Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-22, 16:58
  #1
Medlem
youlaugh.s avatar
Tjena

Jag har en flaska Denaturerad alkohol som är köpt på Ullared för 25kr/L.
Jag tänkte bara ta en enda grogg för att boosta mitt knappa intag av de få opiater jag kom över..
Behöver inga kommentarer om att det är en farlig blandning för jag är ganska bevandrad utan
jag undrar endast om det är direkt farligt att dricka detta eller innebär denatureringen bara att det smakar illa?


MVH
Citera
2013-11-22, 17:08
  #2
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Tjena

Jag har en flaska Denaturerad alkohol som är köpt på Ullared för 25kr/L.
Jag tänkte bara ta en enda grogg för att boosta mitt knappa intag av de få opiater jag kom över..
Behöver inga kommentarer om att det är en farlig blandning för jag är ganska bevandrad utan
jag undrar endast om det är direkt farligt att dricka detta eller innebär denatureringen bara att det smakar illa?


MVH

Sålänge det är etanol så ska det inte vara någon fara! Denaturerad alkohol smakar bara extremt bittert pga ämnet bitrex som dom tillsätter!

Må väl
Citera
2013-11-22, 17:11
  #3
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Sålänge det är etanol så ska det inte vara någon fara! Denaturerad alkohol smakar bara extremt bittert pga ämnet bitrex som dom tillsätter!

Må väl

Okej, tack för svar!

Googlade på namnet på flaskan som är "FROSTY - Spisbränsle"
Och fick fram att det verkar bara vara Etanol och 2-propanol i, någonting säger mig som du säger att detta går att ta en grogg av så länge man fixar smaken? =)
Citera
2013-11-22, 17:18
  #4
Medlem
youlaugh.s avatar
Har nu blandat till en grogg med fun light och det smakar inte ens annat än vanlig grogg, frågan är om det ens är något bitrex i?

om det nu är så att denna flaska inte är giftig att dricka är det ju iprincip den mest prisvärda spriten som man kan köpa, tror dessutom inte ens det är åldersgräns..

25kr/L 80-100% jämfört med 70cl 32-37% för ~200 på bolaget
Citera
2013-11-22, 17:32
  #5
Medlem
Big.Bangs avatar
Kan inte denaturerad alkohol innehålla metanol? Jag vet inte, i så fall är du i fara.
Citera
2013-11-22, 17:35
  #6
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Okej, tack för svar!

Googlade på namnet på flaskan som är "FROSTY - Spisbränsle"
Och fick fram att det verkar bara vara Etanol och 2-propanol i, någonting säger mig som du säger att detta går att ta en grogg av så länge man fixar smaken? =)

Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Har nu blandat till en grogg med fun light och det smakar inte ens annat än vanlig grogg, frågan är om det ens är något bitrex i?

om det nu är så att denna flaska inte är giftig att dricka är det ju iprincip den mest prisvärda spriten som man kan köpa, tror dessutom inte ens det är åldersgräns..

25kr/L 80-100% jämfört med 70cl 32-37% för ~200 på bolaget

Det där 2-propanol låter ju inget vidare. Annars är det väl bara att säga skål då. Själv dricker jag rödvin nu, gjort på vindruvor.
Citera
2013-11-22, 17:37
  #7
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Kan inte denaturerad alkohol innehålla metanol? Jag vet inte, i så fall är du i fara.

Jo det kan det göra, men såvitt jag förstått så används inte Metanol till denaturering i Sverige.
Dessutom finns en pdf fil om just exakt denna sort jag druckit och som nämnde ovan innehåller den endast Etanol och 2-Propanol..

Har druckit upp och känner ingenting annat än att jag druckit potent alkohol.
Citera
2013-11-22, 17:39
  #8
Medlem
b0gfettos avatar
*FORUMCHOCK* Alkohol diskuteras i alkoholforumet.

Övriga droger --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2013-11-22, 17:56
  #9
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Har druckit upp och känner ingenting annat än att jag druckit potent alkohol.

Tänk på att du blir blind efter någon/några dl metanol om det skulle vara i bara.

Ger det effekt, btw?
__________________
Senast redigerad av pyro860 2013-11-22 kl. 18:05.
Citera
2013-11-22, 18:06
  #10
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
jag undrar endast om det är direkt farligt att dricka detta eller innebär denatureringen bara att det smakar illa?
MVH
Denatureringen innebär att du gör etanolen, vilket är vanlig sprit, okänlig som drickbar produkt.
Man tillsätter tex: Aceton, Isopropanol, frostskyddsmedel etc etc. Detta för att etanolprodukten skall hamna utanför alkoholbeskattning.

Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Sålänge det är etanol så ska det inte vara någon fara! Denaturerad alkohol smakar bara extremt bittert pga ämnet bitrex som dom tillsätter!
Bitrex har inget med generell denaturering att göra. Bitrex tillsätts i T-röd. Etanol är det alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Okej, tack för svar!
Googlade på namnet på flaskan som är "FROSTY - Spisbränsle"
Och fick fram att det verkar bara vara Etanol och 2-propanol i, någonting säger mig som du säger att detta går att ta en grogg av så länge man fixar smaken? =)
Samt om man tycker det är en höjdare att dricka lösningsmedel vilket 2-propanol eller isopropanol som det heter i folkmun är.

Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Kan inte denaturerad alkohol innehålla metanol? Jag vet inte, i så fall är du i fara.
Nej, det är inte tillåtet att sälja metanolbaserade produkter i Sverige.
Etanol=Samma grundsprit som du köper på bolaget. Metanol=träsprit, drick det och du blir i bästa fall bara blind, i sämsta fall dör du.
Citat:
Har druckit upp och känner ingenting annat än att jag druckit potent alkohol.
Sorligt att höra men det är ditt beslut.

Säkerhetsdatablad på TS Fredagsdricka:
http://www.akerberg.se/images/files/...P%2016%201.pdf
Citera
2013-11-22, 18:13
  #11
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyPolis
Denatureringen innebär att du gör etanolen, vilket är vanlig sprit, okänlig som drickbar produkt.
Man tillsätter tex: Aceton, Isopropanol, frostskyddsmedel etc etc. Detta för att etanolprodukten skall hamna utanför alkoholbeskattning.


Bitrex har inget med generell denaturering att göra. Bitrex tillsätts i T-röd. Etanol är det alltid.

Samt om man tycker det är en höjdare att dricka lösningsmedel vilket 2-propanol eller isopropanol som det heter i folkmun är.

Nej, det är inte tillåtet att sälja metanolbaserade produkter i Sverige.
Etanol=Samma grundsprit som du köper på bolaget. Metanol=träsprit, drick det och du blir i bästa fall bara blind, i sämsta fall dör du.

Sorligt att höra men det är ditt beslut.

Säkerhetsdatablad på TS Fredagsdricka:
http://www.akerberg.se/images/files/...P%2016%201.pdf


Ja det var precis det där säkerhetsbladet jag läste.
Kan förstå att det låter sorgligt (här kommer det klassiska Men'et), MEN en engångsföreteelse för att jag inte har pengar, hade detta hemma, och skulle bara dricka endast en grogg..

Du verkar ganska kunnig inom detta. Isopropanolen som är i, hur farlig är den när vi ändå diskuterar?

Mvh
Citera
2013-11-22, 20:00
  #12
Medlem
TinyPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youlaugh.
Ja det var precis det där säkerhetsbladet jag läste.
Kan förstå att det låter sorgligt (här kommer det klassiska Men'et), MEN en engångsföreteelse för att jag inte har pengar, hade detta hemma, och skulle bara dricka endast en grogg..
Du verkar ganska kunnig inom detta. Isopropanolen som är i, hur farlig är den när vi ändå diskuterar?
Mvh

Vet ej exakt mer än att isopropanol är extremt uttorkande. Löser fett väldigt bra och är ett utmärkt rengöringsmedel för elektronik. Kan tänka mig att det påverkar slemhinnor. Det räcker att slarva med handskar så ser man på huden hur uttorkande effekt isopropanol har.

Så inga mer groggar nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback