Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 19:00
  #37
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Det är väldigt många dramer som inte är med. Enligt adlibris innehåller boken mest pjäser som skrevs under den tid som dagböckerna skrevs.

Ja, dock är väl 7:3 en av hans mest omtalade pjäser... Helt omöjlig att få tag på någonstans...
Citera
2014-04-07, 21:04
  #38
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Tack för tipset.

Ingen fara, bara trevligt!

Angående Norén var det ju mycket tråkigt att höra att utgåvan inte är alls så omfattande som man vid första anblick trodde och hoppades. Nu vet jag inte om 7:3 är mest känd för Tony Olssons medverkan än kvaliteten på pjäsen, men för en annan som inte tagit del av den hade det ju varit väldigt spännande att få läsa den.
Citera
2014-04-09, 17:45
  #39
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Ja, dock är väl 7:3 en av hans mest omtalade pjäser... Helt omöjlig att få tag på någonstans...

Skulle tro att även om samlingen omfattade allt Norén någonsin hade gjort så hade 7:3 inte varit med. Av den anledningen att han inte vill att den ska vara med. Det är ju mycket om händelserna efter den pjäsen som han inte ens tar upp i sina dagböcker utan har sagt att de delarna kan publiceras när han är död.

Det närmsta man kommer 7:3 är väl filmen Repetitioner. Då får man ju höra/se en del ifrån pjäsen i alla fall.
__________________
Senast redigerad av ArturoBandini 2014-04-09 kl. 17:48.
Citera
2014-04-12, 04:14
  #40
Medlem
Shalashaskas avatar
En översättning som ingen mindre än J. R. R. Tolkien gjorde av den på fornengelska skriva elegin Beowulf på 1920-talet ska släppas snart!
http://www.theguardian.com/books/201...tion-published
Citera
2014-04-15, 11:42
  #41
Medlem
Cordycepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Nästa års utgivning i Svenska Akademiens klassikerserie ska enligt uppgift utgöras av en textkritisk utgåva av Gunnar Ekelöfs samlade dikter.
Intressant men också en smula märkligt eftersom Bonniers textkritiska Skrifter fortfarande finns i handeln.

Hittar dock inte belägg för detta på webben så jag känner mig manad att, i god flashbackanda, vråla: KÄLLA!? (sökmotorekvilibrist sökes)
Citera
2014-04-15, 12:15
  #42
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordyceps
Intressant men också en smula märkligt eftersom Bonniers textkritiska Skrifter fortfarande finns i handeln.

Hittar dock inte belägg för detta på webben så jag känner mig manad att, i god flashbackanda, vråla: KÄLLA!? (sökmotorekvilibrist sökes)
Peter Englund sa det i en intervju i samband med Akademiens högtidssammankomst (precis i början):
http://urplay.se/Produkter/179954-UR...mmankomst-2013
Citera
2014-04-15, 13:31
  #43
Medlem
Cordycepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Peter Englund sa det i en intervju i samband med Akademiens högtidssammankomst (precis i början):
http://urplay.se/Produkter/179954-UR...mmankomst-2013
Tack! Ska bli spännande att se hur den skiljer sig från den nuvarande, också textkritiska, utgåvan.
Citera
2014-04-16, 20:23
  #44
Medlem
NoTruces avatar
Jag ser att Torsten Ekbom gjort en översättning av Jorge Luís Borges och Adolfo Bioy Casares Cuentos breves y extraordinarios från femtiotalet. Boken är utgiven av Rönnells Antikvariat, som verkar ha en ganska intressant utgivningshistoria. Varför har jag inte tidigare fattat att detta eminenta antikvariat också varit ett bokförlag?
Citera
2014-04-17, 11:39
  #45
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag ser att Torsten Ekbom gjort en översättning av Jorge Luís Borges och Adolfo Bioy Casares Cuentos breves y extraordinarios från femtiotalet. Boken är utgiven av Rönnells Antikvariat, som verkar ha en ganska intressant utgivningshistoria. Varför har jag inte tidigare fattat att detta eminenta antikvariat också varit ett bokförlag?

Den där har jag också missat. Det är alltså en antologi sammanställd av Borges och Casares, vilket förefaller helt fantastiskt!
Citera
2014-04-26, 22:11
  #46
Medlem
Shalashaskas avatar
Håkan Håkansson, docent i idé- och lärdomshistoria i Lund, har utgivit en fet monografi om 1600-tals snillet, mystikern, Sveriges förste riksantikvarie samt läraren åt Gustav II Adolf och drottning Kristina, Johannes Bureus.
Den heter Vid tidens ände: om stormaktstidens vidunderliga drömvärld och en profet vid dess yttersta rand och är utgiven på Makadam förlag.
Citera
2014-04-26, 22:23
  #47
Medlem
TomJonass avatar
Kan ni inte leta nån Andalusisk getfarmare som skrivit tre dikter som kan få nästa Nobelpris?
Citera
2014-05-11, 03:37
  #48
Medlem
Shalashaskas avatar
Walter Benjamin - Bild och dialektik (Daidalos)
Samlingsvolym med Benjamin som gavs ut redan på 60-talet, men som varit utgången under några år ges nu ut ånyo.

Thomas Bernhard - Utplåning: ett sönderfall (Tranan)
Bernhards sista och kanske bästa roman återutges nu äntligen. Missa heller inte översättningen av Korrigering som kommer i dagarna!

Antoine Compagnon - En sommar med Montaigne (Atlantis)

Sara Danius - Husmoderns död och andra texter (Albert Bonniers Förlag)
Essäsamling av den nyinvalda akademiledamoten.

Bohumil Hrabal - Den lilla staden där tiden stannade (Aspekt förlag)

Karl Ove Knausgård - Själens Amerika (Norstedts)
Hans senaste essäsamling, nu på svenska. För oss lata som inte utnyttjar det faktum att vi som svenskar har två språk, varav norska är det ena, "gratis" bara vi anstränger oss lite.

Agneta Rahikainen - Kampen om Edith: Biografi och myt om Edith Södergran (Atlantis)

Olle Svenning - Hövdingen. Hjalmar Branting: En biografi (Albert Bonniers Förlag)
Fet biografi över socialdemokratins patriark.

Ludwig Wittgenstein - Tractatus logico-philosophicus (Norstedts)
Sten Andersson, som förra året utgav den läsvärda Wittgenstein-biografin Filosofen som inte ville tala har gjort en nyöversättning av Tractatus logico-philosophicus.

Bruno K. Öijer - Och Natten Viskade Annabel Lee (Wahlström & Widstrand)
Ny diktsamling med en av de få i den s.k. "svenska samtidspoesin" som är värd att nämna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback