Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-24, 19:56
  #1
Medlem
king_ozzelotts avatar
Tjenare,

Då var det dags igen för en liten fråge-tråd.

Som så många andra som flyttat gjort tänkte jag göra detsamma. Nämligen ge Er chansen att fråga mig vad Ni vill om Polen där jag bor nu, och har bott i omgångar. Senast nu kom jag ner i somras både med hjälp härifrån och med andra kontakter.

Jag är 29 år och har haft många jobb tidigare och i flera olika branscher.
Jag har även bott i Norge, Spanien, England och Slovakien innan Polen.

Just den här tråden tänkte jag ämna åt Polen, och närmare bestämt platsen där jag bor, Warszawa.

Jag skulle vilja slå ett slag för att fler Svenskar kommer ner då det är relativt enkelt att hitta arbete här.
Så ta chansen, jag tänker svara så gott jag kan och i den mån jag hinner.

För att redan svara på ett par "vanliga" frågor så kommer lite svar här.

Vad kostar och lite annat?..

1) En "Svensk" lön här nere ligger på runt 5000 PLN innan skatt 18%.

2) Hyra för en enkel etta relativt centralt 1500 - 1900 PLN exklusive el.

3) Ett buss och spårvagnskort 100 PLN.

4) Mat. En enkel rätt på en mjölkbar 15 PLN, en medelklassrestaurant 35 PLN, bättre restaurant 60 ->

5) Öl. Billigaste i Warszawa är nog Rotunda. Anspråklöst men ok, 4 PLN. Annars är medel 10-12 PLN.

6) BigMac. ca. 17 PLN för en meny.

7) Bröd. 1-3 PLN för en limpa.

8) Säkerhet. Hög. Warszawa klassas som en utav de säkrare storstäderna i Europa. Du har både Polisen (Policja) och Väktare (Straz Miejska) som patrullerar i staden, och de finns nästan i varje kvarter. Undvik dock Sródmiescie (Centrum) och kvarteren runt Mazowieckie (Pub och nattklubbsgata) efter midnatt.

9) Flyg hit. Wizzair och Ryanair är billigast. Wizzair flyger till Chopin airport som ligger i stort sett 20 minuter med buss från centrala stan och Ryanair flyger till Modlin som ligger i Nowy Dwor i Mazowieckie dit det är ca. 1,5 timme med buss.

10) Vad jobbar jag med?

- Just nu jobbar jag med kundservice åt ett stort företag som har hand om teknisk support för Sverige och även Norge. Det "ingick" en månads utbildning på plats av det externa företaget, alltså våran uppdragsgivare (som jag ska försöka att undrika att outa). Därpå så fick vi gå live per telefon och mail.
Arbetet består i att hantera first line support och där vi inte klarar av ärendet, skicka det vidare till en second line support. Det är ett relativt enkelt men repetitivt arbete och det finns ingen chans till att höja lönen eller avancera.

+ I mitt jobb för att jag fick skriva tre års kontrakt.
+ Gymkort. Använder jag dock mycket sällan eller ej alls.
+ Helt ok lön för relativt lite arbete.
+ Relativt självständigt och jag arbetar i nära samarbete med min enda Svenska kollega.

- Sjukkortet får man först efter 6 månader om berättigar till nästintill gratis sjukvård.
- Inget gratis kaffe eller te. Man måste betala.
- Kontoret och hela byggnaden där jag jobbar är relativt ny och modern men helt felplanerad och det är långt till toaletter som dessutom är ofräscha.
- Jag måste passera in via ett annat "projekt" och där luktar det illa allt som oftast.
- Kantinen och kafeterian. Dyrt! En lunch för 20 PLN! Eller kaffe på Coffeeheaven 8 PLN! Ush!


Så, ...Flashbackare, fråga på så ska jag försöka svara!

M.v.h.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 19:59
  #2
Medlem
igl0s avatar
Varför ska man undvika centrum efter midnatt?
Citera
2013-11-24, 20:02
  #3
Medlem
CommonSenses avatar
hur mycke är 5000pln i svenska kr??

är tjejerna snygga?

varför valde du just polen att flytta till??
Citera
2013-11-24, 20:05
  #4
Medlem
Filltors avatar
Hur mycket får du i lön ? I kroner då.
Citera
2013-11-24, 20:05
  #5
Medlem
.Horus.s avatar
Hur skulle du beskriva det polska folket?

Är maten lik den vi har i Sverige?

Är andra droger än alkohol socialt accepterat/lätt att få tag i?
Citera
2013-11-24, 20:08
  #6
Medlem
Antialless avatar
Undvika centrum nattetid? Vad är det för jäkla skitsnack? Finns ingen storstad där jag har känt mig tryggare än just Warszawa, och speciellt då i centrum då det är dels mycket folk i rörelse och dessutom syns mycket väktare.
Att det dessutom råder nästan helt avsaknad av svenskarnas favoritfolk, dvs muslimer och afrikaner, bekräftar bara det jag snackar om...
Citera
2013-11-24, 20:08
  #7
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Varför ska man undvika centrum efter midnatt?

Jag har självblivit hotad där ett antal gånger för att jag ej har haft cigg på mig. Dock så patrullerar Polisen i gångarna under köpcentrumet. =)

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 20:09
  #8
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Varför har alla polska gubbar gråa fiskevästar på sig?


Därför att det är sjukt mode! Nja, jag vet inte. De flesta Polacker i Warszawa klär sig helt ok. Åk till Lodz om Du vill se fiskevästar och allehanda Adidasmode!


//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 20:10
  #9
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Hur är polacker? Ogästvänliga, våldsamma? Fylla och bråk? Syn på svenskar i allmänhet?
Citera
2013-11-24, 20:11
  #10
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
hur mycke är 5000pln i svenska kr??

är tjejerna snygga?

varför valde du just polen att flytta till??


5000 PLN är lite drygt 11.400 SEK.

-Det var av enkelheten att få jobb som jag flyttade hit, och att jag är 1/3 Polsk, Svensk, Norsk.
Men även för att få lite miljöombyte. Dock så är det svårt att spara till en pension här då Polen har en allmän sparkassa som innebär att alla betalar till en viss pensionskassa som alla pensionärer senare får ta del av. Alltså så betalar alla lika mycket från sin lön.

Svårt att spara är det dock.

//Ozzelott
Citera
2013-11-24, 20:12
  #11
Medlem
Boende: Kan du rekommendera något skitfint och vad kostar det på ett ungefär..Shopping: Finns det någon som är riktigt prisvärt? Och vad och var ska man äta mat?
Citera
2013-11-24, 20:12
  #12
Medlem
king_ozzelotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filltor
Hur mycket får du i lön ? I kroner då.

Jag får ut 8.400 SEK. Det räcker gott och väl här.

Om man handlar på www.biedronka.pl, Lidl.pl, Tesco.pl och/Eller Carrefour.pl =)

//Ozzelott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback