Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 12:10
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
46-årige Lionel Kenneth Philip Crabbs olösta försvinnande 1956 har blivit omskrivet många gånger i tidskrifter och böcker. Detta nedanstående korta sammandrag är hämtat från boken Among the missing, 1978 av Jay Robert Nash, sidorna 235 - 239.

Lionel Crabb var känd i hela landet och brukade kallas antingen för "Crabbie" eller "Buster".

I början av april 1956 fick Crabb ett "litet jobb" i Portsmouth Harbor. Enligt honom själv skulle han "gå ner för att titta på de ryska bakdelarna". Ryssarna i det här fallet var tre sovjetiska fartyg som var på en goodwill resa och för tillfället låg i Portsmouth Harbor.

Den 19 april dök "Buster" upp i hamnen iklädd dykardräkt och simfenor. Han dök ner i det mörka smutsiga vattnet och simmade med full fart ut mot de tre sovjetiska fartygen - och försvann!

Sovjetiska sjömän ombord på fartygen uppmärksammade denna morgon runt kl. 07.30 hur det lugna vattnet i hamnen delade på sig och att ett objekt simmade med full fart mellan fartygen.

Till sin mor hade grodmannen strax innan skrivit ett mystiskt brev: "I am going on a job...but it is a simple mission...I´ll be back in about two Days...Please tear this letter up".

Grodmannen Crabb kom inte tillbaka efter två dagar. Han kom aldrig mer tillbaka. Hans kropp kom aldrig att återfinnas.

Vad hände grodmannen "Buster" Crabb? Kom besättningen på något av fartygen mördat honom? Kom sedan hans kropp att dumpas någon annanstans till havs eller fördes den till Sovjetunionen?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-11-28 kl. 12:12.
Citera
2013-11-28, 13:16
  #2
Medlem
Uran233s avatar
Aldrig hört talas om historien innan, men som militär på spionuppdrag på en främmande makts fartyg = Det är väl helt uppenbart att han dödats (inte mördats, eftersom han var militär) av några Sovjeter som upptäckt honom. Inget konstigt med det.
Citera
2013-11-28, 13:57
  #3
Medlem
theodor.busses avatar
En intressant artikel från BBC: "
1956: Mystery of missing frogman deepens
".

Citat:
In his statement Sir Anthony told MPs: "It would not be in the public interest to disclose the circumstances in which Commander Crabb is presumed to have met his death.

"While it is the practice for ministers to accept responsibility, I think it is necessary in the special circumstances of this case to make it clear that what was done was done without the authority or knowledge of Her Majesty's ministers. Appropriate disciplinary steps are being taken."


OT: han fick smeknamnet "Buster" p.g.a att hans efternamn liknade Buster Crabbe's : Olympiamedaljör i simning (brons 1928 på 1500 meter frisim, guld 1932 på 400 m frisim), och sedermera spelade "Tarzan" en gång på film. Alltså den riktiga Buster Crabbe, inte Lionel Crabb!
Citera
2013-11-28, 19:29
  #4
Medlem
Ördögs avatar
Jag läste redan som snorvalp om Crabbs försvinnande i Det Bästa-antologin Otroligt men sant (utkom 1976). Boken innehåller en hel mängd skrönor som i efterhand visat sig vara helt påhittade eller avsevärt förbättrade.

Crabb-fallet behandlades dock - som jag minns det - utan några värre överdrifter. Artikeln utmynnade i ett konstaterande att det allra troligaste var att Crabb drunknade. Hans utrustning var inte av bästa kvalitet, och som nedanstående länkar visar hade han haft problem med spriten ... Det hindrar dock inte att det ännu under 2000-talet har lanserats nya spännande teorier om att han blev tillfångatagen eller självmant hoppade av till Sovjet.

För sex år sen påstod en före detta sovjetisk grodman, Eduard Koltsov, att han skar strupen av Crabb i en tvekamp under vattnet. Han hade ertappat britten med att placera en mina under kryssaren. Det är naturligtvis båg - om britterna hade lyckats minspränga ett sovjetiskt krigsfartyg skulle tredje världskriget ha brutit ut. Men kanske det handlade om övervakningsutrustning?

Jag hinner tyvärr inte snacka vidare just nu, men med Googles hjälp hittar man en mängd fakta om fallet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Crabb
http://voices.yahoo.com/the-disappea...b-4865624.html
http://www.theregister.co.uk/2007/11...t_russian_mi6/
http://www.divernet.com/other_diving...rabb_died.html
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread932390/pg1
Citera
2013-11-29, 16:18
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Buster" Crabb.

Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
En intressant artikel från BBC: "
1956: Mystery of missing frogman deepens
".



OT: han fick smeknamnet "Buster" p.g.a att hans efternamn liknade Buster Crabbe's : Olympiamedaljör i simning (brons 1928 på 1500 meter frisim, guld 1932 på 400 m frisim), och sedermera spelade "Tarzan" en gång på film. Alltså den riktiga Buster Crabbe, inte Lionel Crabb!

Tack för infon bl.a. varför grodmannen erhöll smeknamnet "Buster". När jag läser detta så minns jag att jag någon gång för länge sedan har läst om varför han fick detta smeknamn.
Citera
2013-11-29, 17:22
  #6
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för infon bl.a. varför grodmannen erhöll smeknamnet "Buster". När jag läser detta så minns jag att jag någon gång för länge sedan har läst om varför han fick detta smeknamn.

Det var så lite så

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är citatet ur BBC-artikeln:
Citat:
In his statement Sir Anthony told MPs: "It would not be in the public interest to disclose the circumstances in which Commander Crabb is presumed to have met his death.

"While it is the practice for ministers to accept responsibility, I think it is necessary in the special circumstances of this case to make it clear that what was done was done without the authority or knowledge of Her Majesty's ministers. Appropriate disciplinary steps are being taken."

Där kan man tala om "livrem och hängslen". "Vi vet ingenting, och om vi skulle göra det så har pöbeln inte med det att göra. Och om vi blir upptäckta i efterhand, så har vi vidtagit disciplinära åtgärder".

Vilka åtgärder? Mot vem?
Citera
2013-12-03, 17:53
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilka åtgärder? Mot vem?

[quote=theodor.busse|46363159]Det var så lite så

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är citatet ur BBC-artikeln:


Där kan man tala om "livrem och hängslen". "Vi vet ingenting, och om vi skulle göra det så har pöbeln inte med det att göra. Och om vi blir upptäckta i efterhand, så har vi vidtagit disciplinära åtgärder".

Vilka åtgärder? Mot vem?[/QUOTE]

Ja det kan man verkligen fråga sig? Mot vem och vilka var dessa åtgärder?
Citera
2013-12-04, 00:37
  #8
Medlem
Venators avatar
Vill minnas att det stod om detta fall i Peter Wrights "Spycatcher" och att Crabbe skulle mäta eller undersöka något på det ryska fartyget - kan det ha varit en ny konstruktion av propeller? Jag har också ett minne av att det stod att det senare hittades en illa åtgången kropp utan huvud uppspolad på någon strand som man antog var Crabbe? Jag har inte boken tillgänglig men den är värd att kolla upp om man är intresserad av fallet.

Edit: Sorry! Jag mindes rätt men det finns ju också i wikipedia-artikeln som Ördög länkade ovan, så ingen anledning för er att lita på mitt minne:

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Crabb

MI6 recruited Crabb in 1956 to investigate the Soviet cruiser Ordzhonikidze that had taken Nikita Khrushchev and Nikolai Bulganin on a diplomatic mission to Britain. According to Peter Wright in his book Spycatcher (1987), Crabb was sent to investigate the Ordzhonikidze's propeller — a new design that Naval Intelligence wanted to find out more about. On 19 April 1956 Crabb dived into Portsmouth Harbour and his MI6 controller never saw him again. Crabb's companion in the Sally Port Hotel took all his belongings and even the page of the hotel register where they had written their names. Ten days later British newspapers published stories about Crabb's disappearance in an underwater mission.

[...]

A little less than 14 months after Crabb's disappearance, on 9 June 1957, a body in a frogman suit was found floating off Pilsey Island in Chichester Harbour. It was missing its head and both hands, which made it impossible to identify (using then-available technology).[2] The body had the same height as Crabb, the same body-hair color, and was dressed in the same clothes, Pirelli two-piece diving suit and Admiralty Pattern swim fins that Crabb was wearing when he embarked on his final mission.[2] The British diving expert Rob Hoole wrote that given the length of time that Crabb's body had been in the water, there was "nothing sinister" about the missing head and hands.[2] Crabb's ex-wife was not sure enough to identify the body, nor was Crabb's girlfriend Pat Rose, though Sydney Knowles said that Crabb had had a similar scar on the left knee. An inquest jury returned an open verdict but the coroner announced that he was satisfied that the body was that of Lionel Crabb.

Så för att editera en gång till: Skaraborg, vad brittisk rätt beträffar är kroppen att betrakta som återfunnen även om det kan finnas frågetecken.
__________________
Senast redigerad av Venator 2013-12-04 kl. 00:45.
Citera
2014-01-06, 06:03
  #9
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator



Så för att editera en gång till: Skaraborg, vad brittisk rätt beträffar är kroppen att betrakta som återfunnen även om det kan finnas frågetecken.

Haha, läste som lite knådad -med ögonen stora som tallrikar- om detta "mysterium" i samma bok som Ördög. Där fanns det en massa spännande saker att läsa minsann!

Antar att Crabbs uppgift var något betydligt mer exotiskt än att "mäta en propeller" på en gammal sovjetisk skorv. Tex sätta fast avlyssningsutrustning.
Visst säger logiken att han helt enkelt drunknade men vill verkligen brittiska myndigheter ha klarhet i vad det var för kropp som sediment hittades borde det ju med dagens teknik inte vara så klurigt att ta reda på detta. Kroppen måste ju finnas begrav någon stans och säkerligen finns släktingar kvar i livet. En liten DNA-jämförelse torde således göra susen. Om nu händelsen inte fortfarande är hemligstämplad i enlighet med gammal och segdragen Brittisk byråkrati.

Edit: Som kuriosa kan det ju vara intressant att dra sig till minnes att den gode PM Anthony Eden inte tycks ha varit vid helt "fullgod" mental vigör anno 1956. Idén att tillsammans med Frankrike och Israel provocera fram Suezkriget mot Nasser utan att konsultera vare sig husbonden eller ärkefienden höll på att sätta UK i en mycket bekymmersam sits.
__________________
Senast redigerad av DearLeader 2014-01-06 kl. 06:17.
Citera
2014-01-06, 12:55
  #10
Avstängd
sorgsne-killens avatar
sovjet hade en militär doktrin som sa att där sovjetiska fartyg befinner sig är tillfälligt sovjetiskt territorium, så förmodligen blev han upptäckt och skjuten för att han kränkte sovjetiskt territorium, både britterna och ryssarna vet säkert om det men har valt att tysta ner det
Citera
2018-05-03, 22:29
  #11
Medlem
Ördögs avatar
Man kan tillägga att det skrevs en hel del om Buster Crabbs försvinnande under 1956, och att historien även inspirerade Tintins skapare Hergé. I Tintin-äventyret Koks i lasten, som började tecknas på hösten samma år, försöker en grodman spränga ett lastfartyg med en tidsinställd mina. Snubben lånar sitt utseende av Crabb!

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Red_Sea_Sharks
Citat:
In one scene in the latter part of the story, Hergé included a frogman, whose depiction was drawn from a press clipping of Lionel Crabb.

1961 utkom Ian Flemings James Bond-berättelse Thunderball, som också påverkats av Crabb-historien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderball_(novel)
Citat:
Bond's examination of the hull of Disco Volante was inspired by the ill-fated mission undertaken on 19 April 1956 by the ex-Royal Navy frogman "Buster" Crabb on behalf of MI6, as he examined the hull of the Soviet cruiser Ordzhonikidze that had brought Nikita Khrushchev and Nikolai Bulganin on a diplomatic mission to Britain. Crabb disappeared in Portsmouth Harbour and was never seen again.

https://www.24heures.ch/vivre/histoi...24187034?track
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-05-03 kl. 22:38.
Citera
2018-05-05, 20:15
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny information.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Man kan tillägga att det skrevs en hel del om Buster Crabbs försvinnande under 1956, och att historien även inspirerade Tintins skapare Hergé. I Tintin-äventyret Koks i lasten, som började tecknas på hösten samma år, försöker en grodman spränga ett lastfartyg med en tidsinställd mina. Snubben lånar sitt utseende av Crabb!

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Red_Sea_Sharks


1961 utkom Ian Flemings James Bond-berättelse Thunderball, som också påverkats av Crabb-historien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderball_(novel)


https://www.24heures.ch/vivre/histoi...24187034?track

Tack för den här informationen.

Kände inte till detta tidigare att både Hergé och Fleming kom att påverkas av Crabbs försvinnande i sitt skrivande.

Jag tror att både de brittiska och sovjetiska myndigheterna visste vad som hade hänt med den försvunne grodmannen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback