Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 12:51
  #961
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitteler
Har just läst Dorés bibel av Torgny Lindgren och det finns en mening som jag inte förstår, den förekommer i scenen där kyrkans utsände besöker berättaren och säger: Kyrkans materieltjänst säljer till och med särskilda pjäxor.
Vad menas med "kyrkans materieltjänst"? Hur kan kyrkan ens ha någon materieltjänst? Google ger inga träff. Är detta någon form av ironi? Vore mycket, mycket tacksam om någon kunde förklara detta för mig.

Det kan ju tänkas att kyrkan faktiskt har haft en materieltjänst. Romanen utspelar sig väl på 1940-talet, eller däromkring? Präster behöver ju lite speciella kläder, och kyrkorna måste förses med biblar, psalmböcker och andra böcker. Man vill ha stearinljus som håller en viss standard, et cetera. I dag kanske man förlitar sig på privata distributörer, men tanken på att det en gång i tiden kan ha funnits en kyrkans materieltjänst är inget som bör hålla en vaken om natten. Konstigare saker har man hört.
Citera
2023-12-30, 13:32
  #962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Låter som en loppis i kyrkans regi.

Tack för svaret. Jag uppfattar det på ett liknande vis, men eftersom svenska inte är mitt modersmål fångade denna mening särskilt min uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det kan ju tänkas att kyrkan faktiskt har haft en materieltjänst. Romanen utspelar sig väl på 1940-talet, eller däromkring? Präster behöver ju lite speciella kläder, och kyrkorna måste förses med biblar, psalmböcker och andra böcker. Man vill ha stearinljus som håller en viss standard, et cetera. I dag kanske man förlitar sig på privata distributörer, men tanken på att det en gång i tiden kan ha funnits en kyrkans materieltjänst är inget som bör hålla en vaken om natten. Konstigare saker har man hört.

Tack för svaret. Romanen utspelar sig dock i en ospecificerad nutid, den namnlöse huvudpersonen säger sin berättelse i en inspelningsapparat Sony MZN 710.
Citera
2023-12-30, 16:41
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Tänk om det är underjordisk kyrklig militärijunta! Soldater är väl bra på är väl bra på skridskor?

Nä, det tror jag inte. Det är bara en kyrkoman som klättrar upp på toppen av ett berg som heter Avaberget där huvudpersonen bor och säger till honom: Kyrkan är stadd i förändring. Vi söker i alla riktningar. Ofta går vi till fots. Jag har råkat hamna på det här berget. Och sedan: Vi lever i en ny värld av pilgrimsvandringar. Kyrkans materieltjänst säljer till och med särskilda pjäxor. Karmel är till för att bestigas. Kyrkan är detsamma som oavbruten rörelse. I kyrkan vandrar Kristus på jorden.
Detta är hela sammanhanget.
Citera
2023-12-30, 16:55
  #964
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitteler
Nä, det tror jag inte. Det är bara en kyrkoman som klättrar upp på toppen av ett berg som heter Avaberget där huvudpersonen bor och säger till honom: Kyrkan är stadd i förändring. Vi söker i alla riktningar. Ofta går vi till fots. Jag har råkat hamna på det här berget. Och sedan: Vi lever i en ny värld av pilgrimsvandringar. Kyrkans materieltjänst säljer till och med särskilda pjäxor. Karmel är till för att bestigas. Kyrkan är detsamma som oavbruten rörelse. I kyrkan vandrar Kristus på jorden.
Detta är hela sammanhanget.

Karamelliska Klosterorden låter vansinnigt spännande att läsa om. Tack för tipset!
Citera
2024-03-14, 19:53
  #965
Medlem
Funderar på att ge religion ett försök. Har inget förtroende för Svenska kyrkan eller protestantismen dock så funderar på att tralla in i en katolsk kyrka och se om det är något att ha. Vad är det för typ av folk(slag) som går i en katolsk kyrka i en svensk mellanstad? Vilken dag eller tid är bäst?
Citera
2024-03-21, 11:47
  #966
Medlem
Traveller7s avatar
Får man käka apor?
Citera
2024-03-21, 11:48
  #967
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Får man käka apor?

Apkungen tycker inte det.
Citera
2024-03-21, 12:47
  #968
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Apkungen tycker inte det.
Inte jag heller.
Jag tycker det borde vara förbjudet iom de har händer att gripa med som även tvättbjörnen har.

Nej vissa saker lämpar sig inte för föda och näring. Det är blir en styggelse. Och en ogärning.
Citera
2024-04-11, 20:26
  #969
Medlem
Traveller7s avatar
Varför ska hela mitt jordeliv vara ett helvete?

Tror de man föds till helgon?
Citera
2024-04-18, 19:29
  #970
Medlem
bithaxs avatar
Enligt islam, vad är den största synden?
- Äta gris
- Missbruka droger
- Dricka alkohol
Citera
Igår, 08:22
  #971
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Enligt islam, vad är den största synden?
- Äta gris
- Missbruka droger
- Dricka alkohol
Att närma sig Gud
I Jesus. Verkar det som nästan verkar värre än äta gris.
Sen everything goes.

Jag vet inte. Gris och alkohol tror jag av dina alternativ.
Alkohol och andra droger borde gå under samma men mediciner kan ju också vara droger. Dessa går nog bra.

Det fanns väl ett problem med alkohol under tiden. Alkohol användare visade bristande karaktär. Sen fanns väl inte så mycket vindruvor i öknen.

Men dadelbrännvin kanske framställdes?

Alkohol kan ju användas medicinskt men det gör man nog inte för det står i boken att det är förbjudet.

Griskött kan nog skapa mest äckel och avsmak. Kan jag tänka mig. I form av korv iaf.

Det värsta är att skada sitt eget samvete tror jag.

Såhär står i Bibeln Romarbrevet; Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback