Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-27, 15:06
  #1
Avstängd
Som jag har förstått det kan FRA bara avlyssna trafik som passerar Sverige, var ju massa snack om det när Facebook skulle öppna servrar i Sverige. Samtidigt har jag hört att dom kan avlyssna mail? Beror det på att tex. microsoft har servrar här? Har även hört att dom inte kan avlyssna flashback. Kan de avlyssna diverse chattprogram som endast har servrar utomlands, utländska forum etc.?
Citera
2013-12-01, 00:39
  #2
Medlem
De avlyssnar nog de som de känner är nödvändigt att avlyssna. Dvs lite vad som helst, tro mig, ifall de vill avlyssna något så har de en god anledning.... Och den kan också vara lite vad som helst.
Citera
2013-12-04, 01:48
  #3
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skraparigraven
De avlyssnar nog de som de känner är nödvändigt att avlyssna. Dvs lite vad som helst, tro mig, ifall de vill avlyssna något så har de en god anledning.... Och den kan också vara lite vad som helst.

Men man måste väl först avlyssna för att veta vad man borde djupstudera...
Citera
2013-12-04, 23:24
  #4
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Men man måste väl först avlyssna för att veta vad man borde djupstudera...

Fungerar inte riktigt så . Mängden data att bearbeta blir för stor helt enkelt ( Man använder filter med olika " stora hål " i kombination med riktad inhämtning från tidigare källor och källors kontakter samt på begäran av andra som man bedriver utbyte med )
Citera
2013-12-05, 21:52
  #5
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Fungerar inte riktigt så . Mängden data att bearbeta blir för stor helt enkelt ( Man använder filter med olika " stora hål " i kombination med riktad inhämtning från tidigare källor och källors kontakter samt på begäran av andra som man bedriver utbyte med )

Jo, men några regexp etc måste man väl flagga förbehållslöst?
Citera
2013-12-09, 21:40
  #6
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Jo, men några regexp etc måste man väl flagga förbehållslöst?

Jag förstår din tanke . Men de oerhörda mängder data som granskas/filtreras och alla nivåer det går igenom innan det hamnar hos en analytiker ? Personligen betvivlar jag att Sverige besitter förmågan att följa och granska samt analysera 20 " objekt/medelstora händelser " samtidigt i realtid ( Stor apparat om man räknar in den svaga länken/ mänskliga analytiker )

Samla data är den enkla biten men att tolka den är en helt annan sak .
Citera
2013-12-11, 18:38
  #7
Awaiting Email Confirmation
Det är väl viktigare att spana efter alla knarkgäng och peddos och terrorister istället för tysklands minister med flera.
Citera
2017-02-22, 19:47
  #8
Medlem
Min kusin är iof polis kan fråga han om de övervakar mig
Citera
2017-03-13, 01:33
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Min kusin är iof polis kan fråga han om de övervakar mig

En vanlig konstapel har ingen aning om vad FRA gör.
Citera
2017-04-03, 20:46
  #10
Medlem
Jan66s avatar
Eftersom de kan lyssna via kommunikationssatelliterna så behöver det inte vara trafik som "går genom Sverige".
Sen har man givetvis system som söker efter nyckelord som är intressanta.
Citera
2017-10-08, 17:07
  #11
Medlem
FRA får enbart avlyssna trafik som passerar gränsen. Dvs inkommande eller utgående trafik där avsändare är utanför landets gräns och mottagare innanför rikets gräns eller vise versa.

Allt FRA gör i uppdrag övervakas av regeringen oberoende tillsatt ”kommitté” för att säkerställa sig att FRA gör det som aktuella uppdraget innefattar.

Lyssna av trafik inom landet gör andra instanser/myndigheter och inte FRA.
Citera
2017-10-11, 16:23
  #12
Medlem
Tradens avatar
I praktiken kan FRA antagligen inte avlyssna någonting, jag menar, idag går ALLT krypterat. Visst när internet kom och trafik skickades som okrypterad plain text eller nåt men idag, nää... Dom kan säkert se var trafik tar vägen och mönster men inte VAD som sägs. Vad FRA ägnar sig åt är iaf ett mysterium för mig..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback