Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 16:25
  #49
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Låter hemskt. Varför utsätta sig själv för något dylikt?

Jadu, "sunken cost" är något som jag kan förstå rent logiskt men känslomässigt är det i alla fall surt att "kasta bort" 4 års studier + praktik + arbetslivserfarenhet.

Att man skaffar sig löpande utgifter och CSN som ska betalas tillbaks gör ju inte saken bättre.

Ja, det är hemskt, men sånt är livet. Bara 45 år kvar innan jag kan dö i alla fall.
Citera
2017-03-08, 18:21
  #50
Medlem
Tjena, jag är intresserad av att börja jobba som controller och har förstått att det är en väldigt bred titel och arbetsuppgifter varierar beroende på arbetsplats.

Jag har läst både nationalekonomi och finansiering som jag är intresserad av, men lockas inte så mycket av finansmarknaden. Jag är mer intresserad av "intern finansiering"(finns det uttrycket?), typ beräkna lönsamhet inför projekt/investeringar för företaget, expansionsmöjligheter, analysera ekonomiska utfall etc. Gillar excel, siffror och beräkningar. Även om jag har ett sinne för detaljer lockas jag inte av att hitta fel i bokföringen och dylikt.

Ingår dessa arbetsuppgifter ofta i rollen som controller, och verkar det rätt väg att gå? Har 2 år master framför mig så det är ingen panik ännu.

Har sökt runt rätt mycket utan större framgång så jag frågar här. Dela gärna med er av erfarenheter etc.
Citera
2017-03-30, 09:03
  #51
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawk
Tjena, jag är intresserad av att börja jobba som controller och har förstått att det är en väldigt bred titel och arbetsuppgifter varierar beroende på arbetsplats.

Jag har läst både nationalekonomi och finansiering som jag är intresserad av, men lockas inte så mycket av finansmarknaden. Jag är mer intresserad av "intern finansiering"(finns det uttrycket?), typ beräkna lönsamhet inför projekt/investeringar för företaget, expansionsmöjligheter, analysera ekonomiska utfall etc. Gillar excel, siffror och beräkningar. Även om jag har ett sinne för detaljer lockas jag inte av att hitta fel i bokföringen och dylikt.

Ingår dessa arbetsuppgifter ofta i rollen som controller, och verkar det rätt väg att gå? Har 2 år master framför mig så det är ingen panik ännu.

Har sökt runt rätt mycket utan större framgång så jag frågar här. Dela gärna med er av erfarenheter etc.

Det finns många inhouse jobb som Controller. Men externa nätverk med banker och leverantörer är en del av det breda kontaktnät man har inom yrket.. I stort sätt alla större bolag har minst en roll som du beskriver ovan. Den stora frågan är vilken branch du vill jobba i? Möjligheterna är oändliga.
Citera
2017-04-02, 19:16
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det finns många inhouse jobb som Controller. Men externa nätverk med banker och leverantörer är en del av det breda kontaktnät man har inom yrket.. I stort sätt alla större bolag har minst en roll som du beskriver ovan. Den stora frågan är vilken branch du vill jobba i? Möjligheterna är oändliga.

Har jobbat i bankbranschen tidigare, med andra saker än controlling, men känner att jag hellre jobbar i en bransch med roligare verksamhet. Exempelvis mode eller media är jag inne på i dagsläget.

För-/nackdelar generellt med olika branscher? Kan tex mig att det är enklare att klättra i bankbranschen(?)
Citera
2017-05-10, 01:37
  #53
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Vad ligger ingångslönen på som junior controller? Har en möjlig anställning på g, men vet inte alls vilket lönekrav man bör ställa. Har precis blivit klar med min master i finans och den arbetserfarenhet jag har är inte direkt relevant för jobbet.
Citera
2017-05-17, 07:44
  #54
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Vad ligger ingångslönen på som junior controller? Har en möjlig anställning på g, men vet inte alls vilket lönekrav man bör ställa. Har precis blivit klar med min master i finans och den arbetserfarenhet jag har är inte direkt relevant för jobbet.

Hej,

Det är väldigt beroende på bransch. Jag hörde av en bekant att dennes bekanta precis fått anställning som business controller på H&M, efter en masterexamen i ekonomi. Dennes ingångslön är 29000 kr i månaden. Det beror och väldigt mycket på ort, stockholm har högst löner t.ex.

Om jag tar till min egen erfarenhet. Jag är controller på en kommunal förvaltning (längst ner i kommunala kedjan) och jag har efter 3 års erfarenhet 33200 kr i månaden. Fick nyligen nys om ett jobb som business controller på ett resebolag, de erbjöd mig 41000kr i månaden.

Men det är väldigt svårt detta. Kom ihåg att inte skippa offentlig sektor, stat och landsting har numera i regel ganska höga löner (över 40tkr).
Citera
2017-09-28, 21:46
  #55
Medlem
Hej
Jobbar själv som business controller. Innan jag började tjänsten hade jag siktat in mig på business controller under ett par års tid. Man behöver jobba upp sig. Begreppet business controller används rätt flitigt i platsannonser, men om du vill ha en "riktig" tjänst som business controller så behövet du söka dig till de större koncernerna.
För mig såg resan ut så här efter master (allt inom samma koncern):
Junior controller = 2 år
Affärsanalytiker = 1 år
Financial controller = 1,5 år
Därefter business controller

Kan tillägga att man (ofta) sitter med i ledningsgrupp som business controller, så man ska inte ha för bråttom dit bara för att det låter flashigt. Föreslår dig istället att välja en bransch och en koncern du tycker är intressant och arbeta dig uppåt. Du tjänar på det i längden.

