Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-27, 15:12
  #1
Medlem
Hej! Vi är två 20 åringar som ska iväg till Kuba i drygt två månader fr.o.m Januari. Vi vill se och uppleva så mycket som möjligt under denna period.

Nu till våra frågar, hur mycket ska man ha med sig? Vart ska man åka? Vart ska man bo? Vad ska vi undvika? Tacksam för svar!
Citera
2013-11-27, 20:44
  #2
Medlem
josv96s avatar
Ska ni köpa cigggarer undvik dom som säljer på gatan eller försöker sälja locka in er till butiken eller hemmet för att köpa. Gå till riktiga ciggar shoppar, vilka ser rätt exklusiva ut, iaf på insidan jämfört med resten av buyggnaderna. Havanna är ju typ standard och där är ju mycket att titta på. Se även upp med tiggare osv då dom är överallt och ingenstans, dom följer gärna efter en hela kvarter också.

När min familj åkte dit så bodde vi på hotel inglaterra vilket ligger typ i centrum. För invånarna är det skitfina rum men för oss som är vana vid vår lyx så är det hyffsat. Frukosten där var ok, men i övrigt var inte maten så mycket att hurra för inne i havanna. Vatten fungerade oftast och elen fungerade alltid när vi var där. Dock ena rummet var skit knas, där luktade bara insektsmedel, typ radar. Då vi var 5 st så hade vi två rum och vi pallade inte klydda med rum osv då det var sent så vi delade 3 sängar på 5 pers. Toaletterna är heller inte så jag-vill-bajsa-länge-känslan utan man gjorde typ vad man skulle

Ang pengar så har dom två valutor. Ena valutan kan du inte växla till dig utanför cuba och då måste du växla till den andra valutan (i exempelvis Sverige) som du sen växlar (som vi gjorde) på hotellet.
Vi bodde där 3 dagar sedan åkte vi vidare för sol och bad där det princip bara fanns turister. Hotellet hette då Sol Palmeras och var typiskt västerlänskt, all inclusiv vilket innebär glass,öl,läsk och mat i mängder.

Boendet som jag föreslagit är bara ett tips och då vi bokade med ving gick allt smidigt och bra och väl i havanna så åkte vi med en turistbuss som jag tror hotellet anordnade och då åkte vi med en underbar lokal guide som var mycket bra på engelska vid namn Loui.

Sorry för en luddig text men skrev allt eftersom jag kom på saker
Citera
2013-11-28, 12:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av josv96
Ska ni köpa cigggarer undvik dom som säljer på gatan eller försöker sälja locka in er till butiken eller hemmet för att köpa. Gå till riktiga ciggar shoppar, vilka ser rätt exklusiva ut, iaf på insidan jämfört med resten av buyggnaderna. Havanna är ju typ standard och där är ju mycket att titta på. Se även upp med tiggare osv då dom är överallt och ingenstans, dom följer gärna efter en hela kvarter också.

När min familj åkte dit så bodde vi på hotel inglaterra vilket ligger typ i centrum. För invånarna är det skitfina rum men för oss som är vana vid vår lyx så är det hyffsat. Frukosten där var ok, men i övrigt var inte maten så mycket att hurra för inne i havanna. Vatten fungerade oftast och elen fungerade alltid när vi var där. Dock ena rummet var skit knas, där luktade bara insektsmedel, typ radar. Då vi var 5 st så hade vi två rum och vi pallade inte klydda med rum osv då det var sent så vi delade 3 sängar på 5 pers. Toaletterna är heller inte så jag-vill-bajsa-länge-känslan utan man gjorde typ vad man skulle

Ang pengar så har dom två valutor. Ena valutan kan du inte växla till dig utanför cuba och då måste du växla till den andra valutan (i exempelvis Sverige) som du sen växlar (som vi gjorde) på hotellet.
Vi bodde där 3 dagar sedan åkte vi vidare för sol och bad där det princip bara fanns turister. Hotellet hette då Sol Palmeras och var typiskt västerlänskt, all inclusiv vilket innebär glass,öl,läsk och mat i mängder.

Boendet som jag föreslagit är bara ett tips och då vi bokade med ving gick allt smidigt och bra och väl i havanna så åkte vi med en turistbuss som jag tror hotellet anordnade och då åkte vi med en underbar lokal guide som var mycket bra på engelska vid namn Loui.

Sorry för en luddig text men skrev allt eftersom jag kom på saker

Tack för tipsen! Vi vill gärna bo så nära en strand som möjligt men vill inte betala jättemycket för boende.
Har du besökt Varadero, trinidad eller Cayo largo?
Är det billigt i cuba? Vi har 35 000 som minst med oss till boende, mat och resor för två månader. Är det för lite?
Citera
2013-11-28, 12:39
  #4
Medlem
josv96s avatar
Sol palmeras låg i Varadero. Och det ända vi handlade var typ cigarrer så jag har ingen aning. Men resan för oss kostade ca 100000+fickpengar (2vuxna,2 st16åringar och en 9 åring) för 2 veckor och då var jag16 så jag tänkte inte så mycket på pengar då.

Det jag vet är iaf att man ska åka dit innan USA öppnar sin handelsblockad för då kommer allting förändras väldig snabbt. Nu är det som om dom lever på 50-talet.
Citera
2013-11-28, 23:55
  #5
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaRob
Tack för tipsen! Vi vill gärna bo så nära en strand som möjligt men vill inte betala jättemycket för boende.
Har du besökt Varadero, trinidad eller Cayo largo?
Är det billigt i cuba? Vi har 35 000 som minst med oss till boende, mat och resor för två månader. Är det för lite?

Alltså det hela beror ju på om ni ska ha 2månader med hotell och restaurangbesök eller 2månader med hostel / bo med familjerna där, som är rätt vanligt.

Sen måste jag fråga, är det 35 per skalle eller genemsamt? Är flyget inkluderat då du skriver resa?

Ska ni dra runt på turer hela tiden eller är ni mer personer som kör ert eget race?

Taxi eller buss när ni drar runt?

Utan att ha varit på Kuba så känns 35per skalle för två månader helt ok, även om flyget är inkluderat i det. Dock så innebär ju detta kanske att laga lite mat själv, inte åka runt i taxi överallt (det är skitbilligt i jämförelse med Sverige, men i slutändan blir det säkert en rätt schysst summa). Inte tokslösa helt enkelt. Dock tror jag ni kommer att ha råd att göra saker, tex. dykning!
Citera
2013-11-29, 17:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Alltså det hela beror ju på om ni ska ha 2månader med hotell och restaurangbesök eller 2månader med hostel / bo med familjerna där, som är rätt vanligt.

Sen måste jag fråga, är det 35 per skalle eller genemsamt? Är flyget inkluderat då du skriver resa?

Ska ni dra runt på turer hela tiden eller är ni mer personer som kör ert eget race?

Taxi eller buss när ni drar runt?

Utan att ha varit på Kuba så känns 35per skalle för två månader helt ok, även om flyget är inkluderat i det. Dock så innebär ju detta kanske att laga lite mat själv, inte åka runt i taxi överallt (det är skitbilligt i jämförelse med Sverige, men i slutändan blir det säkert en rätt schysst summa). Inte tokslösa helt enkelt. Dock tror jag ni kommer att ha råd att göra saker, tex. dykning!

Vi tänkte mestadels på hostel/hemma hos folk. Nu har vi räknat ihop en ganska exakt summa. 45 för oss båda till fickpengar och mat, resan är redan betald.
Citera
2013-11-30, 15:03
  #7
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaRob
Vi tänkte mestadels på hostel/hemma hos folk. Nu har vi räknat ihop en ganska exakt summa. 45 för oss båda till fickpengar och mat, resan är redan betald.

Försök ha lite extra pengar med om det går.. 10/månad är inte jätte mycket, speciellt inte på Kuba som ska vara rätt dyrt i jämförelse med andra karibiska öar. Men allt handlar ju naturligtvis om hur ekonomiska ni kan vara.
Citera
2013-12-02, 01:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Försök ha lite extra pengar med om det går.. 10/månad är inte jätte mycket, speciellt inte på Kuba som ska vara rätt dyrt i jämförelse med andra karibiska öar. Men allt handlar ju naturligtvis om hur ekonomiska ni kan vara.

Okej! Tack så mycket för hjälpen
Citera
2014-02-01, 15:08
  #9
Medlem
Jag har varit på Cayo Largo i en vecka dec 2013.
Citera
2015-02-06, 14:33
  #10
Medlem
at3ists avatar
Bor ni hos familjer så kommer det bli mycket billigare än hotell. Casa particulares heter dessa boenden. I Havanna bör man undvika att gå ensam på kvällen, speciellt om du är kvinna.
Tiggare finns inte alltför många av, men de finns. Det kommer vara många hustlers(som kallas jineteros/jineteras) som kommer vilja tipsa om sunkiga restauranger och annat, säg bara nej tack och leta upp en restaurang på egen hand.

Det mesta är snorbilligt, speciellt om du handlar på inhemska pesoställen. Ställen som använder "turistvalutan" CUC är dyrare.
Citera
2015-02-08, 16:46
  #11
Medlem
Vi är ett kompisgäng som ska åka över jul och nyår och vi är ett par stycken som funderat på att hyra motorcykel och åka runt lite. Någon som vet hur noga det är med körkort?
Citera
2015-02-11, 18:09
  #12
Medlem
gsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at3ist
Bor ni hos familjer så kommer det bli mycket billigare än hotell. Casa particulares heter dessa boenden. I Havanna bör man undvika att gå ensam på kvällen, speciellt om du är kvinna.
Tiggare finns inte alltför många av, men de finns. Det kommer vara många hustlers(som kallas jineteros/jineteras) som kommer vilja tipsa om sunkiga restauranger och annat, säg bara nej tack och leta upp en restaurang på egen hand.

Det mesta är snorbilligt, speciellt om du handlar på inhemska pesoställen. Ställen som använder "turistvalutan" CUC är dyrare.

Kan absolut hålla med om att testa eller helt och hållet bo på Casa Particulares i Havanna. Vi bodde några nätter på hotell (Hotel Raquel) i "gamla stan". Flådig byggnad, men hotellrummen var väldigt spartanska.
Vi hade bara bokat 2-3 nätter på hotell och därefter var planen att bo hemma hos en familj. Casa Particulares hittar man överallt, när dom har en skylt med en triangel på dörren, och det är väldigt trevligt och prisvärt.

Vi spenderade mesta delen av tiden i Havanna i gamla stan, där det finns mycket att titta på.
Ett ställe jag tycker man kan hålla sig borta ifrån är gatan Obispo, vilket är någon form av Habana Viejas "Drottninggata". Dyrare restauranger och dyrt krimskrams samt en hel del turister.

En restaurang jag kan rekommendera är La Guarida, en "Paladar" med förstklassigt käk. Googla gärna referenser om ni inte tror mig.

Angående att gå ensam, så kan jag hålla med om att man nog ska undvika detta som ensam kvinna, även om Havanna på kvällen/natten är något man bör uppleva.
När det sällan finns gatlyktor så blir det verkligen becksvart när solen går ner, och väldig speciell känsla att på många ställen vandra omkring i totalt mörker där barn spelar fotboll på gatan och det smäller och har sig i byggnader runt omkring sig. Kände mig personligen aldrig osäker, men saker sker säkerligen.

Vi stötte på en del "tiggare" på vår resa, alltså personer som söker upp dig, jättetrevliga men har en baktanke med samtalet. En utav dom vi träffade kom fram till oss första dagen, pratade bra engelska och erbjöd sig gratis gå med oss en stund och berätta om staden när han var påväg åt samma håll.

Efter en stund frågade han om vi ville ta en drink, vilket vi gjorde - hans drink skulle vi såklart betala. Ingen skada skedd såklart, när den ändå (för oss) var så billig. Vi gick vidare och han fortsatte och berätta om byggnader, Castro och Kubas historia.

När vi gått en tag till frågade han om vi rökte cigarr, när hans vän arbetar på fabriken och säljer cigarrer hemifrån. Blåögda nordbor som vi är följer vi med honom in och hans vän tar fram vad han erbjuder, dom pratade på om hur bra cigarrerna är och att dom säljer dom under marknadspris blablabla..

När vi båda har koll på cigarrer så insåg vi rätt snabbt att detta inte var the real deal, och avböjde och tackade för oss. För att bli av med människan utan att verka otrevlig så tackade vi ja till hans erbjudande om att vi även ska äta middag tillsammans på en restaurang han känner till, men där vi senare inte dök upp.

Samma sak gällde någon dag senare, när vi träffade en kvinna tillsammans med en väninna som kände igen oss. Det visade sig att hon jobbar på hotellet där vi bodde och inte kunnat prata med oss p.g.a kameraövervakningen på hotellet. :unsure:

Samma sak gällde med henne, och på deras initiativ satte vi oss på en bar och bjöd dom på varsinn drink. När hotellkvinnans väninna stack iväg och kom tillbaka med en låda cigarrer och frågade om vi ville köpa (även där oriktiga cigarrer), så insåg vi att det handlade om precis samma förfarande som vid vår föregående kontakt. Vi avböjde återigen och dom rekommenderade en restaurang ett stenkast bort där dom följde oss hela vägen in. Vi lämnade restaurangen så fort dom gått.

..Nu vill jag inte påstå att alla Kubaner är på det här sättet, men ville bara berätta om mina upplevelser.

Paladar är matens Casa Particulares - alltså restauranger hemma hos folk. Av vår erfarenhet så var det ofta bättre mat till oerhört bra priser.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2267253

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback