Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-20, 00:50
  #13
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
+1

WalMart och Walgreens, bland annat.

Lägga till Winn-Dixie till listan över mataffärer med Annas Pepparkakor!
De har en del Wasa knäckebröd och Gevalia kaffe också!
Citera
2013-12-20, 09:29
  #14
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Lägga till Winn-Dixie till listan över mataffärer med Annas Pepparkakor!
De har en del Wasa knäckebröd och Gevalia kaffe också!

Wasa har jag sett lite varstans, men Gevalia kaffe var en glad overraskning! Far halla ogonen oppna!
Citera
2013-12-20, 13:47
  #15
Medlem
Hur strikta är de med kött? Åkte med familjen till Miami 2011 och då kunde vi ta med oss torkat renkött + ytterliggare torkat kött från ett annat viltdjur. Men det kanske spelar roll om köttet är färskt eller torkar?
Citera
2013-12-20, 17:14
  #16
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Hur strikta är de med kött? Åkte med familjen till Miami 2011 och då kunde vi ta med oss torkat renkött + ytterliggare torkat kött från ett annat viltdjur. Men det kanske spelar roll om köttet är färskt eller torkar?

Kött är inte tillåtet. Visst kött i konserverad form är tillåten (se länken som postades tre inlägg ovanför ditt av Dagge1976).
Citera
2013-12-29, 22:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Kött är inte tillåtet. Visst kött i konserverad form är tillåten (se länken som postades tre inlägg ovanför ditt av Dagge1976).
Lustigt måste ändrats sedan då för tullen hade inget problem med köttet.
Citera
2019-01-07, 17:03
  #18
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borninfidel
Eller sa koper du dem nar du kommit fram. Svenska pepparkakor (Anna's) finns i hyllorna pa de flesta storre matvarukedjorna, lite olika beroende pa vart du befinner dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
+1

WalMart och Walgreens, bland annat.

Varför är inte pepparkakor en större produkt i Amerika egentligen?? Såg ett klipp där två amerikanska ungdomar testade svenskt godis och med hade de fått några olika kex bl a pepparkakor, de visste inte vad det var och de åt av det som om det var guldoblat men de tyckte till slut att det var gott, men jag tror de inte visste riktigt om det var godis eller kakor. Men varför är inte pepparkakor en hit i USA, alla gillar ju det, vad finns det att inte gilla med pepparkakor???
För lite socker kanske? De verkar va tunga sockerknarkare..
Samma sak med Kina, de verkar inte heller veta vad det är, finns inte i affärerna, varför undrar man, de borde ju älska pepparkakor?
Eller är det nåt med smaken som bara vi gillar, har svårt att tänka mig det, det är ju inte sill.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2019-01-07 kl. 17:09.
Citera
2019-01-07, 19:20
  #19
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Varför är inte pepparkakor en större produkt i Amerika egentligen?? Såg ett klipp där två amerikanska ungdomar testade svenskt godis och med hade de fått några olika kex bl a pepparkakor, de visste inte vad det var och de åt av det som om det var guldoblat men de tyckte till slut att det var gott, men jag tror de inte visste riktigt om det var godis eller kakor. Men varför är inte pepparkakor en hit i USA, alla gillar ju det, vad finns det att inte gilla med pepparkakor???
För lite socker kanske? De verkar va tunga sockerknarkare..
Samma sak med Kina, de verkar inte heller veta vad det är, finns inte i affärerna, varför undrar man, de borde ju älska pepparkakor?
Eller är det nåt med smaken som bara vi gillar, har svårt att tänka mig det, det är ju inte sill.
Varför är inte PB&J mackor inte en stor hit i Sverige? Alla länder har olika "hits" vad gäller mat. Varför skulle amerikaner prompt gilla allt som svenskar gillar bara för att vi svenskar tycker det är gott?
Citera
2019-01-07, 19:24
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Varför är inte pepparkakor en större produkt i Amerika egentligen?? Såg ett klipp där två amerikanska ungdomar testade svenskt godis och med hade de fått några olika kex bl a pepparkakor, de visste inte vad det var och de åt av det som om det var guldoblat men de tyckte till slut att det var gott, men jag tror de inte visste riktigt om det var godis eller kakor. Men varför är inte pepparkakor en hit i USA, alla gillar ju det, vad finns det att inte gilla med pepparkakor???
För lite socker kanske? De verkar va tunga sockerknarkare..
Samma sak med Kina, de verkar inte heller veta vad det är, finns inte i affärerna, varför undrar man, de borde ju älska pepparkakor?
Eller är det nåt med smaken som bara vi gillar, har svårt att tänka mig det, det är ju inte sill.

Pepparkakor är stort i USA men deras pepparkakor är mycket sötare än våra och har ofta en massa glasyr på sig. Om jag inte minns fel brukar de ha muskot i deras pepparkakor.
Citera
2019-01-07, 19:54
  #21
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
+1

WalMart och Walgreens, bland annat.
Närmsta IKEA i USA fungerar också..Finns oftast mer julprodukter där dessutom (Senap, Lingonsylt mm)
Citera
2019-01-07, 21:39
  #22
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Varför är inte PB&J mackor inte en stor hit i Sverige? Alla länder har olika "hits" vad gäller mat. Varför skulle amerikaner prompt gilla allt som svenskar gillar bara för att vi svenskar tycker det är gott?
För de är människor med samma smaksinne som vi, pepparkakor är ingen konstig sak som sill eller lutfisk det är ett gott kex liksom som alla nordbor ätit ganska länge, goda saker brukar sprida sig vi äter ju hamburgare med pommes frites här, pizza, goda saker utifrån vi tagit till sig, pepparkakor borde va en sån sak man kunde ta till sig och äta varhelst i världen. Det går att producera överallt eller lätt skicka, jag är förvånad att det är så okänt utanför norden.

Pepparkakor och julmust är de två ting jag är förvånad över inte har större spridning, det är ju så jädra gott, det borde många fler tycka.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2019-01-07 kl. 21:42.
Citera
2019-01-07, 21:40
  #23
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Pepparkakor är stort i USA men deras pepparkakor är mycket sötare än våra och har ofta en massa glasyr på sig. Om jag inte minns fel brukar de ha muskot i deras pepparkakor.
Usch, det lät inte gott, men jag har inte smakat.
Citera
2019-01-07, 23:01
  #24
Medlem
Floridasidans avatar
felpost i hedenhöstråd
__________________
Senast redigerad av Floridasidan 2019-01-07 kl. 23:03. Anledning: felpost
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2265687

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback