Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-26, 13:28
  #1
Medlem
vizuals avatar
tja, som titeln så undrar jag om kopatiorer sparar dokument på nåt sätt??
den är på ett sjukhus för övrigt

tackar
Citera
2013-11-26, 13:33
  #2
Medlem
Det berors på vad det är för någon. Jag vet att här i skolan så gör den det i ett antal timmar/dagar.
Citera
2013-11-26, 13:35
  #3
Medlem
morkfromorks avatar
Läste nånstans att de flesta digitala kopiatorerna har en funktion kan kan printa ut alla dokument i minnet, som test, och nås från en servicemeny, så ja det går nog.

Men om du menar att den sparar alla kopierade dokument, så nej knappast.
Citera
2013-12-06, 21:15
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
Omöjligt att besvara om du inte skriver VILKEN kopiator det gäller.

Men, generellt gäller väl om kopiatorn har hårddisk, så kan den spara kopior, ja.

Lite googlande ger tips om hur man säkerställer att kopior INTE finns:
http://www.business.ftc.gov/document...-data-security
http://www.techrepublic.com/blog/it-...ing-your-data/

Eftersom dessa kopiatorer snarare är att betrakta som datorer, så fortsätter vi diskussionen där ...

Hemelektronik, ljud och bild --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2013-12-07, 07:34
  #5
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizual
tja, som titeln så undrar jag om kopatiorer sparar dokument på nåt sätt??
den är på ett sjukhus för övrigt

tackar


Bero på modell av kopiator.. Men det flesta kopiatorer är digitala numera och en del finare kopiatorer har även inbyggd hårddisk och nätverkskort, så rent teroriskt så kan de spara dokument. Om det sedan gör det, är en annan fråga.

Att man gör det på ett sjukhus där man har strikta sekretess regler, skulle dock vara förvånade eftersom de skulle innebära brott dessa regler. Men sedan kan kopiatorns os har någon slags slask, där den lagra info, men du som användare och ägare av kopiator inne känner till, ungefär som swap filen i windows.
__________________
Senast redigerad av Niggers 2013-12-07 kl. 07:37.
Citera
2013-12-07, 09:54
  #6
Medlem
SysGhosts avatar
Pysslar själv med kopiatorservice emellanåt.
Det finns en "säkerhetsrisk", som en del företag är mycket noga med som gäller kopitarorer med massminne (såsom hårddisk)

Det finns två typer av kopiatorer:
Den som scannar dokumentet varje gång den skapar en kopia. Äldre/Analoga kopiatorer fungerar på det här sättet. Man kan se hur kopiatorn skannar av original-dokumentet för varje kopia den skapar. Dessa kopiatorer ä ri regel säkra, då de inte sparar någon digitaliserad kopia någonstans.

Sedan har vi de här modernare digitala maskinerna som digitaliserar originalet in i minnet innan kopiorna skapas. Det är dessa som en del företag är oroliga för. Speciellt de som har en inbyggd hårddisk.
En skicklig tekniker kan "extrahera" data som lagrats på hårddisken och på sås sätt se vad för dokument som kopierats under de senaste åren. Även om kopiatorn "tar bort" data från hårddisken, så kan man fortfarande återskapa dessa data. (Läs på hur filradering och filsystem fungerar)
En del kopiator-tillverkare har försökt att "åtgärda" detta genom att kryptera hårddisken, men dessa krypteringar är i regel enkla att knäcka, då alla nycklarna finns tillgängliga i kopatorns firmware.

Är man riktigt paranoid skall man alltså undvika kopiatorer som digitaliserar och temporärt håller det digitaliserade originalet kvar i minnet.
Detta kan enkelt testas genom att kopiera något oviktigt/slumpmässigt/ingenting i 4-5 kopior. Ser man att kopiatorn bara skannar av dokumentet en gång, innan den skriver ut alla kopiorna, så handlar det alltså om en kopitaor som digitaliserar och håller data i minnet.
Citera
2013-12-07, 10:04
  #7
Medlem
cyber_zekes avatar
Rätta mig gärna om jag har fel, men finns det inte en slags film i maskinen som fördelar pulvret (eller i framkallningsenheten) så att man kan ta fram utskriften ungefär som på gamla färgband till skrivmaskiner?
Citera
2013-12-07, 10:45
  #8
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Rätta mig gärna om jag har fel, men finns det inte en slags film i maskinen som fördelar pulvret (eller i framkallningsenheten) så att man kan ta fram utskriften ungefär som på gamla färgband till skrivmaskiner?

En del maskiner använder ett transportband för att transportera tonerpulvret till pappret, andra använder rullar/trummor för detta.
Dock är det inte så sannolikt att dessa band/rullar/trummor håller kvar den statiska laddningen efter att sista kopian skrivits ut. Har man ett labb och rätt utrustning, kan man säkert få fran den sist utskrivna sidan. Men nu är vi inne på "CSI-fantasi"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback