Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 13:54
  #1
Medlem
Hejsan jag har en företagsidé att starta en konsult firma.

kruxet är att klienterna antagligen skulle vilja vara helanonyma och antagligen betala kontant för anonymitetens skull (ja jag har gjort detta svart tills nu, eller?)

ponera till ex att jag har 5 tjänster

1- 1h djupkonsultering-2500kr
2- videokonsultering-4500kr
3- telefonkonsultering (endast befintliga kunder)
4- konsultering per minut- 50kr/min (min 30 min)
5- aktiv konsultering. 4000kr

alla dessa termer på tjänsterna är diffusa för att behålla tjänsterna anonyma ifall någon bekant till klienterna skulle gå in i webbhistoriken och hitta hemsidan, så ska det inte säga något om vad konsulteringen är.

fråga 1- hur går man tillväga för att redovisa inkomsten av tjänsterna som är anonyma samt måste man ange vad tjänsterna är i redovisningen.

fråga 2- får man bara ta kontantbetalning och isf hur får man in pengarna till bolaget. man kanske inte bara kan traska in på en bank och sätta in 150000kr månaden (kanske mer)?

3- kan man på kvitto bara skriva t.ex konsultering nr 2? måste man ge kvitto?

4- hur skattar man på anonyma tjänster och måste man ha klientregister eller liknande?

Jag behöver med andra ord veta hur man får total anonymisering för klient och bolagets tjänster då konsulteringen är av känslig natur. inget olagligt dock. Kommer staten undra vad fan jag säljer och kommer jag få problem? vilka hinder finns osv?

Nu Säljer jag inte sex men anonymiteten ska vara i den klassen att man kan ponera att jag faktiskt gör det som exempel och ingen ska veta (lås inte fast er vid detta snälla, bara ett exempel för att visa hur anonymt det ska vara)
__________________
Senast redigerad av completebox 2013-11-28 kl. 14:00.
Citera
2013-11-28, 14:02
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att ta kontant & anonymt betalt är ju inget problem, det gör ju dom flesta butiker.
Men du måste isåfall ha ett godkänt kassaregister med en sk. "kontrollbox", samt att du alltid måste erbjuda kvittot till kunden.
Citera
2013-11-28, 14:07
  #3
Medlem
kan vara värt att nämna att konsulteringen sker i klienternas hem.
Citera
2013-11-29, 00:48
  #4
Medlem
Som Enoch.Thulin säger, det är inga problem i sak att ha en verksamhet som är helt kontantbaserad och utan kundregister, så länge du har godkända kassaregister och kvitton. Du redovisar och deklarer intäkter och moms precis som vilken verksamhet som helst. På samma sätt är det inga problem i sak att komma till banken med 150 000 i kontanter, så länge du kan styrka (via exempelvis kassaregisterutdrag) att det är näringsinkomster. Banken kommer dock rapportera insättningarna till ekobrottsmyndigheten (för att förhindra pengatvätt).

Dock så kan man konstatera att kontantintensiv verksamhet som denna alltid är intressant för skatteverket och frågan kanske inte är om utan snarare när du får din första skatterevision. I ett sånt läge kan det mycket väl börja ställas frågor kring den mera exakta arten av din verksamhet...
Citera
2013-11-29, 11:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01

Dock så kan man konstatera att kontantintensiv verksamhet som denna alltid är intressant för skatteverket och frågan kanske inte är om utan snarare när du får din första skatterevision. I ett sånt läge kan det mycket väl börja ställas frågor kring den mera exakta arten av din verksamhet...

kommer jag då behöva uppge klienter osv. eller hur skulle denna revision och undersökning av pengatvätt gå till? kommer dom börja spana på mig när jag går till klienter osv.

dem jag konsulterar vill nog helst att ingen får reda på att dem behöver tjänsterna som jag erbjuder.

jag har nada problem att berätta för skattemyndighet vad jag konsulterar i men klienterna kan dom absolut inte få då jag skulle sabba hela företaget.

jag kan verkligen inget om företagande men då jag vet att jag har en stabil idé så vill jag ju faktiskt tjäna vita pengar och börja investera i min framtid genom aktier osv och inte bara bränna pengar på dyra luncher och kläder som svarta pengar gör.

så jag vill veta lite mer ingående om hinder och problem jag kan stöta på med storebror. vad kommer skatteverket göra i revisionen osv. så jag inte liksom startar idén utan att täcka min rygg och så baam åker jag dit på något jag inte har gjort bara för att jag inte kan bevisa sakaer ( visst är det omvänd bevisbörda?)
Citera
2013-11-29, 14:50
  #6
Medlem
Så länge det inte är något olagligt har du väl ingen anledning till att gömma dig när det gäller bokföring och redovisning till skatteverket och andra myndiheter. Välj bara någon bred SINI-kod som stämmer överens med din verksamhet, men som inte avslöjar något om vad du gör mer exakt. Om du börjar hemlighethålla och dölja saker ifrån myndigheterna kommer det bara vara en tidsfråga innan du åker dit.

Svar på frågorna:
1. Tjänsterna måste bokföras under rätt konton, men de är breda och säger inget om exakt vad det är för tjänster. Åker du på en revision är du troligen körd om du inte har stenkoll på allt och har bra svar på alla frågor.

2. Så stora kontantbetalningar ska man akta sig för. Det ringer massvis med varningsklockor hos myndigheterna då och du kommer nog åka på revisoner ofta. Är det verkligen omöjligt att skicka en faktura? Det är ju bara att se till att ditt företagsnamn inte avslöjar för mycket att specifikationen är tillräckligt vag. Det gör man helt säkert vid andra väldigt känsliga affärsöverenskommelser inom t.ex. försvarsindustrin. Det gäller ju bara att både du och dina kunder håller koll på dessa handlingar så att de inte kommer ut till utomstående om det nu är så känsligt.

3. Ja, både du och dina kunder måste ha verifikat på alla transaktioner. Du måste ge någon form av specifikation på betalningen är för, men jag har inte riktigt koll på exakt hur vad man får vara. Att bara "konsultering" känns väldigt tveksamt.

4. Du skattar givetvis precis som vanligt.
Citera
2013-11-29, 15:29
  #7
Medlem
Sexuella tjänster???
Citera
2013-12-07, 08:42
  #8
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av completebox
Hejsan jag har en företagsidé att starta en konsult firma.

kruxet är att klienterna antagligen skulle vilja vara helanonyma och antagligen betala kontant för anonymitetens skull (ja jag har gjort detta svart tills nu, eller?)

ponera till ex att jag har 5 tjänster

1- 1h djupkonsultering-2500kr
2- videokonsultering-4500kr
3- telefonkonsultering (endast befintliga kunder)
4- konsultering per minut- 50kr/min (min 30 min)
5- aktiv konsultering. 4000kr

alla dessa termer på tjänsterna är diffusa för att behålla tjänsterna anonyma ifall någon bekant till klienterna skulle gå in i webbhistoriken och hitta hemsidan, så ska det inte säga något om vad konsulteringen är.

fråga 1- hur går man tillväga för att redovisa inkomsten av tjänsterna som är anonyma samt måste man ange vad tjänsterna är i redovisningen.

fråga 2- får man bara ta kontantbetalning och isf hur får man in pengarna till bolaget. man kanske inte bara kan traska in på en bank och sätta in 150000kr månaden (kanske mer)?

3- kan man på kvitto bara skriva t.ex konsultering nr 2? måste man ge kvitto?

4- hur skattar man på anonyma tjänster och måste man ha klientregister eller liknande?

Jag behöver med andra ord veta hur man får total anonymisering för klient och bolagets tjänster då konsulteringen är av känslig natur. inget olagligt dock. Kommer staten undra vad fan jag säljer och kommer jag få problem? vilka hinder finns osv?

Nu Säljer jag inte sex men anonymiteten ska vara i den klassen att man kan ponera att jag faktiskt gör det som exempel och ingen ska veta (lås inte fast er vid detta snälla, bara ett exempel för att visa hur anonymt det ska vara)

Du får ju först fundera på om du ska kunna redovisa det för staten om de frågar efter bokföringen. Om du inte kan visa det för de om de vill se det kommer du får problem.
Samhället i hela världen, speciellt sverige går mot att bli mer och mer transparant så om du har 80% av din inkomst via kontantbetalning och staten nån gång vill checka dina uppgifter så får du såklart ett problem.
Men om det bara är utåt du ska va anonym, så bygg en plattform där kunderna loggar in var för sig så de inte kan se varandra, bara du kan se kunden, sen kan de sätta in pengar via banköverföring, en banköverföring är inte öppen för allmänheten.
Eller ta betalt med kreditkort online.
Räcker inte det för dig så öppna bolag utomlands, men då kommer det bli svårt för de anställda på skattemyndigheten att dela din syn på att det är viktigt att va anonym.
Hoppas det hjälper
Citera
2013-12-07, 08:43
  #9
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healing79
Du får ju först fundera på om du ska kunna redovisa det för staten om de frågar efter bokföringen. Om du inte kan visa det för de om de vill se det kommer du får problem.
Samhället i hela världen, speciellt sverige går mot att bli mer och mer transparant så om du har 80% av din inkomst via kontantbetalning och staten nån gång vill checka dina uppgifter så får du såklart ett problem.
Men om det bara är utåt du ska va anonym, så bygg en plattform där kunderna loggar in var för sig så de inte kan se varandra, bara du kan se kunden, sen kan de sätta in pengar via banköverföring, en banköverföring är inte öppen för allmänheten.
Eller ta betalt med kreditkort online.
Räcker inte det för dig så öppna bolag utomlands, men då kommer det bli svårt för de anställda på skattemyndigheten att dela din syn på att det är viktigt att va anonym.
Hoppas det hjäpler

Föresten, skriv bara "Konsulttjänst" eller "konsultarvode" eller liknande, det säger ju ingenting
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback