Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-15, 00:20
  #61
Medlem
Normalstraffet för bokföringsbrott är 1-6 månader. Grovt bokföringsbrott 6 mån - 6 år. Ostraffad sedan innan borde hon fått 8-10 månader men hon blev ju dömd på andra punkter också ,trafikförseelser etc därför fick hon 1,6 år. Det är inget skattebrott så hon har ju inte lurat staten på några pengar, (och behöver därav heller inget betala) bokföringsbrott är vanligt nu för tiden. Det grova bokföringsbrottet var nog i sig inte värt mer än Max 12 månader.

Summan som gått in på hennes bank konto 2009-2013 är 8,9 miljoner (ej bokfört). Det gäller inte enbart häst och hund affärer utan många andra affärer också.

Om hon nöjdförklarar sig är hon snart ute, sitter av 2/3 delar, dvs 1 år att sitta. Hon var
Häktad i 4 månader så 8 månader kvar att sitta och i slutet får man bojja. Ganska soft!

Hon släpptes fri direkt efter sista rättegångsdagen 19 mars och har inga restriktioner så kan resa fritt.
Om hon inte överklagar har man normalt 51 dagar att inställa sig på anstalt. Överklagar hon till hovrätten så tar det ca 1 år innan ny dom kommer.

Jag har känt henne ytligt i 10 år men har nära vänner som känner henne bra.
Allt prat om att hon skulle "fly landet" så fort hon kom ut är inte troligt. Visst har hon varit mycket i andra länder, men för ett sådant här litet brott har jag och mina vänner svårt att tro att hon skulle fly.
Hon är skriven i Sverige men var en kort tid 2013 skriven utomlands pga (vad jag hört) hon skulle sälja sitt hus i Marocco och tjänade/sparade mer pengar på det om hon var "bosatt" där. Dock enbart hörsägen.
Många tycker nog det är ett stort plus att hon blev gripen häktad dömd, men har ingen funderat på att dessa 9 miljonerna hon inte bokfört måste finnas någonstans? Jag bara spekulerar ... 9 miljoner och 1 år inlåst är väl ett ganska bra byte ? En bankrånare får 50 lappar med sig och blir han tagen blir han både av med pengarna och får 1-2 år...Hon har nog varit medveten om konsekvenserna hela tiden. Veckan innan hon greps blev hon tippsad via ett okänt sms att något var på gång, kanske kan ligga något i det eftersom vid husrannsakan hittades aldrig hennes mobil, dator eller pengar ?

Kan spekulera i evigheter men ganska intressant när man vet vem människan är och man träffat henne både före och efter händelsen.

Hon har fortfarande 2 veckor på sig att överklaga, vad tror ni?
Citera
2014-04-17, 20:32
  #62
Medlem
poffansoffans avatar
Hon verkar väldigt glad iaf, och reser runt som vanligt enligt facebook...
Citera
2014-04-17, 20:38
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poffansoffan
Hon verkar väldigt glad iaf, och reser runt som vanligt enligt facebook...


Facebook ja, sen när kan man lita på Facebook.
Citera
2014-04-17, 20:55
  #64
Medlem
Ganska sjukt om hon kom undan med alla pengar, vårt system i ett nötskal....
Citera
2014-04-17, 21:22
  #65
Medlem
Nja, allt är ju möjligt.
Men när myndigheterna nämner en summa brukar det var det som gått in.
Dvs om hon fått 70k för en häst nämns det men inte de 50k hon betalade.
Att hon skulle tjänat 8000k under denna tid, håller jag för osannolikt.

Dessutom kommer hon bli jagad av Skatteverket via KFM för dessa oskattade pengar.
Även om det inte syns än.
Hon kommer vara körd i Sverige...



Citat:
Ursprungligen postat av Asaifbel
Normalstraffet för bokföringsbrott är 1-6 månader. Grovt bokföringsbrott 6 mån - 6 år. Ostraffad sedan innan borde hon fått 8-10 månader men hon blev ju dömd på andra punkter också ,trafikförseelser etc därför fick hon 1,6 år. Det är inget skattebrott så hon har ju inte lurat staten på några pengar, (och behöver därav heller inget betala) bokföringsbrott är vanligt nu för tiden. Det grova bokföringsbrottet var nog i sig inte värt mer än Max 12 månader.

Summan som gått in på hennes bank konto 2009-2013 är 8,9 miljoner (ej bokfört). Det gäller inte enbart häst och hund affärer utan många andra affärer också.

Om hon nöjdförklarar sig är hon snart ute, sitter av 2/3 delar, dvs 1 år att sitta. Hon var
Häktad i 4 månader så 8 månader kvar att sitta och i slutet får man bojja. Ganska soft!

Hon släpptes fri direkt efter sista rättegångsdagen 19 mars och har inga restriktioner så kan resa fritt.
Om hon inte överklagar har man normalt 51 dagar att inställa sig på anstalt. Överklagar hon till hovrätten så tar det ca 1 år innan ny dom kommer.

Jag har känt henne ytligt i 10 år men har nära vänner som känner henne bra.
Allt prat om att hon skulle "fly landet" så fort hon kom ut är inte troligt. Visst har hon varit mycket i andra länder, men för ett sådant här litet brott har jag och mina vänner svårt att tro att hon skulle fly.
Hon är skriven i Sverige men var en kort tid 2013 skriven utomlands pga (vad jag hört) hon skulle sälja sitt hus i Marocco och tjänade/sparade mer pengar på det om hon var "bosatt" där. Dock enbart hörsägen.
Många tycker nog det är ett stort plus att hon blev gripen häktad dömd, men har ingen funderat på att dessa 9 miljonerna hon inte bokfört måste finnas någonstans? Jag bara spekulerar ... 9 miljoner och 1 år inlåst är väl ett ganska bra byte ? En bankrånare får 50 lappar med sig och blir han tagen blir han både av med pengarna och får 1-2 år...Hon har nog varit medveten om konsekvenserna hela tiden. Veckan innan hon greps blev hon tippsad via ett okänt sms att något var på gång, kanske kan ligga något i det eftersom vid husrannsakan hittades aldrig hennes mobil, dator eller pengar ?

Kan spekulera i evigheter men ganska intressant när man vet vem människan är och man träffat henne både före och efter händelsen.

Hon har fortfarande 2 veckor på sig att överklaga, vad tror ni?
Citera
2014-04-18, 12:37
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Nja, allt är ju möjligt.
Men när myndigheterna nämner en summa brukar det var det som gått in.
Dvs om hon fått 70k för en häst nämns det men inte de 50k hon betalade.
Att hon skulle tjänat 8000k under denna tid, håller jag för osannolikt.

Dessutom kommer hon bli jagad av Skatteverket via KFM för dessa oskattade pengar.
Även om det inte syns än.
Hon kommer vara körd i Sverige...


Varför skulle hon vara körd i Sverige?
Hon blev inte dömd för skattebrott då hon redan blivit skönhetstaxerad. Dom kan inte kräva att hon ska betala skatt för det i efterhand, för då skulle hon blivit dömd för det men hon blev inte det. Man kan inte ge dubbel bestraffning i EU och skönhetstaxering anses som ett straff så hon kommer aldrig behöva betala skatt på den summan.
Dessutom har hon sedan dagen hon fyllde 18 varit på kronofogden, och trotts det kunnat verka i Sverige så att det skulle vara annorlunda för henne nu har jag svårt att se.
Citera
2014-04-18, 12:38
  #67
Medlem
Detta handlar inte om vad hon tjänat. Det är 8,9 miljoner hon inte bokfört, har inget med att göra vad hon tjänat eller ska skatta för. Det är enbart ett bokföringsbrott!
Citera
2014-04-18, 12:46
  #68
Medlem
DrBrasas avatar
Helt otroligt att det finns ohederliga hästhandlare! Får en nästan att tappa hoppet om mänskligheten.
Citera
2014-04-18, 15:41
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBrasa
Helt otroligt att det finns ohederliga hästhandlare! Får en nästan att tappa hoppet om mänskligheten.


Fortfarande bokföringsbrott och olovliga körningar hon är dömd för och det har ju inget med hästhandel att göra. Bokföringsbrott döms flera hundra för varje år!
Citera
2014-04-18, 19:44
  #70
Medlem
Hon har ju lurat en och annan köpare och sålt hästar med förfalskade veterinärintyg så det är flera köpare som vill stämma henne, men insett att det är ingen ide, då hon redan har så stora skulder hos KFM. Men hörde att en köpare engagerat 2 herrar från Serbien för att ge henne en liten varning
Citera
2014-04-18, 22:28
  #71
Medlem
Förstår du inte varför hon är körd?

Ett hypotetiskt räknesätt: Om hon anses ha tjänat 2 msek på dessa 9 msek.
Så räknas det först ca 50% skatt på dessa nettopengar sedan ca 33% egenavgifter på totalbeloppet.
Sedan la Skatteverket på 40% på dessa obetalda belopp.
Dessa extra.40% tvistas det om i EU-domstolen.
Men oavsett dessa 40% kan jag föreställa mig att hon inte kommer kunna betala dessa belopp.
Dvs 2msek plus 33% gånger 4miljoner dvs 3.5 msek plus ränta och eventuellt 40% skattetillägg.

Om hon är klarar det är hon inte körd..

Citat:
Ursprungligen postat av Asaifbel
Varför skulle hon vara körd i Sverige?
Hon blev inte dömd för skattebrott då hon redan blivit skönhetstaxerad. Dom kan inte kräva att hon ska betala skatt för det i efterhand, för då skulle hon blivit dömd för det men hon blev inte det. Man kan inte ge dubbel bestraffning i EU och skönhetstaxering anses som ett straff så hon kommer aldrig behöva betala skatt på den summan.
Dessutom har hon sedan dagen hon fyllde 18 varit på kronofogden, och trotts det kunnat verka i Sverige så att det skulle vara annorlunda för henne nu har jag svårt att se.
Citera
2014-04-19, 11:24
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Förstår du inte varför hon är körd?

Ett hypotetiskt räknesätt: Om hon anses ha tjänat 2 msek på dessa 9 msek.
Så räknas det först ca 50% skatt på dessa nettopengar sedan ca 33% egenavgifter på totalbeloppet.
Sedan la Skatteverket på 40% på dessa obetalda belopp.
Dessa extra.40% tvistas det om i EU-domstolen.
Men oavsett dessa 40% kan jag föreställa mig att hon inte kommer kunna betala dessa belopp.
Dvs 2msek plus 33% gånger 4miljoner dvs 3.5 msek plus ränta och eventuellt 40% skattetillägg.

Om hon är klarar det är hon inte körd..


Men det står i domen att hon inte ska betala något skattetilläg på dessa pengar ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback