Citat:
Intressant fråga. Det borde göra det.
Den här skulle varit mycket intressant:
Citat:
Konferens: Att störa homogenitet - Språkliga förskjutningar
Med ord, begrepp och berättelser skapas våra föreställningar om samhälle och verklighet. Ord och begrepp kan också laddas om och ges nya innebörder. Med språk skapas kategorier, med språk dras gränser. Vad betyder makten att benämna? Vad betyder makten över berättelsen?
Med ord, begrepp och berättelser skapas våra föreställningar om samhälle och verklighet. Ord och begrepp kan också laddas om och ges nya innebörder. Med språk skapas kategorier, med språk dras gränser. Vad betyder makten att benämna? Vad betyder makten över berättelsen?
Här är faktiskt ett referat från genomförandet i Västernorrland! (ladda ner och spara!)
http://www.lansstyrelsen.se/vasterno...omogenitet.pdf
Trots att vi "aldrig varit homogena" så tycks det krävas "strategier" och "iscensättning"...
Citat:
Fredrik lyfte fram sex strategier som kan användas:
Strategi 1
Skaffa perspektiv på sig själv och agera normkritiskt (metodmaterialet BRYT!).
Strategi 2
Engagera människor och grupper som typiskt inte inkluderas i kulturarvsarbetet. Till exempel English
Heritage Outreach Strategy.
Strategi 3
Medveten representation och iscensättning. VEM representeras i utställningar och pedagogik?
Strategi 4
Bryt standardberättelsen. Många perspektiv och människor syns inte i de traditionella historieberättelserna och kulturarvsförvaltningen.
Strategi 5
Börja i föremålen och kulturminnena själva! De har ofta rört på sig och “migrerat” precis som många av människorna. Stora delar av ”det svenska kulturarvet” kommer från andra delar av världen. Lyft fram det som inte passar in i ”typiska” kulturer. Visa på rörelse och förändring istället för essens och ”ursprung”.
Strategi 6
Bemöt försök till essentialisering och homogenisering. I debatter, på nätforum, på Wikipedia.
Strategi 1
Skaffa perspektiv på sig själv och agera normkritiskt (metodmaterialet BRYT!).
Strategi 2
Engagera människor och grupper som typiskt inte inkluderas i kulturarvsarbetet. Till exempel English
Heritage Outreach Strategy.
Strategi 3
Medveten representation och iscensättning. VEM representeras i utställningar och pedagogik?
Strategi 4
Bryt standardberättelsen. Många perspektiv och människor syns inte i de traditionella historieberättelserna och kulturarvsförvaltningen.
Strategi 5
Börja i föremålen och kulturminnena själva! De har ofta rört på sig och “migrerat” precis som många av människorna. Stora delar av ”det svenska kulturarvet” kommer från andra delar av världen. Lyft fram det som inte passar in i ”typiska” kulturer. Visa på rörelse och förändring istället för essens och ”ursprung”.
Strategi 6
Bemöt försök till essentialisering och homogenisering. I debatter, på nätforum, på Wikipedia.
T o m lilla Flashback dök upp som exemel på krimtänk:
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Svanberg, forskningschef Statens Historiska Museer
I Sverige finns pågående försök att skapa och stärka en uteslutande ”svensk” identitet med grund i kulturarv och historia. Som tydliga exempel finns sådana diskussioner på webbforum som Flashback och i lättare form även på Arkeologiforum. Under ordet ”svenskhet” på Wikipedia kan man läsa begrepp som etnisk, gemensam kultur, nordgermansk
....
Inom kulturarvssektorn har man arbetat med att försöka motverka, men det viktigaste är kanske
istället att utveckla ett normkritiskt tänkande samt hur mångfalden kan mainstreamas i kommunikation och arbetssätt.
Det finns ingen homogenitet, men föreställningar och myter finns, vilket har stor betydelse. Vad vi måste göra är att utveckla synliggörandet av mångfald, att nyttja en ”dubbel blick” – där identitet är både existerande och föränderligt.
....
Inom kulturarvssektorn har man arbetat med att försöka motverka, men det viktigaste är kanske
istället att utveckla ett normkritiskt tänkande samt hur mångfalden kan mainstreamas i kommunikation och arbetssätt.
Det finns ingen homogenitet, men föreställningar och myter finns, vilket har stor betydelse. Vad vi måste göra är att utveckla synliggörandet av mångfald, att nyttja en ”dubbel blick” – där identitet är både existerande och föränderligt.
Nyp er i armen. Det är inte DDR eller Vitryssland utan Sverige 2013.
__________________
Senast redigerad av StuG 2013-11-22 kl. 21:23.
Senast redigerad av StuG 2013-11-22 kl. 21:23.