Lycka till!
Citera
2017-09-28, 21:52
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoniodelavega
Hej
Jobbar själv som business controller. Innan jag började tjänsten hade jag siktat in mig på business controller under ett par års tid. Man behöver jobba upp sig. Begreppet business controller används rätt flitigt i platsannonser, men om du vill ha en "riktig" tjänst som business controller så behövet du söka dig till de större koncernerna.
För mig såg resan ut så här efter master (allt inom samma koncern):
Junior controller = 2 år
Affärsanalytiker = 1 år
Financial controller = 1,5 år
Därefter business controller

Kan tillägga att man (ofta) sitter med i ledningsgrupp som business controller, så man ska inte ha för bråttom dit bara för att det låter flashigt. Föreslår dig istället att välja en bransch och en koncern du tycker är intressant och arbeta dig uppåt. Du tjänar på det i längden.

Lycka till!

Gällande lönen på ovan tjänster kan jag ge följande estimat:
Junior controller = ca 30-34 ksek
Affärsanalytiker = ca 35-38 ksek
Financial controller = ca 40-45 ksek
Business controller = ca 48-60 ksek

Detta är såklart branschspecifikt och på större koncern, dvs ej små/medelstora företag el of. sektorn.

Kom ihåg att det ofta blir mkt övertid också, så månadslönen är inte allt. Om du lyckas förhandla dig till övertidsersättning så är det värt en hel del.
Viktigast är att du trivs med jobbet så klart.
Citera
2017-11-24, 09:48
  #57
Medlem
Multiplys avatar
Hej Alla,

Hijackar lite och flikar in med en fråga om vägen till controller.

Har ca 2,5 års erfarenhet av revision (Extern) på en av de 5 större och är lite i valet eller kvalet om jag ska fortsätta. Mitt mål är controller på ett medelstort bolag men jag vet inte om jag är redo att lämna "byråvärlden" helt och hållet varför jag ligger i en process att göra ett internbyte till vår corpavdelning och jobba med värdering ett tag.

Frågan: Möjligtvis dum, men anser du att man som BC/FC har nytta av värderingskunskap, DCFer, Impairment tests osv som BC/FC eller är det något man förväntas lära sig på plats/sällan kommer i kontakt med?
Citera
2018-01-13, 00:59
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multiply
Hej Alla,

Frågan: Möjligtvis dum, men anser du att man som BC/FC har nytta av värderingskunskap, DCFer, Impairment tests osv som BC/FC eller är det något man förväntas lära sig på plats/sällan kommer i kontakt med?

Hej
Kanske som FC beroende på vilken bransch, men inte som BC enl min åsikt.
BC fungerar mer som ett stöd till affären. Generell redovisning har du såklart nytta utav och är alltid ett plus. Affärsdrivenhet är nog det som slår högst.
//
Citera
2018-03-16, 23:20
  #59
Medlem
Jobbar idag som revisorsassistent. Arbetet är lärorikt, socialt och flexibelt. Tycker dock att det är tufft att jobba 20-30 timmar övertid per vecka under februari till juli.

Hur ser det ut med övertid för controllers?

Tycker att rollen som business controller känns spännande med mycket analyser, prognoser och framåtriktat fokus på att utveckla verksamheten man är intresserad av.

Hur ser dagarna ut? Är det mindre övertid än på revision. Skulle tycka att det vore bättre anpassat för mig om jag jobbade ca 10 h/vecka övertid 12 månader om året jfr med 20-30 h övertid under 4-6 månader om året
Citera
2018-03-23, 00:29
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av levelupthegame
Jobbar idag som revisorsassistent. Arbetet är lärorikt, socialt och flexibelt. Tycker dock att det är tufft att jobba 20-30 timmar övertid per vecka under februari till juli.

Hur ser det ut med övertid för controllers?

Tycker att rollen som business controller känns spännande med mycket analyser, prognoser och framåtriktat fokus på att utveckla verksamheten man är intresserad av.

Hur ser dagarna ut? Är det mindre övertid än på revision. Skulle tycka att det vore bättre anpassat för mig om jag jobbade ca 10 h/vecka övertid 12 månader om året jfr med 20-30 h övertid under 4-6 månader om året

Det blir mkt övertid som controller också. Tror controllers jobbar mer övertid än revisorer men kan ha fel. Övertidsersättning är oftast bortförhandlat. Förra året hade jag va 550 h övertid.

Tror att för ens långsiktiga hälsa ska man nog inte sträva efter en slags övertid, utan 0h övertid.

Jobbet som BC är oerhört utvecklande och du kommer få uppleva revisionen från "den andra sidan".Då kommer du också bli frustrerad över revisorsassistenter som efterfrågar icke materiella bokningar i redovisningen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback