Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 23:49
  #6565
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Nej, det är bara att köra. Nybörjarpass är anpassade för just nybörjare. Gymträning som komplement till din mma-träning är inte något en behöver bry sig om så vidare det inte handlar om att tävla och ta träningen till nästa nivå.

Okej. Tack!
Då fortsätter jag endast med spinning och intervallträning på löpbandet och droppar styrketräningen.

Jag frågade en kollega nu ikväll (som redan tränar MMA) detsamma som jag frågade här.
Hon sa intervallträning på löpband, armhävningar och hopprep.
Citera
2018-08-20, 10:18
  #6566
Medlem
GormDenGamles avatar
Försäkring! Var kan jag finna med en försäkring som täcker skador på kropp och tänder?
Citera
2018-08-20, 21:39
  #6567
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Försäkring! Var kan jag finna med en försäkring som täcker skador på kropp och tänder?

Det ingår alltid i klubbmedlemskapet.

I alla fall om det är en seriös klubb.
Citera
2018-08-24, 11:00
  #6568
Medlem
GormDenGamles avatar
Kan någon hjälpa mig att träna upp min koordination? Den är sämst!
Men jag skyller på det, att fotbollsspelare inte tränar koordination.

Under boxningen ska man slå och röra på benen på samma gång. Jag får det inte att gå ihop.
Citera
2018-08-24, 11:01
  #6569
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det ingår alltid i klubbmedlemskapet.

I alla fall om det är en seriös klubb.

Bor inte i Sverige. Och ingen MMA-klubb i detta landet har försäkring.
Citera
2018-08-31, 15:34
  #6570
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bor inte i Sverige. Och ingen MMA-klubb i detta landet har försäkring.

Såvida du inte bor i ett U-Land så har samtliga seriösa klubbar försäkringar som ingår i medlemsskapet. (Inget illa om U-Länder men av ekonomiska skäl har de antagligen inte råd).

Angående koordinationen så finns det inga magiska knep. Köp en balansbräda eller liknande och träna upp balansen och koordinationen. Skuggboxas/Sparka och andra saker kan du göra helt gratis. Finns inga genvägar.

Som nybörjare när du väl kommer in i sparring blir det säkert mer fokus på att försöka utföra korrekta tekniker snarare än att faktiskt träna för fight, men så är det för alla som börjar i vuxen ålder.

Gym och liknande. Basövningar, core samt ett ofta förringat moment är kanske just axlarna. Har genom åren sett flertalet vuxna få sluta pga skador på axlarna och i nacke. Träna särskilt upp rotatorkuff-muskulaturen samt strecha mycket. Tyvärr har många som börjar med kampsport (eller för den delen har hållt på med vissa sorter av kampsport) så kallade "rounded shoulder", eller rundade axlar om vi ska snacka ren svenska. Detta gör skaderisken än högre för just axlarna, och sitter du mycket vid datorn eller stirrar ner i mobilen så bör du både träna och strecha ordentligt kring nacken.

Detta alltså för att minimera skaderisken och inget annat. När det kommer till att bygga upp muskulatur för att kunna använda i tävlingar osv är det något som kommer vid ett senare skede.

Vet inte mer vad jag kan tänka på. Tränat kampsport sedan jag var barn så har sett och hört mycket av det mesta. Att börja som vuxen innebär både fördelar och nackdelar såklart. Nackdelen att du inte har något inarbetat som liksom sitter i ryggraden är ju inget du kan göra något åt. Å andra sidan, är du nybörjare/debuterar i vuxen ålder har du antagligen inte slitit ut din kropp lika mycket som andra som kampsportat sedan barnsben gjort.

Men men. Bara att köra järnet. Lycka till!
Citera
2018-09-03, 08:45
  #6571
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamatojin
Såvida du inte bor i ett U-Land så har samtliga seriösa klubbar försäkringar som ingår i medlemsskapet. (Inget illa om U-Länder men av ekonomiska skäl har de antagligen inte råd).

Angående koordinationen så finns det inga magiska knep. Köp en balansbräda eller liknande och träna upp balansen och koordinationen. Skuggboxas/Sparka och andra saker kan du göra helt gratis. Finns inga genvägar.

Som nybörjare när du väl kommer in i sparring blir det säkert mer fokus på att försöka utföra korrekta tekniker snarare än att faktiskt träna för fight, men så är det för alla som börjar i vuxen ålder.

Gym och liknande. Basövningar, core samt ett ofta förringat moment är kanske just axlarna. Har genom åren sett flertalet vuxna få sluta pga skador på axlarna och i nacke. Träna särskilt upp rotatorkuff-muskulaturen samt strecha mycket. Tyvärr har många som börjar med kampsport (eller för den delen har hållt på med vissa sorter av kampsport) så kallade "rounded shoulder", eller rundade axlar om vi ska snacka ren svenska. Detta gör skaderisken än högre för just axlarna, och sitter du mycket vid datorn eller stirrar ner i mobilen så bör du både träna och strecha ordentligt kring nacken.

Detta alltså för att minimera skaderisken och inget annat. När det kommer till att bygga upp muskulatur för att kunna använda i tävlingar osv är det något som kommer vid ett senare skede.

Vet inte mer vad jag kan tänka på. Tränat kampsport sedan jag var barn så har sett och hört mycket av det mesta. Att börja som vuxen innebär både fördelar och nackdelar såklart. Nackdelen att du inte har något inarbetat som liksom sitter i ryggraden är ju inget du kan göra något åt. Å andra sidan, är du nybörjare/debuterar i vuxen ålder har du antagligen inte slitit ut din kropp lika mycket som andra som kampsportat sedan barnsben gjort.

Men men. Bara att köra järnet. Lycka till!

U-land och u-land. På många sätt är Norge ett u-land. Men här är dessvärre ingen försäkring att få!
Jag har till och med hört med mitt eget försäkringsbolag och kollat på MMA-förbundets hemsida. De håller dock på att få ordnat det. Men det tar tid.

Jag har aldrig hållt på med kampsport förut. Dock varit elitidrottare i en annan idrott. Men där tränar man inte så mycket koordination, rörlighet och underarmar - det som behövs i MMA. Så det är bara att jobba på och träna extra.
Även stretching har det slarvats med.

Men du ska ha ett stort tack för tipsen! Jag tar åt mig av dessa.
Tusen tack!
Citera
2018-09-07, 13:10
  #6572
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
U-land och u-land. På många sätt är Norge ett u-land. Men här är dessvärre ingen försäkring att få!
Jag har till och med hört med mitt eget försäkringsbolag och kollat på MMA-förbundets hemsida. De håller dock på att få ordnat det. Men det tar tid.

Jag har aldrig hållt på med kampsport förut. Dock varit elitidrottare i en annan idrott. Men där tränar man inte så mycket koordination, rörlighet och underarmar - det som behövs i MMA. Så det är bara att jobba på och träna extra.
Även stretching har det slarvats med.

Men du ska ha ett stort tack för tipsen! Jag tar åt mig av dessa.
Tusen tack!

Haha ja. U-Land och u-Land. Förstås att det var Norge och inget annat land Nej men då är det bara att beklaga. Fått för mig att Norge är som Sverige fast några år bakåt i utvecklingen (när det kommer till kampsport) och om det säger något om Sverige snarare än Norge kanske man kan låta vara osagt.

Okej, ja. Just det där med koordinationen är viktigt. Vet flera som haft en relativt imponerande fysik, dvs de har varit stora och starka, men vet man inte när man ska använda kraften i ett kast eller liknande utan går "all in" och går på helspänn hela tiden så ökar både skaderisken och dessa personer riskerar att få slut på bensin ganska snabbt.

Gäller att spara energin till det verkligen behövs, och det är väl ett ytterligare tips jag kan bjuda på när du väl kommit så långt som in på sparring. Dvs lär dig power control, dvs att kunna slappna men ändå vara fokuserad, och när det väl smäller så använder du energireserven till just där det behövs.

Streching och liknande är bra grejer det. Finns ett antal program på YouTube du kan följa, eller också köper du brottaren Martin Lidbergs bok (tror han skrev en rätt bra bok med strech. Kan minnas fel). Men just muskulaturen kring axlar/nacke och liknande är saker du bör träna upp för att förebygga skador. Detta just för att dessa muskler utsätts för en ganska stor stress i synnerhet när det kommer till golvet.

Vill du prompt muskelträna för att bygga på lite extra styrka skadar det såklart inte även om det inte är primärt viktigt vid ett initialt skede. En annan viktig grej jag kom att tänka på är fallteknik. Kommer du förvisso att lära dig där du tränar, men utan korrekt fallteknik kan du skada dig ordentligt.

Finns egentligen hur mycket somhelst att lägga till och skulle kunna skriva en bok för just vuxna nybörjare, men å andra sidan känns det lite overkill och jag kan tycka att så länge det är roligt är det bara att köra på, dvs snappa upp lite tips här och var men främst lyssnar du på din tränare och sedan är det bara att köra på.
Citera
2018-09-18, 08:13
  #6573
Medlem
mmas avatar
https://www.bjpenn.com/mma-news/kid-...way-at-age-41/

Citat:
Terrible news struck the mixed martial arts community tonight as it was announced that legendary Japanese fight Kid Yamamoto had lost his battle with cancer.

Det där suger rätt hårt. En legendar mest känd från k1 heros och tex dream.
Citera
2018-09-18, 12:55
  #6574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
https://www.bjpenn.com/mma-news/kid-...way-at-age-41/



Det där suger rätt hårt. En legendar mest känd från k1 heros och tex dream.
41 år gammal. Levercancer tydligen. Läst lite spridda meningar kring orsaken. Vissa hävdar smutsigt bläck i hans tatueringar, andra pekar på vissa orala prepp som kan slita på levern.

Dåliga gener hade han också. Morsan död i cancer och en syrra som tydligen också haft det en sväng.
Citera
2018-09-18, 20:43
  #6575
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Såg att Ilir Latifi och Alex G är tillbaka i träning igen, kul!

När tror ni vi får se dem i en octagon igen? Tror ni Alex kan få titelmatch nästa med tanke på att han är #1?
Citera
2018-09-20, 14:32
  #6576
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Såg att Ilir Latifi och Alex G är tillbaka i träning igen, kul!

När tror ni vi får se dem i en octagon igen? Tror ni Alex kan få titelmatch nästa med tanke på att han är #1?

Alex lär väl gå match mot Jones senare i år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback