag har fått så mycket blandat med svar ang "måste användas endast inom företaget"

Jag har då tänkt köpa in en ny dator + en telefon. Telefonen kommer givetvis att användas för privatbruk med då jag ej vill springa runt med dubblatelefoner.


köp en telefon med dubbla simkort. ett som du registrerar abbonemanget på och ett kontaktkort.
Citera
2013-11-29, 22:55
  #9
Medlem
Förmånsskatt uppkommer inte för privata samtal med företagets mobil om abonnemanget har flatrate. Alltså väljer man med fördel ett sådant abonnemang så slipper man tjafsa även om det kanske blir någon hundralapp dyrare i månaden än rörliga abonnemang.

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...d80002708.html
Citera
2013-12-01, 11:00
  #10
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymisering
Förmånsskatt uppkommer inte för privata samtal med företagets mobil om abonnemanget har flatrate. Alltså väljer man med fördel ett sådant abonnemang så slipper man tjafsa även om det kanske blir någon hundralapp dyrare i månaden än rörliga abonnemang.

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...d80002708.html

Enligt den texten borde det väl även funka om man köper kontantkort med fast pris, exv comviqs Tanka Fastpris ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback