Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-03, 23:59
  #13
Medlem
Inte konstigare med en arabiskspråkig tidning i Sverige, än med en svenskspråkig tidning i länder med stor invandring av svenskspråkiga. Rent teoretiskt då alltså. Faktum är ju att det arabisktalande inslaget ökar lavinartat i Sverige. Och ju fler de blir, desto mindre nödvändigt blir det för dem att överhuvudtaget kunna ett endaste ord svenska. Säger inte att det är bra, bara att så är det.

Det sagda till trots, måste jag hålla med Siegfried, som ställer frågan på vilket sätt det ökar integrationen av araberna i Sverige, med arabiska tidningar i Sverige. Ur ett kulturrelativistiskt perspektiv, ett perspektiv som utgår från att det inte finns svenskar och finns vi har vi inte äganderätt till det egna landet Sverige, så kan bibehållandet av arabernas bristande kunskaper om Sverige, tillsammans med bristerna i svenska språket, säkert ses som lyckad integration. Jag vägrar dock att anlägga ett sånt perspektiv och är beredd att i vart fall till viss del hålla med om, att det istället kan leda till separatism av något slag. Och det tidigare än man tror. Sätter dock inte nåt hopp till svenska staten och dess myndigheter här, utan får nog snällt förlita mig på att de flesta araber som kommer hit har tillräckligt med respekt för mig och andra svenskar och i övrigt är så pass vettiga, att de låter bli att göra Sverige till ett nordiskt Arabien.

Inget ont om araber, inte alls, kebab är jättegott, men det finns massor av länder där alla vare sig de vill eller inte, måste tala arabiska, och jag tror det är minst 300 miljoner människor i världen som snackar arabiska. De är ingen liten utsatt minoritet, vars språk måste skyddas i Sverige, ställt i relation till oss med svenska som modersmål. Därför hoppas jag att Al-Kompis inte får en endaste skattekrona i bidrag, samtidigt som jag förstår att det inte går att hindra araber som vill ge ut arabiskspråkiga tidningar, från att faktiskt ge ut såna tidningar. Men jag är inte det minsta intresserad av att bidra till att Sverige riskerar att läggas till skaran av länder, där det i princip är obligatoriskt att kunna arabiska.
Citera
2014-09-04, 02:47
  #14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag bryr mig inte, så länge de inte får presstöd eller annat skattefinansierat stöd.
Citera
2016-02-25, 21:23
  #15
Medlem
The_Aces avatar
Artikel i SvD idag:
http://www.svd.se/succe-for-sajt-med...ivet-i-sverige
Citera
2016-02-25, 23:54
  #16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3789051.ece

"Den arabiskspråkiga webbtidningen Al-Kompis blir papperstidning. För Dagens Media berättar grundaren Mahmoud Agha om varför tidningen behövs och varför svenska medier inte är bra på integrationsfrågor."

Är detta en bra idé?

Kanske. Det kan vara bra med flera olika infallsvinklar på saker och ting, och den svenska median på papper är extremt likriktad.
Ta Al Jazeera som exempel. Dom rapporterar ibland som saker som andra inte tar upp alls, och ibland med en helt annan vinkel. Och det är långt ifrån alltid som dom gör det som Makteliten i området förväntar sig.

Jag känner inte alls till Al-kompis, men har inget emot nya aktörer så länge dessa håller en nivå och sanningshalt som är högre än den traditionella median (vilket är nästan omöjligt att misslyckas med).
Citera
2016-02-26, 01:01
  #17
Medlem
Rasande-Roses avatar
De säger att svenska tidningar är dåliga på integration. Men är då araberna själva särskilt bra på integration? Jag tycker de är rätt usla på att integrera sig jämfört med de flesta andra folkgrupper. När jag är i USA eller England så brukar jag läsa tidningen på engelska, med syftet att förbättra mina kunskaper inom språket. Det borde araberna försöka med också.
Citera
2016-02-26, 07:12
  #18
Medlem
vigillarfittas avatar
Hahahaha!

Citat:
– Om någon med invandrarbakgrund gör fel vågar svensk media kanske inte skriva något om hans bakgrund, men för oss är det okej. Det är okej att säga att en invandrare har gjort fel, men då kan vi också förklara att det kanske beror på brist på information och inte på att han är invandrare.

Jag anade att det fanns en hake.


Från : http://www.svd.se/succe-for-sajt-med...ivet-i-sverige

Citat:
Det här är Al Kompis

Tidning som gör svenska nyheter på arabiska. Al Kompis gör en papperstidning, sajt, radio och har precis börjat med webb-tv.

Al Kompis har fem heltidsanställda och två halvtidsanställda och "en armé av människor som hjälper till", säger Mahmoud Agha.

Al Kompis är gratis och finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Eskilstuna och Uppsala. Papperstidningen kan man hitta på bland annat bibliotek, SFI-utbildningar och i väntrum.

Det är alltså, som vanligt, skattebetalarna som får stå för fiolerna.

Jag ser att jihadisterna inom "Muslimska Familjedagarna" annonserar på alkompis.se.
Det är alltså fullblodsislamister vi har att göra med.
Rekrytering sker öppet och dum-svenne har ingen jävla aning vad dom döljer sig bakom dessa jävla krumelurer till skriftspråk. Svenne bara betalar för skiten.
__________________
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-02-26 kl. 07:21.
Citera
2016-02-26, 07:27
  #19
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Hahahaha!Jag anade att det fanns en hake.

Hehe, jag reagerade också på det!
Brist på information, brist på dialog eller brustit i kommunikationen.
Där har du dom tre förklaringsmodellerna som kan rädda en invandrare ur vilken knipa som helst!
Citera
2016-02-26, 11:30
  #20
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Hehe, jag reagerade också på det!
Brist på information, brist på dialog eller brustit i kommunikationen.
Där har du dom tre förklaringsmodellerna som kan rädda en invandrare ur vilken knipa som helst!

Achmed gör fel, våldtar svenska flicka. Men det var ju kommunikationsfel. Svenska flicka bjöd in Achmed genom att möta hans blick när han satt och råstirrade. Och hon bar inte heltäckande. Och Achmed kan inte svenska, han tog nej för jajaja.
Citera
2016-04-12, 11:30
  #21
Medlem
Niggerss avatar
Undra hur det har råd att ge bort 25.000 exemplar av pappers tidningen? Är de skattepengar som används finansiera den här trycksaken?

http://www.dn.se/sthlm/al-kompis-ger...trad-malgrupp/
Citera
2018-01-30, 23:22
  #22
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Det är alltså, som vanligt, skattebetalarna som får stå för fiolerna.

Jag ser att jihadisterna inom "Muslimska Familjedagarna" annonserar på alkompis.se.
Det är alltså fullblodsislamister vi har att göra med.
Rekrytering sker öppet och dum-svenne har ingen jävla aning vad dom döljer sig bakom dessa jävla krumelurer till skriftspråk. Svenne bara betalar för skiten.

Finns det fler islamistkopplingar än så? I sånt fall borde en upplysa Stockholms närradio om vilka de låter sända.
http://www.narradio.se/program.php
Citera
2018-01-31, 12:07
  #23
Avstängd
nils.flygels avatar
Om en knapp halvtimme börjar Al Kompis ifall man rattar in 95,3 Mhz: http://www.narradio.se/webbradio.php
För den som vill bilda sig en uppfattning om programmet. De verkar sända framförallt på arabiska, men ska ha en del inslag på svenska med.
Citera
2018-01-31, 12:21
  #24
Avstängd
Redan namnet är tveksamt. Kompis säger muslimer till svennar. Till varandra säger dom bröder. Vi är redan på den Muhammedanska rankingskalan i bara loggan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback