Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-25, 23:41
  #13
Medlem
E ingen fara... bara o kröka på.
Citera
2015-09-26, 16:53
  #14
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Står för fan att det är mycket hälsovådligt och förtäring kräver omedelbar sjukhusvård! Hur gick det för trådskaparen? Man ska passa sig för alla dessa medel som tillsätts!
Citera
2015-09-27, 09:57
  #15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Okej, tack för svar!

Googlade på namnet på flaskan som är "FROSTY - Spisbränsle"
Och fick fram att det verkar bara vara Etanol och 2-propanol i, någonting säger mig som du säger att detta går att ta en grogg av så länge man fixar smaken? =)

Den senaste versionen innehåller, förutom etanol och isopropanol, även metyletylketon (MEK) för att öka denatureringsgraden.
Citera
2015-09-29, 20:35
  #16
Medlem
Mogaku-sans avatar
Köp en flaska brännvin istället för att dricka sprit som innehåller lösningsmedel. Dricker ni sårsprit och tvättsprit med?
Citera
2015-09-29, 21:44
  #17
Medlem
glimmandes avatar
5-20% isopropanol ... hoppas att groggen var vek.

Tydligen så skapas aceton när kroppen bryter ner isopropanolen. Låter inte det minsta trevligt vilket alla som löst upp plaster och lacker med aceton nog vet om. Inte den blekaste aning om hur farligt det är.
Citera
2015-09-30, 06:22
  #18
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
5-20% isopropanol ... hoppas att groggen var vek.

Tydligen så skapas aceton när kroppen bryter ner isopropanolen. Låter inte det minsta trevligt vilket alla som löst upp plaster och lacker med aceton nog vet om. Inte den blekaste aning om hur farligt det är.
Nej det är nog igen vidare trevlig upplevelse och som ger eventuella biverkningar av att dricka det. Mycket säkrare att istället köpa vanlig sprit än halsa teknisk sprit.
Citera
2015-09-30, 11:59
  #19
Medlem
Mulla Krekars avatar
Kolla i denna tråden;
(FB) Den stora tråden om T-Sprit

Om man dricker T-Röd ska tydligen smaken neutraliseras om man suger på en Piggelin-glass direkt efter man har tagit en slurk.

EDIT: Det finns ingen metanol i t.ex. T-Röd. Förr fanns det M-Sprit att köpa för några 10'or litern på apoteken, som bara innehöll 70% etanol o var denaturerad med bitrex. Den gick att filtrera bort genom att sila den genom ett ca 1 m långt rör med aktivt kol i. Men i dagens sprit tror jag innehåller acetat o sånt. Det är inte farligt, men man lär må ganska dåligt av det i större mängder.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2015-09-30 kl. 12:24.
Citera
2016-10-28, 20:27
  #20
Medlem
Musik.mannens avatar
Det går faktiskt också att blanda Kaffekask på både T-röd och Isoprepanolalkohol då dom flesta dåliga ämnen fastnar i kaffesumpen!
Det är då inget fel på smaken smakar som kaffekask brukar göra!
Citera
2016-10-29, 18:04
  #21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Det går faktiskt också att blanda Kaffekask på både T-röd och Isoprepanolalkohol då dom flesta dåliga ämnen fastnar i kaffesumpen!
Det är då inget fel på smaken smakar som kaffekask brukar göra!

Tror du på tomten också?
Citera
2016-10-30, 16:01
  #22
Medlem
Musik.mannens avatar
Jag måste tillägga att det är ingenting av ovanstående grejer som jag druckit mig full på utan endast smakat lite om nån bjudit bara för att sen spotta ut då alkoholen som sagt är denaturerad men får man bort den bäska smaken så borde det ju bli som vanlig sprit!

Frågan är bara om det går att få bort det där bittra ämnet som dom satt till och om det är värt tiden man lägger ner på det!

Sen så har man ju hört historier om folk som fått bort olika denatureringar genom att hälla det i ett järnrör på vintern när det är över 20 grader kallt ute så har själva spriten runnit genom röret ner i en behållare meddans själva denatureringsvätskan i spriten har frusit fast på metallröret!

Men sen om det verkligen stämmer att det går att frysa bort bitrex det vet jag inte!
__________________
Senast redigerad av Musik.mannen 2016-10-30 kl. 16:05.
Citera
2017-06-13, 02:23
  #23
Medlem
Musik.mannens avatar
Det känns inte så trovärdigt att denaturerad sprit blir drickbar bara för att man silar den genom en limpa eller har en piggelin glass i munnen ämnena finns ju kvar.
Om jag förstått det rätt så har bitrex ungefär samma kokpunkt som etanolen i sig så det är rätt svårt att få bort både den och isoprepanolen som dom också tillsätter!

Men många ungdomar som inte får tag på alkohol kan ju dricka sig fulla så här i skolavslutningstider på handsprit som dom blandar med typ Fanta men borde inte den innehålla både bitrex och isoprepanol även den också?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback