Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 20:19
  #301
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Informationsplikten är idag individuell för personer med hiv. Det skrivs in i journalen om du sköter dina mediciner och använder kondom (ej drar på sig könssjukdomar). Då behöver den hiv-positiva inte informera om sin smitta. Det är läkaren som avgör.

Där har du nyckelordet, kondom. Jag utgick ifrån att du pratade om oskyddad sex.

Även med kondom så finns det en liten chans för smittorisk, om än väldigt liten. Om inte annat så kan ju kondomen spricka.

Hur ska personen kunna garantera att inte dra på sig könssjukdomar? Om den fortsätter ha ett aktivt sexliv med olika partners så finns den risken kondom eller inte kondom.
Citera
2016-01-10, 20:50
  #302
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Där har du nyckelordet, kondom. Jag utgick ifrån att du pratade om oskyddad sex.

Även med kondom så finns det en liten chans för smittorisk, om än väldigt liten. Om inte annat så kan ju kondomen spricka.

Hur ska personen kunna garantera att inte dra på sig könssjukdomar? Om den fortsätter ha ett aktivt sexliv med olika partners så finns den risken kondom eller inte kondom.

De testar för det samtidigt på mottagningen. Men självklart blir det godtyckligt och beroende på hur läkaren resonerar och vilken kontakt läkare och patient har. Det är detta som är problemet kring frågan idag. Om patienten får könssjukdom så får hen tillbaka informationsplikten eftersom det tyder på ett livligare sex-liv eller vad man ska säga. Hiv är mer smittsamt om det finns flera sexuellt överförbara sjukdomar, därav regeln.

Informationsplikten tas bort först efter en tid, då de har sett att virusnivåerna är nertryckta och fått en uppfattning om patienten sköter sina mediciner och inte drar på sig STI.

Nej, smittorisken är noll. Finns det inget virus i blodet så kan det inte smitta.
Citera
2016-02-03, 12:32
  #303
Medlem
Tjena! Tänkte att jag lånar tråden lite (Och sorry för att jag drar upp en gammal tråd).

Jag ska till Thailand snart! Full och ansvarslös som man har en tendens till att bli så tänkte jag försöka klargöra lite saker.

1. Min uppfattning är att kondom inte är ett 100% skydd. Varför? Egna teorier: Kondomen kanske rispas upp när man trär på den. Man blir avsugen med kondom och sedan har man vaginalt/analt med samma kondom, kan det vara så att kondomen har rispat upp med tänderna? Men då är den stora frågan. Om det skulle vara en rispa i kondomen så spricker väl kondomen helt?

2. Att bli avsugen av någon (utan kondom) som har låga nivåer av virus i kroppen anses ju som riskfritt. Men mig veterligen så käkar dom inga bromsmediciner i Thailand och där av har dom höga nivåer av viruset. Samtidigt sägs det att inte hiv smittar via saliv? Krävs det att man har sår på penisen eller att den som ger avsugningen har sår i munnen? Eller en kombo av båda?

3. Tidigare erfarenheter säger mig att kondomen har en tendens till att sitta halvt på efter lite juckande. Vi säger att kondomen täcker åtminstone ollonet, räknas det då som skydd?

Tack som fan!
Citera
2016-02-11, 09:10
  #304
Medlem
Hej!
Testade mig för lite mer än ett år sedan och var negativ för HIV. Detta var 5 veckor och 3 dagar efter misstänkt smitttillfälle. Kan fortfarande inte tro på att jag ska vara frisk, får för mig att jag skulle kunna ha det och blir helt galen utav tanken.. Min fråga är: Efter såpass lång tid(rekomenderat 6 veckor för att utesluta Hivinfektion), är jag frisk då? 5 veckor och 3 dagar.. Kan säga att kondomen var på hela samlaget dock inte när denna lösaktiga brud runkade mig. Snälla, lindra min onödiga oro!!

Mvh
Citera
2016-02-11, 17:50
  #305
Medlem
AllmäntOupptäcks avatar
Haft en riktig jävla HIV-nojja hela dagen idag och ångest för första gången på riktigt på typ två år. Hade oskyddat sex med en kille för ca 4 år sen och ett av kraven innan var att få se intyg på att han var HIV-negativ. Pappret såg officiellt ut och var utfärdat en månad innan, vi var hemma hos han så vet hans adress, fulla namn och såg även personnummer på pappret. Välkänt sjukhus i det område vi var i också. Så känns som en konstig sak att ljuga om, speciellt eftersom det är brottsligt och jag så enkelt kan ange honom. Han verkade även reko och var en äldre bög typ bara som var trevlig överlag. Hade sex två gånger så vet att risken är rätt hög och skulle aldrig ha gjort det om han inte hade intyg på att han var HIV-.

Eftersom jag vet vad det uppenbara svaret är till detta (gå och testa mig bara, ska göra så snabbt jag kan, dock utomlands nu), så undrar jag istället över hur vanligt det är med intyg. Min ångest över detta har varit väldigt låg förut eftersom när nojjan kommer upp så tänker jag på intyget, men idag så slogs jag av den uppenbara tanken på att det kanske bara var helt bullshit. Var typ ett expertiment och aldrig varit med en kille efter det, så har noll insyn i gay "hook up"-kulturen och vet därför inte om det faktiskt är en vanlig grej. Någon som kan svara på om HIV-intyg är en sak som faktiskt finns och har erfarenhet av dem själv? Hemma om en månad igen och går direkt till någon av Noaks Arks rekommenderade mottagningar då.
Citera
2016-02-12, 20:50
  #306
Avstängd
Vad ska göra?
Jag har utsatt mig för en risk, visst är det nästintill mikroskopisk. Men jag ska testa mig hepatit C och hiv.
Men problemet är att jag inte vågar ringa vårdcentralen, jag har sociala problem, och är rädd för att dem kommer skratta åt mig och inte tro att jag är över 18 år då jag nyligen blivit myndig.
Det var skönt när jag var omyndig att mina föräldrar kunde sköta sånt...
Citera
2016-02-12, 22:44
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Vad ska göra?
Jag har utsatt mig för en risk, visst är det nästintill mikroskopisk. Men jag ska testa mig hepatit C och hiv.
Men problemet är att jag inte vågar ringa vårdcentralen, jag har sociala problem, och är rädd för att dem kommer skratta åt mig och inte tro att jag är över 18 år då jag nyligen blivit myndig.
Det var skönt när jag var omyndig att mina föräldrar kunde sköta sånt...

Din oro för deras reaktion är obefogad. Ring vårdcentralen, för din egen skull.
Citera
2016-02-12, 22:58
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannerod
Tjena! Tänkte att jag lånar tråden lite (Och sorry för att jag drar upp en gammal tråd).

Jag ska till Thailand snart! Full och ansvarslös som man har en tendens till att bli så tänkte jag försöka klargöra lite saker.

1. Min uppfattning är att kondom inte är ett 100% skydd. Varför? Egna teorier: Kondomen kanske rispas upp när man trär på den. Man blir avsugen med kondom och sedan har man vaginalt/analt med samma kondom, kan det vara så att kondomen har rispat upp med tänderna? Men då är den stora frågan. Om det skulle vara en rispa i kondomen så spricker väl kondomen helt?

2. Att bli avsugen av någon (utan kondom) som har låga nivåer av virus i kroppen anses ju som riskfritt. Men mig veterligen så käkar dom inga bromsmediciner i Thailand och där av har dom höga nivåer av viruset. Samtidigt sägs det att inte hiv smittar via saliv? Krävs det att man har sår på penisen eller att den som ger avsugningen har sår i munnen? Eller en kombo av båda?

3. Tidigare erfarenheter säger mig att kondomen har en tendens till att sitta halvt på efter lite juckande. Vi säger att kondomen täcker åtminstone ollonet, räknas det då som skydd?

Tack som fan!

1. Kondom är det säkraste skyddet. Risken för smitta är minimal.
2. Sår i munnen skulle jag tro. Risken är i vart fall mycket låg.
3. Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeaan
Hej!
Testade mig för lite mer än ett år sedan och var negativ för HIV. Detta var 5 veckor och 3 dagar efter misstänkt smitttillfälle. Kan fortfarande inte tro på att jag ska vara frisk, får för mig att jag skulle kunna ha det och blir helt galen utav tanken.. Min fråga är: Efter såpass lång tid(rekomenderat 6 veckor för att utesluta Hivinfektion), är jag frisk då? 5 veckor och 3 dagar.. Kan säga att kondomen var på hela samlaget dock inte när denna lösaktiga brud runkade mig. Snälla, lindra min onödiga oro!!

Mvh

Ja, du är frisk.
Citera
2016-03-01, 00:34
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeaan
Hej!
Testade mig för lite mer än ett år sedan och var negativ för HIV. Detta var 5 veckor och 3 dagar efter misstänkt smitttillfälle. Kan fortfarande inte tro på att jag ska vara frisk, får för mig att jag skulle kunna ha det och blir helt galen utav tanken.. Min fråga är: Efter såpass lång tid(rekomenderat 6 veckor för att utesluta Hivinfektion), är jag frisk då? 5 veckor och 3 dagar.. Kan säga att kondomen var på hela samlaget dock inte när denna lösaktiga brud runkade mig. Snälla, lindra min onödiga oro!!

Mvh

Du var ju minst lika lösaktig som hade sex med henne. Att du nu sitter i den här sitsen beror just på att du är lösaktig och inte kunde hålla din lilla snopp innanför byxorna!
Citera
2016-03-22, 21:07
  #310
Medlem
Börjar få ordentlig hiv noja då jag för 4v utsatte mig för risk i Thailand och nu sitter i denna sitsen som andra nog har suttit i. Hade halsont efter 2v och testade mig under denna men det var negativt. Hur hanterade ni denna ångesten och efter hur lång tid vågade ni gå och testa er?

Kan även tillägga att jag bor hemma hos mina föräldrar så ifall jag nu fick är positiv så antar jag att de slänger ut mig fort och då jag står utan jobb så är det väl kört för mig i livet. Hade ni vågat testa er i min sits, eller väntat med det i flera månader tills man fixat jobb och styrt upp livet? Denna ångest är nog det värsta jag varit med om.
Citera
2016-03-22, 22:03
  #311
Medlem
AmaiLius avatar
Haha brukar i första hand misstänka HIV och/eller cancer om jag inte känner mig riktigt frisk.

Värt att veta att vid vaginalt samlag om man har bra hygien är nästan omöjligt att bli smittad av hiv.

Jag vill diskutera mörkläggningen av att det mest är bögar som får HIV är detta rätt ställe? Dvs pga PK mörkar man att de flesta som får hiv är homosexuella män och får det att framstå som att det är lika stor risk för hetero.
Citera
2016-03-22, 22:07
  #312
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trubadurens
Börjar få ordentlig hiv noja då jag för 4v utsatte mig för risk i Thailand och nu sitter i denna sitsen som andra nog har suttit i. Hade halsont efter 2v och testade mig under denna men det var negativt. Hur hanterade ni denna ångesten och efter hur lång tid vågade ni gå och testa er?

Kan även tillägga att jag bor hemma hos mina föräldrar så ifall jag nu fick är positiv så antar jag att de slänger ut mig fort och då jag står utan jobb så är det väl kört för mig i livet. Hade ni vågat testa er i min sits, eller väntat med det i flera månader tills man fixat jobb och styrt upp livet? Denna ångest är nog det värsta jag varit med om.
Som sagt det är liten risk om du inte knullar ladyboys. I Thailand kan du testa dig på nån klinik det går ganska fort ca 30 min så får du svaret, det kostar inte mycket så slipper du nojja
Citera
hiv

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback