Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-12, 14:17
  #25
Medlem
Golden Delicious är min favorit.
Citera
2017-03-13, 12:39
  #26
Medlem
Gregory.Houses avatar
Gröna äpplen som är sura.
Citera
2017-03-21, 15:00
  #27
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Någon som vet varför det finns så jäkla lite cox orange i butikerna nu för tiden? Det värmde mig innan varje vinter när det anlände tillsammans med de riktiga apelsinerna. Har hittat det i affären en gång de senaste fem åren. Det är ju det i särklass godaste äpplet som finns. Det närmsta man hittar i affären relativt ofta är Ingrid Marie och då ofta den sötare varienten, inte den friskare lite syrliga.

De är inte tillräckligt "snygga"... Goda som tusan.

Gillar Jona Gold också. Vet inte...men den syrliga sötman, friskheten och storleken gör det fan komplett som rått ätäpple.
Citera
2017-03-22, 20:12
  #28
Medlem
För mig finns det bara en sort, Jazz. Röda, söta, stora och väldigt väldigt goda. Köper inte någon annan äppelsort, har dom inte Jazz så blir det inga äpplen för mig.

Tycker att det är konstigt att ingen annan har nämnt dom.

Anekdot: Jag träffade en tjej från England när jag var utomlands förra året. Av någon konstig anledning så började vi prata om äpplen och kom fram till att vi båda bara åt Jazz. Kan säga att det ena ledde till det andra...
__________________
Senast redigerad av Bobbo V 2017-03-22 kl. 20:16.
Citera
2021-11-22, 12:39
  #29
Medlem
Nu har jag funderat över detta i åratal;
Hur kan någon frivilligt köpa och äta Royal Gala? Äpplet i fråga smakar exakt ingenting.
Texturen är där, visst, men vid blindtest skulle man nästan tro att man äter en bit rå pumpa eller potatis.

"Smaken" är den av svagt utspätt sockerlag. Var är fruktsyran? Aromen och smaken av äpple? Sötman?

Detta är enligt mig en totalt onödig äppelsort.
Vill man ha riktigt blöta, saftiga äpplen står inte Royal Gala ut på den punkten heller; redan äpplen så som Jazz är bättre.

I övrigt är jag allätare av äpplen. Gröna, syrliga äpplen har sin plats, mjöliga och torra sorter likaså, och sursöta vinteräpplen är underbara.

Ni som äter Royal Gala, vad får ni ut av värde från denna sort?
Citera
2021-11-22, 22:12
  #30
Medlem
Bertil85s avatar
Min lokala Willy's sålde ett kg eller mer de var i en påse för 5kr är inte det lite ?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback