Citat:
Få liberaler i detta forum är demokrater: de håller individuell rätt över demokratiska institutioner. Möjligtvis med rätta, men likafullt; även om vissa förespråkar demokratisk gradualism har detta delforum väldigt lite med demokrati att göra.
Citat:
"Ja och hur ska liberalismen ta itu med detta problemet? Hur ska en individ med två tomma händer kunna konkurrera med ett multinationellt storföretag, som är där de är idag för att de inte är oroliga för några moraliska skrupler i sin strävan att tjäna pengar? Är det "hänsynslösast vinner" som ska gälla? Har liberalismen tänkt nollställa allt kapital och låta alla individer i hela världen börja med exakt samma mängd resurser? Då kanske det kan fungera som det är tänkt.
Det är inte hur ett företag agerar som är viktigt för kunden, det är vilken fasad du uppmålar att de har. Ren PR mao."
Ett intressant problem du tar upp och ingen lätt fråga att besvara.
Jag tror om vi hade en mer öppen marknad så skulle många multiföretag försvinna efter ett tag, Ett exempel är ju bilindustrin som med massiva stimulanser klarade sig. En fri-marknad gör att små företag och lokala produkter är vinnare, inte den som är mest hänsynslösa som det är idag. Varför handlar människor på HM och andra storkedjor även fast de har tveksamma metoder? Det är just denna syn vi har i Västvärlden, de går bra så länge vi inte slipper se skiten själva. Sen är måste man fråga sig vad har de som är rika idag? Har de en massa Fiat-pengar så kommer detta bli ett stort problem för dem vid en öppen marknad. Rika företag och människor är de som tjänar mest på dagens system. Går vi över till ett mer friar samhälle så kommer det utan tvekan bli ett problem för en hel del människor och det är väl denna utmaning som är problemet. Ingen idag vill göra så att ekonomin kollapsar, vilket det ändå kommer göra. Människor är tyvärr för kortsiktig, vad som behövs göras är politiskt omöjligt idag. Ingen vill ha makten när allt kraschar, för det är tyvärr han som får smällen vare sig det är hans fel eller inte. Det är därför den Keynes-ekonomiska systemet är förrädriskt, eftersom det är byggt på ett pyramidspel. Majoriteten ser dock inte detta samband, utan lever i sin egen lilla bubbla.
Här är en bra dokumentär om Fiat-pengar. http://www.ur.se/Produkter/175205-Va...atervandsgrand
Inget system är förövrigt inte helt optimalt, det handlar snarare om vilket som är bäst.
Det är inte hur ett företag agerar som är viktigt för kunden, det är vilken fasad du uppmålar att de har. Ren PR mao."
Ett intressant problem du tar upp och ingen lätt fråga att besvara.
Jag tror om vi hade en mer öppen marknad så skulle många multiföretag försvinna efter ett tag, Ett exempel är ju bilindustrin som med massiva stimulanser klarade sig. En fri-marknad gör att små företag och lokala produkter är vinnare, inte den som är mest hänsynslösa som det är idag. Varför handlar människor på HM och andra storkedjor även fast de har tveksamma metoder? Det är just denna syn vi har i Västvärlden, de går bra så länge vi inte slipper se skiten själva. Sen är måste man fråga sig vad har de som är rika idag? Har de en massa Fiat-pengar så kommer detta bli ett stort problem för dem vid en öppen marknad. Rika företag och människor är de som tjänar mest på dagens system. Går vi över till ett mer friar samhälle så kommer det utan tvekan bli ett problem för en hel del människor och det är väl denna utmaning som är problemet. Ingen idag vill göra så att ekonomin kollapsar, vilket det ändå kommer göra. Människor är tyvärr för kortsiktig, vad som behövs göras är politiskt omöjligt idag. Ingen vill ha makten när allt kraschar, för det är tyvärr han som får smällen vare sig det är hans fel eller inte. Det är därför den Keynes-ekonomiska systemet är förrädriskt, eftersom det är byggt på ett pyramidspel. Majoriteten ser dock inte detta samband, utan lever i sin egen lilla bubbla.
Här är en bra dokumentär om Fiat-pengar. http://www.ur.se/Produkter/175205-Va...atervandsgrand
Inget system är förövrigt inte helt optimalt, det handlar snarare om vilket som är bäst.
Förlåt om jag tolkar väl fritt, men när avregleringar gång efter annan leder till oligopol är det alltså inte avregleringen som är felet, utan det lilla uns av reglering som råkar finnas kvar. Skönt att alltid kunna dra upp det esset ur rockärmen, inte sant? Att du kan se problemen men likafullt tro att lösningen är mindre kontroll och ökat informationsbehov - trots att vi inte klarar av att konsumera klokt idag - är förvisso sött, men likafullt dumdristigt naivt. En sak är säker: så länge informationsassymmetri kvarstår så kommer en fri marknad karaktäriseras av dåliga beslut; så länge dåliga beslut kan skapas för profit kommer aktörer agera tveksamt. Antingen rycker vi på axlarna och tackar för den objektiva friheten detta ger oss, eller så säger vi "not good enough". Not good enough.
Vi har idag rent tekniskt goda möjligheter att organisera samhället radikalt annorlunda. Radikalt bättre, för flertalet. Men om så ska ske måste människor i allmänhet först inse att det spel vi spelar just är ett spel.
What is acceptable we call acceptable; what is unacceptable we call unacceptable. A road is made by people walking on it; things are so because they are called so. What makes them so? Making them so makes them so. What makes them not so? Making them not so makes them not so.
Citat:
TS har helt rätt i det han säger.
De enda moraliskt rätta ideologierna är de som behandlar människan som en individ. De två som gör detta är libertarianism (ej liberalism) och anarkism (ej våldsvänstern).
Problemen vi ser i samhället grundar sig inte på att fel ideologi eller fel makthavare styr, utan hos oss själva. Nationalister kan diskutera i sitt forum sinsemellan, anarkister i sitt, liberaler i sitt, osv. Inget kommer att ändras om inte ens medvetenhet om sig själv ändras.
Istället för att förstå att förändringen utgår från en själv fortsätter man ge bort sitt personliga ansvar till politiker var fjärde år. Tror ni själva att folket kommer rösta in libertarianska ideér? Medelsvensson har ju själv, medvetet eller omedvetet, sålt bort sin egen frihet för en falsk trygghet. Ett parti som utgår från individens frihet kommer aldrig att komma in på demokratisk väg.
Men systemet är upprättat att den inte kan existera i all oändlighet. Även fast många nationalekonomer hävdar att den kan det om man bara lyckas använda av det ekonomiskt rätta teorierna.
Förändring kommer att ske, vare sig man vill det eller ej. Civilisationer har fallit förut. Västvärlden är inget undantag. Frågan är bara om medelsvensson kommer klara sig igenom paradigmskiftet?
De enda moraliskt rätta ideologierna är de som behandlar människan som en individ. De två som gör detta är libertarianism (ej liberalism) och anarkism (ej våldsvänstern).
Problemen vi ser i samhället grundar sig inte på att fel ideologi eller fel makthavare styr, utan hos oss själva. Nationalister kan diskutera i sitt forum sinsemellan, anarkister i sitt, liberaler i sitt, osv. Inget kommer att ändras om inte ens medvetenhet om sig själv ändras.
Istället för att förstå att förändringen utgår från en själv fortsätter man ge bort sitt personliga ansvar till politiker var fjärde år. Tror ni själva att folket kommer rösta in libertarianska ideér? Medelsvensson har ju själv, medvetet eller omedvetet, sålt bort sin egen frihet för en falsk trygghet. Ett parti som utgår från individens frihet kommer aldrig att komma in på demokratisk väg.
Men systemet är upprättat att den inte kan existera i all oändlighet. Även fast många nationalekonomer hävdar att den kan det om man bara lyckas använda av det ekonomiskt rätta teorierna.
Förändring kommer att ske, vare sig man vill det eller ej. Civilisationer har fallit förut. Västvärlden är inget undantag. Frågan är bara om medelsvensson kommer klara sig igenom paradigmskiftet?
Moralsystem utgår sällan (om någonsin) från individen, utan snarare det som menas binda dem samman (alternativt skiljer dem åt). Ditt påstående är i det närmaste självmotsägande:
I have no need to take up each thing that wants to throw its cause on us and show that it is occupied only with itself, not with us, only with its good, not with ours. Look at the rest for yourselves. Do truth, freedom, humanity, justice, desire anything else than that you grow enthusiastic and serve them? [---] Liberty of the people is not my liberty! [---] Everything sacred is a tie, a fetter. [---] Whoso is full of sacred (religious, moral, humane) love loves only the spook, the “true man,” and persecutes with dull mercilessness the individual, the real man.
Citat:
Fast de är inte riktigt motsatser. Du kommer aldrig i ditt liv att göra något som är mot ditt egenintresse, även om du försöker. Om du frivilligt ger stora delar av din inkomst till personer som inte producerar något, så föregås även det av att du vill göra det. Har Ayn Rand en röntgenmaskin som kan se in i din hjärna och avgöra vilka av dina handlingar som är altruistiska och inte? Nej.
Hur hjälper man bäst den hungrige mannen? Tja, det beror på vad man vill uppnå samt vad man tror sig kunna uppnå. Finns det något sätt att hjälpa mannen på som är emot ens egenintresse? Inte om man går med på att värden är fullständigt subjektiva. Och om det finns objektiva värden, då måste man definiera hur en handling förhåller sig till dessa värden. Om det är "rationell egoism" att hjälpa sin dementa fru istället för att köpa en ball motorcykel och cruisa runt landet, eftersom man vill hjälpa henne, hur många "svagare" personer tillåter Rand en att hjälpa innan detta övergår i "altruism" - och plötsligt blir djupt omoraliskt?
Den logiska implikation jag kan se i hennes resonemang är att man antingen måste acceptera alla former av givmildhet, hur tärande de än är på ens egna materiella välstånd, eftersom alla ens handlingar föregås av att man vill agera. Något som hon verkar fatta när det gäller ens närmaste kretsar t.ex familj och vänner men inte annars. Eller så måste man avfärda alla sänkningar av ens egna materiella välstånd till förmån för någon annan som altruistiska, men detta skulle innebära att alla former av välgörenhet, inom såväl som utom familjen, faller under denna kategori och därför blir omoraliska.
Detta har diskuterats ingående i denna tråd, som jag föreslår att dessa repliker flyttas till av mod:
https://www.flashback.org/t1898993
Hur hjälper man bäst den hungrige mannen? Tja, det beror på vad man vill uppnå samt vad man tror sig kunna uppnå. Finns det något sätt att hjälpa mannen på som är emot ens egenintresse? Inte om man går med på att värden är fullständigt subjektiva. Och om det finns objektiva värden, då måste man definiera hur en handling förhåller sig till dessa värden. Om det är "rationell egoism" att hjälpa sin dementa fru istället för att köpa en ball motorcykel och cruisa runt landet, eftersom man vill hjälpa henne, hur många "svagare" personer tillåter Rand en att hjälpa innan detta övergår i "altruism" - och plötsligt blir djupt omoraliskt?
Den logiska implikation jag kan se i hennes resonemang är att man antingen måste acceptera alla former av givmildhet, hur tärande de än är på ens egna materiella välstånd, eftersom alla ens handlingar föregås av att man vill agera. Något som hon verkar fatta när det gäller ens närmaste kretsar t.ex familj och vänner men inte annars. Eller så måste man avfärda alla sänkningar av ens egna materiella välstånd till förmån för någon annan som altruistiska, men detta skulle innebära att alla former av välgörenhet, inom såväl som utom familjen, faller under denna kategori och därför blir omoraliska.
Detta har diskuterats ingående i denna tråd, som jag föreslår att dessa repliker flyttas till av mod:
https://www.flashback.org/t1898993
1) Du gör dagligen saker i strid med ditt intresse. Inte för att det är din avsikt - det vore en självmotsägelse - utan för att din förståelsehorisont är kort. Bortanför moralfilosofiskt dravel är intentioner förhållandevis ointressanta i jämförelse med faktiska utfall.
2) Att det alltid finns egenintresse i att hjälpa mannen kan inte härledas ur att värden alltid är subjektiva. Tvärtom kan vi snarast härleda dess motsats: då värden är subjektiva är det tänkbart att situationer uppstår där det inte är i någons intresse att hjälpa mannen. Givetvis finns också flertalet sätt att hjälpa någon på som är i strid med egenintresset (annars skulle mannen överhuvudtaget inte behöva hjälp).
3) Att leta logiska resonemang i Rand är lika egennyttigt som att leta vatten på solen. Därför vet jag inte om jag ska klaga på dig eller på Rand. Binären är dock självklart falsk; eller snarare, föreställningen om (rationell) egoism som något motsatt (konsekvent) altruism är dåraktig.
Begreppet rationell egoism borde därtill - tillsammans med Rand - likt Karthago förstöras.
Ja. Rationell Egoism är en avart till teori från en avart till människa och du har givetvis helt rätt. För vidare läsning föreslår jag antingen Stirner eller valfritt inlägg som behandlar dennes - eller liknande - tankar i detta forum. Ids du gräva bland skräp har jag något inlägg här och var som behandlar ämnet mer utförligt.