Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 13:27
  #1
Medlem
Tja

undrar lite en sak ang kostander etc i Norge

jag har funnit en løsning på ett problem jag haft, och løser många andra personers problem samtidigt. Løsningen ær att starta ett føretag, få en nyckelperson att sæga upp sitt jobb, han startar ett enmansføretag och jag hyr hans tid før låt oss sæga 170kr, 8 timmar om dagen.

~1350/dag x 2 (siffra jag hørt ræknas på bara, ge mig gærna fakta om ni har)

2700 om dagen i kostnader cirkus.
1. Tænker jag rætt?
2. Hur mycket måste jag tjæna før att +a? Så enkelt som 2750 i dagen o jag gør 50 i vinst, eller var finns felen?
Citera
2013-11-28, 13:37
  #2
Medlem
Felet ligger i att ingen vill jobba för 170kr/h eftersom det skulle ge en lön på typ 50kr/h efter skatt och sociala avgifter.
Citera
2013-11-28, 13:51
  #3
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Felet ligger i att ingen vill jobba för 170kr/h eftersom det skulle ge en lön på typ 50kr/h efter skatt och sociala avgifter.
Fast nu skriver han ju X2. Antagligen menar han att det är sociala avgifterna osv!
Citera
2013-11-28, 15:25
  #4
Medlem
ein Hand: Læs hela inlægget føre du spelar smart om du har behov av o synas. Annars ser du enbart dum ut som nu.
Citera
2013-11-28, 23:52
  #5
Medlem
Du menar alltså att konsulten ska fakturera dig 340 kr per timme?
Det är väldigt lite om det är någon form av kvalificerat arbete(vilket jag antar att det är eftersom du behöver hyra in en konsult för det), speciellt i Norge.

Som konsult ska man stå för sina egna arbetsredskap, ev lokaler, administrationskostnader m.m. och man bör få kompensation för den mycket lägre tryggheten man har som konsult jämfört med vad man har som anställd.
Om du dubblar dina siffror kommer du nog närmare sanningen. Det innebär alltså att konsulten fakturerar minst 600-700 kr per timme och om du ska locka konsulten ifrån en nuvarande anställning så behövs nog ännu mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Subb_8
ein Hand: Læs hela inlægget føre du spelar smart om du har behov av o synas. Annars ser du enbart dum ut som nu.

Du borde försöka vara lite trevligare och lite mer ödmjuk. Det är du som ber om hjälp och som inte verkar ha koll på det allra mest grundläggande när det gäller företagande.
__________________
Senast redigerad av pekz0r 2013-11-28 kl. 23:55.
Citera
2013-11-29, 04:02
  #6
Medlem
trattfans avatar
Nej, han menar att 170kr/h är lön och den andra 170kr/h är sociala avgifter och liknande, det fakturerar ju inte konsulten.
Citera
2013-11-29, 10:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Nej, han menar att 170kr/h är lön och den andra 170kr/h är sociala avgifter och liknande, det fakturerar ju inte konsulten.
Jooo... Det är precis vad en konsult gör.
Om man som konsult ska fakturera för sina timmar är det normala att man har F-skatt. Vad F-skatten innebär och betyder är att man som konsult själv betalar in alla sociala avgifter så att arbetsgivaren/uppdragsgivaren inte behöver bry sig om det. För att konsulten ska kunna betala in sociala avgifter måste ju konsulten ha med det i sina beräkningar så indirekt fakturerar man för sina sociala avgifter om konsulten tar ut lön ur sitt företag eller sin firma.
I de fall där arbetsgivaren betalar ut lön och betalar in sociala avgifter är det normalt tal om en anställning, inte konsultering.
Citera
2013-11-30, 15:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Jooo... Det är precis vad en konsult gör.
Om man som konsult ska fakturera för sina timmar är det normala att man har F-skatt. Vad F-skatten innebär och betyder är att man som konsult själv betalar in alla sociala avgifter så att arbetsgivaren/uppdragsgivaren inte behöver bry sig om det. För att konsulten ska kunna betala in sociala avgifter måste ju konsulten ha med det i sina beräkningar så indirekt fakturerar man för sina sociala avgifter om konsulten tar ut lön ur sitt företag eller sin firma.
I de fall där arbetsgivaren betalar ut lön och betalar in sociala avgifter är det normalt tal om en anställning, inte konsultering.

This.
Citera
2013-11-30, 19:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb_8
ein Hand: Læs hela inlægget føre du spelar smart om du har behov av o synas. Annars ser du enbart dum ut som nu.

(Ok nu gäller detta svenska skatteregler, så vet inte hur det är i norge, men du frågar i ett svenskt forum så)

Ber så hemskt mycket om ursäkt att det uppfattas som jag är dum och har behov av att synas.
Dock om det stämmt så tror jag nog att jag skulle skrivit mer än ~130 inlägg på de 7-8 åren jag vart medlem här. Ber även om ursäkt för att jag missade att du skrev x2. Det var bara slarvigt av mig.

Jag förstår fullständigt konceptet som du försöker förespråka, och tror garanterat att det fungerar om du ökar på avgifterna lite.

Iaf, av den summan du fakturerar konsulten så kommer ca 30% går till skatt, ch 30% gå till sociala avgifter och 30% till hans egna lönekonto.

Så, av 2700kr kommer han att få ca 810kr. Räknar man det sedan till 20 dagar i månaden så blir det ca 16100kr efter skatt in på kontot. Kanse finns någon junior konsult som jobbar för detta, men generelt tror jag att det är svårt.

Sedan glömmer du också av att när konsulten har ett eget företag, så måste han också lägga ner tid på sin egna bokföring, vilket jag utan problem tror skulle kosta honom 1000-2000kr per månad i tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback