• 1
  • 2
2013-11-28, 18:54
Medlem
Popohaejos avatar
Hejhej.
Nu är det så att min sambo vill ta ett lån på 60.000 i 3 år och med alla våra utgifter skulle detta gå på ungefär 9000 i månaden. Där inkl betalning på lånet,hyran,maten osv. Sedan har vi 3000 kvar varje månad. Är detta någonting vi kan göra eller kan det skapa problem för oss? Vi har fast jobb och inkomst. Jag är nog dum som frågar men är bara 20 år och vet inte mycket om ekonomi.
Citera
2013-11-28, 18:58
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popohaejo
Hejhej.
Nu är det så att min sambo vill ta ett lån på 60.000 i 3 år och med alla våra utgifter skulle detta gå på ungefär 9000 i månaden. Där inkl betalning på lånet,hyran,maten osv. Sedan har vi 3000 kvar varje månad. Är detta någonting vi kan göra eller kan det skapa problem för oss? Vi har fast jobb och inkomst. Jag är nog dum som frågar men är bara 20 år och vet inte mycket om ekonomi.

Ska 9000:- även täcka inköp av kläder? Är 3000:- med andra ord det ni har att spara och till oförutsedda utgifter?
Bor ni i lägenhet så har man ju inte så många oförutsedda utgifter men betydligt värre om man har villa.
Alla är vi olika men 3000:- till övers varje månad bör väl räcka till både nöjen och till att sätta in på sparkonto om man är lite snål med utgifterna.
Citera
2013-11-28, 18:59
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hejhej.
Låt han låna men se till att det blir ett enskilt lån, dvs du finns inte med varken som medlåntagare eller som borgenär, har hen råd med det låt hen låna men du ska inte betala eller vara involverad på något vis, vill du ha andra tips, kolla lyxfällan på tv3....annars är mitt motto att det man vill ha betalar man kontant och inte med lånade pengar!
Citera
Medlem
RadikalFails avatar
Min undran är: VARFÖR vill din sambo ta lån?
Visst är det bra med lån... men ni inser väl att det kostar mer än det smakar.
Citera
Medlem
TinyPoliss avatar
Ni lever på marginalen är unga och vill börja ta lån.
Ja vad skall man säga förutom NEJ NEJ NEJ.
Ser ett framtida "Lyxfällan" där ni sitter och gråter.
Lär från rätt ände: SPARA.
Senast redigerad av TinyPolis 2013-11-28 kl. 19:00. Anledning: Stavar som en kratta ibland.
Citera
Medlem
Citat:
Hejhej.

Måste hon ta på 3 år bara? Ta det på maximalt antal år och extra-amortera själva, är inte det ett alternativ?
Citera
2013-11-28, 19:00
Medlem
think2acts avatar
324 000 på 3 års för 60 tusen låter som en fin ränta som gärna alla banker tar.
Citera
2013-11-28, 19:00
Medlem
Popohaejos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Ska 9000:- även täcka inköp av kläder? Är 3000:- med andra ord det ni har att spara och till oförutsedda utgifter?
Bor ni i lägenhet så har man ju inte så många oförutsedda utgifter men betydligt värre om man har villa.

Vi bor i en etta och har inte många utgifter alls förutom hyran och maten.. Det enda oförutsedda skulle vara om våra katter skulle behöva vet.
Citera
2013-11-28, 19:03
Medlem
SuperBlaes avatar
Att låna pengar när man inte ens har en buffert för oförutsedda kostnader är början på en katastrof.
Börja spara, snabba pengar är inte alltid bra pengar...
Citera
2013-11-28, 19:17
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Ni är unga och har bara 12 000 kronor i inkomst varje månad. Då låter det som en väldigt dålig idé att ta lån.
Citera
2013-11-28, 19:35
Medlem
RuleBritannias avatar
Vill din sambo ta ett lån så låt hen göra det, men som tidigare person sagt så se till att du inte på något sätt är inblandad. Du har ju ingen aning om var ni är om 3 års tid. I allmänhet ska man vara försiktig med att ta lån i ung ålder.
Citera
2013-11-28, 19:44
Medlem
Svårt att säga när man inte vet vad & varför han vill ta lån. Men rent spontant tycker jag det känns onödigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in