Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-23, 15:35
  #1
Medlem
Årstaviken mellan Årstabron och Skanstull verkar ha blivit permanent förtöjningsplats för halvvrak till båtar, allt från segelbåtar till stora skutor. De ligger på redden runt holmarna, vid den gamla oljepiren nedanför SöS eller förtöjda vid någon av de betongfundament som finns i farleden.
Det här har eskalerat de senaste åren. Vissa verkar vara helt övergivna, andra verkar bebodda av konstiga vinddrivna existenser.

För ett par år sedan följde jag från min mors lägenhet i Tanto utvecklingen på en segelbåt som flyttades runt kring Årsta holmar. En liten segelbåt, med en jolle förtöjd utmed rellingen. Där inne förekom det en hel del fyllefester och på kvällarna skrålades det vilt över nejden. Efter ett tag började fyllot som bebodde skutan att bygga ut den med en massa pontoner, som värsta Waterworld. En dag hade han sprayat det vita skrovet med en gräll grön färg.

Nu är han borta, men istället ligger det en massa andra konstiga skutor däromkring, halsjunkna och spridande stark av läckande bensin och diesel.

Hur kan detta få fortgå? Det är ju ren förfulning, mitt inne i hipster-land. Om jag ställde en husvagn på ett torg inne i stan och sedan bara lät den förfalla skulle jag motas bort innan första bärsen var uppkorkad. Men båtarna tycks få ligga kvar ostört...
Citera
2013-11-23, 15:54
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Inget förfular väl söder mera än vad hipsteräcklen gör genom sin blotta närvaro, men att det läcker ut miljöfarliga ämnen i vattnet är absolut inte bra. Ring och anmäl till kustbevakningen och/eller miljökontoret så att dom får ta sig en titt är mitt tips.
Citera
2013-11-23, 21:42
  #3
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Inget förfular väl söder mera än vad hipsteräcklen gör genom sin blotta närvaro, men att det läcker ut miljöfarliga ämnen i vattnet är absolut inte bra. Ring och anmäl till kustbevakningen och/eller miljökontoret så att dom får ta sig en titt är mitt tips.

Borde inte de känna till båtarna redan?
Citera
2013-11-23, 21:56
  #4
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollyday
Årstaviken mellan Årstabron och Skanstull verkar ha blivit permanent förtöjningsplats för halvvrak till båtar, allt från segelbåtar till stora skutor. De ligger på redden runt holmarna, vid den gamla oljepiren nedanför SöS eller förtöjda vid någon av de betongfundament som finns i farleden.
Det här har eskalerat de senaste åren. Vissa verkar vara helt övergivna, andra verkar bebodda av konstiga vinddrivna existenser.

För ett par år sedan följde jag från min mors lägenhet i Tanto utvecklingen på en segelbåt som flyttades runt kring Årsta holmar. En liten segelbåt, med en jolle förtöjd utmed rellingen. Där inne förekom det en hel del fyllefester och på kvällarna skrålades det vilt över nejden. Efter ett tag började fyllot som bebodde skutan att bygga ut den med en massa pontoner, som värsta Waterworld. En dag hade han sprayat det vita skrovet med en gräll grön färg.

Nu är han borta, men istället ligger det en massa andra konstiga skutor däromkring, halsjunkna och spridande stark av läckande bensin och diesel.

Hur kan detta få fortgå? Det är ju ren förfulning, mitt inne i hipster-land. Om jag ställde en husvagn på ett torg inne i stan och sedan bara lät den förfalla skulle jag motas bort innan första bärsen var uppkorkad. Men båtarna tycks få ligga kvar ostört...

Kan du vara mer specifik var du menar?

Länk till Google Maps flygfoton över holmarna:
https://maps.google.se/maps?q=%C3%A5...ta+holmar&z=19
__________________
Senast redigerad av NorthSNKR 2013-11-23 kl. 21:58.
Citera
2013-11-23, 21:58
  #5
Medlem
NorthSNKRs avatar
Intressanta bilder av ett vrak som någon byggt ett halvpermanent boställe ovanpå, men det verkar vara borta idag om man får tro årtalet som Google Maps anger.

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b78443.jpg
Citera
2013-11-23, 22:13
  #6
Medlem
Latoxens avatar
Jag vet en person som har en segelbåt som stod på land ett tag som bostad eller i alla fall övernattningslokal. I övrigt är personen hemlös.

Vid ett tillfälle i somras stod jag bra till så jag såg in i båten och där låg massor med kläder på soffdynorna och vattendunkar stod det ett gäng därinne.

Det var massor med skräp typ godispapper, ölburkar och diverse annat utspritt därinne.

För att ta sig till platsen måste man åka på väldigt risiga grusvägar på vischan härute.
Personen som bott/sovit där har inget körkort eller bil så han är otrolig på att gå långa sträckor i vad som ser ut att vara förjävliga skor.

Båten stod då på land här vid en kaj/brygga som förmultnat där inga folk dyker upp direkt.
Där har han kunnat vara ifred och leva livet

Båten var flyttad sist jag var där. Kanske dyker upp på en plats nära dig!
Citera
2013-11-24, 02:19
  #7
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Borde inte de känna till båtarna redan?
Jo man tycker ju det.
Citera
2013-11-24, 04:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Kan du vara mer specifik var du menar?

Länk till Google Maps flygfoton över holmarna:
https://maps.google.se/maps?q=%C3%A5...ta+holmar&z=19

Det där flygfotot visar tydligt vraken vid oljepiren. Jag tror att båten med blå presenning i aktern sjönk för några år sedan. Sedan dess har det kommit andra båtar på plats. På bilden är det dock just då tomt runt själva holmarna. Så är inte fallet nu.
Citera
2013-11-24, 05:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Intressanta bilder av ett vrak som någon byggt ett halvpermanent boställe ovanpå, men det verkar vara borta idag om man får tro årtalet som Google Maps anger.

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b78443.jpg

Man kan inte lita på årtalet på Google maps.
Bilden över holmarna och årstaviken som länkas i tidigare inlägg är minst två år gammal. Ett enkelt bevis är lekparken nedanför de bågformade tanto-husen. Bilden visar hur lekparken såg ut innan ombyggnaden, som inleddes 2011 om jag inte minns fel,
Citera
2014-01-03, 09:38
  #10
Medlem
Bumpar denna tråd.
Nu har tydligen en av pundarskutorna vid Årsta holmar sjunkit och ligger med fören ovanför vattenytan och läcker olja och diesel.
Obegripligt att man inte kan flytta på dessa miljöfaror. Tältläger och husvagnsboplatser blir ju snabbt avhysta, men det är tydligen fullt tillåtet att anlägga båtkyrkogård mitt inne i stan.
Citera
2018-11-18, 17:13
  #11
Medlem
Fy fan nu ligger det minst 13 pundarvrak runt Årstaholmar och är grisigare än någonsin vid Sös gamla oljebrygga. Otroligt att inte skiten försvinner, snacka och miljöbomb.
Citera
2020-05-14, 17:50
  #12
Medlem
BeataVonYxkulls avatar
Jag åkte ut till Ekerö igår och såg att dessa äckliga lopphögar till ”båtar” nu ligger ankrade i ett litet kluster vid Kärsö. Nära bron.

Vilka är det som bor i dem?
Vad är det för människor?
Det är väl inte EU-tiggarna som har gått till sjöss...??!


JAG VILL VETA MER.

”På norra sidan av Nockebybron ligger det sedan många månader några båtar förankrade. De tillhörde de olagliga båthamnarna som tidigare funnits på andra håll i Stockholm, säger Matti Rönnqvist, kommunpolis i Bromma.

– Vi känner igen båtarna. När de kördes iväg från Årsta så hamnade de på olika håll. Nu har vi haft flera ärenden i Bromma och då har de dragit ner mot Nockebybron, säger han.

Kronofogden avlägsnande den olovliga båthamnen i Minneberg i januari och det var i samma veva som båtarna dök upp på Kärsön”.


https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...DsQBMe6qUzjmA/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback