Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-23, 10:45
  #1
Medlem
LFEs avatar
Är inte frågan vi bör ställa våra politiker hur de vill förbättra demokratin och andra viktiga frågor inom EU och/eller Europa, inte huruvida de är för eller emot EU och hur mycket?

Om man är emot EU så vill jag veta vad man vill göra åt handeln inom EU, åt valutaspekulation, åt böndernas situation. Är man för vill jag veta vad man vill göra åt demokratiunderskottet, övervakningen och dumpningen av löner exempelvis.
Citera
2013-11-25, 06:45
  #2
Medlem
LFEs avatar
Nehepp

Får man fråga varför ni bryr er om ett parti är för eller emot eu då?
Citera
2013-11-25, 07:40
  #3
Medlem
Angående mot-fallet så kan det vara så enkelt som att man insett att dagens union verkar ha fullständig integration mellan medlemsstaterna som mål. Om man inte gillar den tanken, och samtidigt inser att det inte finns något vettigt sätt att bromsa den utvecklingen inom unionen, då är det väl inte märkligt att man är mer intresserad av att ett parti motsätter sig medlemskapet än att det försöker arbeta inom de ständigt rörliga ramarna?

Vad gäller för-fallet är jag mer osäker på varför, och om, någon bryr sig. Det är ju inte direkt ont om EU-vänliga partier.
Citera
2013-11-25, 15:08
  #4
Medlem
I Danmark kan kanelbullen snart vara ett minne blott.EU fattar många dumma beslut. Anledningen till att kanelbullen snart kan vara borta från danska fikabord är att den innehåller större mängd av ett aromämne, kumarin, än vad EU:s livsmedelslagstiftning tillåter. Kumarin är visserligen farligt i extrema mängder, men förekommer naturligt i bland annat kanel och blåbär. En EU politiker sade i Holland; Klart vi inte tjänar småpengar, men så står vi inte och steker hamburgare”. Nu kan man konstatera att de bakar kanelbullar i Gökboet.
Citera
2013-11-25, 16:36
  #5
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Är inte frågan vi bör ställa våra politiker hur de vill förbättra demokratin och andra viktiga frågor inom EU och/eller Europa, inte huruvida de är för eller emot EU och hur mycket?

Om man är emot EU så vill jag veta vad man vill göra åt handeln inom EU, åt valutaspekulation, åt böndernas situation. Är man för vill jag veta vad man vill göra åt demokratiunderskottet, övervakningen och dumpningen av löner exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Nehepp

Får man fråga varför ni bryr er om ett parti är för eller emot eu då?


1. Vad menar du med "göra åt handeln inom EU" ? 2. Frågan om böndernas situation är väl allmängiltig oavsett man är för eller emot EU. EU:s jordbrukspolitik är ett perverst system beroende på att Frankrike vägrar sluta hålla franska bönder under armarna med subsidier (EU:s jordbrukspolitik slukar 2/3 av unionens budget) 3. Demokratiunderskottet är inbyggt i EU:s konstruktion, den är oåtkomlig. De politiskt valda representanterna i EU-parlamentet saknar reellt inflytande och möjlighet att påverka EU:s utveckling, detta gör EU-kommissionen, de oavsättliga byråkraterna som är tillsatta genom internbeslut - ingen har röstat in dem och ingen kan rösta bort dem. Man skulle med fog kunna påstå att EU styrs av medlemmar i ett Ordenssällskap.

EU är en ödesfråga för Sverige och vi gör klokt i att hålla oss utanför denna skapelse som saknar möjlighet att fungera som det var tänkt när unionen grundades av fransmännen Jean Monnet och Robert Schuman - en supermakt efter amerikansk förebild. EU är en konstruktion som kräver vackert väder och medvind för att fungera hjälpligt. Nu ser verkligheten som bekant inte ut på det sättet, och därför befinner sig EU konstant i gränslandet mellan kaos och katastrof.

Edit: Lördagens ledare i dagens Nyheter - "De följande månaderna kan lätt komma att bli en tävling om vilket EU-vänligt parti som är mest EU-kritiskt". Ett ganska oblygt påstående av DN:s ledare med tanke på att det i praktiken bara finns ett EU-vänligt parti i riksdagen, FP. Däremot är det ännu så länge vara Sverigedemokraterna som vill ta Sverige ur EU, i sitt partiprogram. Men fler kan följa, uppmaningen: Sverige Ut Ur EU kan bli en valvinnande fråga.
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-25 kl. 16:38.
Citera
2013-11-25, 16:50
  #6
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Det enda jag är intresserad av är om partiet vill ha en folkomröstning om att gå ur EUSSR med buller och bång, eller tänker stanna "och förbättra EUSSR". Att tro att man kan "förbättra EUSSR" är lika naivt som att tro att en politiker i Sovjetunionen kunde skapa något som liknar funktionalitet.

Att vara "emot EUSSR" i stil med "vi är kritiska mot att makten i Bryssel ökar" är floskelladdat, värdelöst trams och en röst i havet. Den enda EUSSR-parlamentarikern jag har sett som haft tillstymmelsen till saklig, riktad kritik mot EUSSR är Nigel Farage och hans parti och hans egen ståndpunkt har nog knappast gått någon förbi.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-11-25 kl. 16:52.
Citera
2013-11-25, 17:44
  #7
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Det enda jag är intresserad av är om partiet vill ha en folkomröstning om att gå ur EUSSR med buller och bång, eller tänker stanna "och förbättra EUSSR". Att tro att man kan "förbättra EUSSR" är lika naivt som att tro att en politiker i Sovjetunionen kunde skapa något som liknar funktionalitet.

Att vara "emot EUSSR" i stil med "vi är kritiska mot att makten i Bryssel ökar" är floskelladdat, värdelöst trams och en röst i havet. Den enda EUSSR-parlamentarikern jag har sett som haft tillstymmelsen till saklig, riktad kritik mot EUSSR är Nigel Farage och hans parti och hans egen ståndpunkt har nog knappast gått någon förbi.


Sverige kommer att ta EU-medlemskapet under omprövning i en ny folkomröstning om UK gör detta (2017 ?) - våra folkvalda är för hariga för att själva ta initiativ och första steget. Blir inte förvånad om EU är upplöst inom tjugo år. Kanske tidigare.
Citera
2013-12-27, 18:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
I Danmark kan kanelbullen snart vara ett minne blott.EU fattar många dumma beslut. Anledningen till att kanelbullen snart kan vara borta från danska fikabord är att den innehåller större mängd av ett aromämne, kumarin, än vad EU:s livsmedelslagstiftning tillåter. Kumarin är visserligen farligt i extrema mängder, men förekommer naturligt i bland annat kanel och blåbär. En EU politiker sade i Holland; Klart vi inte tjänar småpengar, men så står vi inte och steker hamburgare”. Nu kan man konstatera att de bakar kanelbullar i Gökboet.

Nu är kanelbullen ett minneblott i DK.
Helt sjukt att vi fortfarande är kvar i denna diktatur.
Citera
2014-02-26, 01:40
  #9
Medlem
Richard80s avatar
Ja vi måste ju självklart ut från EU. Då EU tar makten över beslut som rör oss, våra naturtillgångar och våran ekonomi.

Vänsterpartiet säger nej till EU och vill ha ett omedelbart utträde ur EU.


Vänsterpartiet vill också satsa på ett mera självförsörjande land då vi måste importera 50% av våran kött konsumtion vilket vi istället enkekelt hade kunnat producera här vilket också hade lett till fler arbetstillfällen, detta gäller även andra produkter som vi kan producera här i sverige så att vi kan bli mer självförsörjande som land.

Mvh
Citera
2014-03-05, 19:08
  #10
Medlem
gringo1s avatar
Avgörande debatt http://youtu.be/X1vZqragoJw
Citera
2014-04-02, 21:36
  #11
Medlem
Hyddan92s avatar
Jag är för svensk självständighet därav är motstånd mot den växande EU-makten en av huvudfrågorna för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback