• 1
  • 2
2005-07-15, 00:10
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Kvällen ägnades åt att titta på Riket. Jag insåg att det behövs en tråd för postuma hyllningar till Ernst-Hugo Järegård, gigant bland svenska skådespelardvärgar. Ingen kunde spela svinaktig men skarpsinning slusk som Järegård kunde. Vidare är han den ende svensk någonsin som lyckats uttala ordet 'choklad' korrekt. Fan vad merparten av allt skådespeleri ter sig småsnorigt och astmatiskt bredvid denne saliverande gris till karl. Länge leve Järegård! Eller ska man skriva länge döde?

Jag säger bara: "DANSKJÄVLAR!"

Låt hyllningarna börja!
Citera
2005-07-15, 00:13
Medlem
Marulks avatar
Kan bara hålla med , han var en underbar skådis. Såg skånska mord för längesen, och funderar på att försöka få tag i dom igen. Värt att se om.

Han hade väl nån riktigt skön kommentar i riket förresten , nåt i stil med:
"Danmark utskitet i lera, Sverige höjt ur granit"
Citera
2005-07-15, 00:17
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulk
"Danmark utskitet i lera, Sverige höjt ur granit"
Danmark utskitet i kalk och vatten, Sverige uthugget i granit.

Med plutonium tvingar vi dansken på knä!
Citera
2005-07-15, 00:19
Medlem
L0darens avatar
släpp fångarna loss det är vår tralalala!

har sett den över 30 gånger tror jag, den åkte på varenda gång vi var hemma hos mormor
Citera
2005-07-15, 00:29
Medlem
MADEofSTONEs avatar
E-Hs enligt mej bästa roll gjorde han just i Skånska mord..I "hurvamannen" var han äckligt bra. Även "Europa" måste jag snart se om...
Tack E-H du var en stor skådespelare, detta rikes bästa tillsammans med Heinz Hopf
Citera
2005-07-15, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Tack E-H du var en stor skådespelare, detta rikes bästa tillsammans med Heinz Hopf
Helt klart, Heinz Hopf är underskattad. Hans slemmiga skurkroll i någon gammal Hassel-film, där han drar av sig sina svarta skinnhandskar...det kan bara Heinz Hopf göra på det sättet. Och såklart rollen i "Thriller - en grym film". Ah, minnen.

Ernst-Hugo gjorde ju sin stora roll i "Riket", och den gjorde han ju också med bravur.
Citera
2005-07-15, 01:39
Moderator
impieteers avatar
Han är ju dessutom riktigt otrevlig i Veberödsmannen. Uh...
Citera
2005-07-15, 06:36
Medlem
Han var berättare i Roald Dahls Kalle och chokladfabriken, en svtproducerad barnserie. Berättelse till bilder med lite primitiv animation.

"Willy... Wonkas...fluffiga...drömkolaskum... och dom ...GYLLENE BILJETTERNA!!"

Helt underbart.
Citera
2005-07-15, 07:01
Medlem
agitators avatar
.
Citera
2005-07-15, 07:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Han är ju dessutom riktigt otrevlig i Veberödsmannen. Uh...
Trovärdig som satan
Citera
2005-07-15, 09:29
Medlem
Lighthousetouchs avatar
Järegård är en levande legend av guds nåde, den störste skådespelare sverige någonsin haft och ingen kommer efter. Skånska mord serien uppvisar honom i hans esse och vid sidan av tex TV-filmen VD:n så håller jag de produktionerna högst.

- Skål Martin!
- Vadå skål? sillen har väl för fan inte kommit än!?
..en finare middag avslutas alltid med sill och fitta.

Skånska mord är en skyldighet att inneha och finns på vhs nästan överallt för 49:- stycket och 99:- stycket på dvd.
Citera
2005-07-15, 09:57
Medlem
Lost dreamers avatar
Eyh, vafan call me, med Blondie är ocxå bra.
Han var en enastående +skådis; hur än han var annars vet jag intet om.
Jag hoppas att filmbutikerna är snälla och genom god vilja, "märk väl, icke vinstintresse", visar hans filmer till låg-pris, då han visat att han briljerar med god svensk il-film, utan kålsuparfasoner.
*Jag älskade (inte med)honom i Skånska mord, men jaag hade ingen sprit den gånge tyvärr, men nästa blir det av .
Jag älskade (inte med) honom i riket(Riget), (Kingdom håspital), och jag tror att fler än JAG tycker han gjorde en oerhörd insats som-------Måns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in