Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-11-25, 21:14
  #37
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Det är i sammanhanget viktigt att fastslå att -ländare är en yngre och från tyskan inlånad ändelse som kompletterat vår äldre, ursprungliga och inhemska -länning, eftersom vi har att göra med en rad faktorer som påverkar valet av ändelse i det enskilda fallet och dessa faktorer verkar olika starkt i olika fall.
Ja inga andra trovärdiga argument har då i mitt tycke framförts. På svenska (liksom på danska) så använder vi i regel tyska benämningar och ändelser för främmande länder (något norrmän och islänningar inte gör). Då är det inte heller märkligt om benämningen på folket också kom att bildas enligt tyskt -ländermönster i stället för inhemsk -länning.
Citera
2013-11-25, 22:28
  #38
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Om det ska vara länning/ländare eller inte beror på vad som är hönan och vad som är ägget. Många områden har fått namn av folkgrupper. Ingermanland av ingrerna, Estland av esterna, Jämtland av jämtarna, Lappland av lapparna, Finland av finnarna, Tyskland av tyskarna, Irland av irerna, Ryssland av ryssarna, Skottland av skottarna o.s.v. Att använda länning/ländare för dessa, där det går, har således uppkommit av sentida okunskap och bör också undvikas när så är möjligt, om du frågar mig, jämte som jag är (jämtlänning skulle jag aldrig kalla mig).

Halland är ett naturnamn (hällar), så vitt jag vet, så halling verkar en aning märkligt som epitet. Vinland, Värmland, Grönland, Nyland, Öland, Åland m.fl. är också klara naturnamn, så -länning faller sig då naturligt som epitet.



Märkligt eller ej så användes något namn när man pratade om folket från halland före 1818 om man ska utgå ifrån att SAOB har koll på deras årtal.

Haling finns dokumenterat i flera dialektböcker som ett tales namn för folket från just Halland.


Folk här verkar ha svårt att köpa att det finns mer än ett tilltallsnamn för hallänningar speciellt med tanke på hur nytt det ordet är... Det går inte ihop i min mening..
Citera
2013-11-25, 22:44
  #39
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
Märkligt eller ej så användes något namn när man pratade om folket från halland före 1818 om man ska utgå ifrån att SAOB har koll på deras årtal.

Haling finns dokumenterat i flera dialektböcker som ett tales namn för folket från just Halland.


Folk här verkar ha svårt att köpa att det finns mer än ett tilltallsnamn för hallänningar speciellt med tanke på hur nytt det ordet är... Det går inte ihop i min mening..
Dansk eller skåning kanske?
Kollade med NE och där står det att det kan röra sig om ett inbyggarnamn, snarare än enbart natur:
Kanske hänger namnet ytterst samman med den nordvästskånska bergformationen Hovs hallar, varvid Halland egentligen skulle betyda 'deras land som bor norr om Hallarna'. Formellt är förleden alltså en form av en äldre inbyggarbeteckning.
Så då är följaktligen halling eller liknande det ursprungliga, även om det har fallit ur bruk precis som söderman (men inte exempelvis hälsing).
Citera
2013-11-25, 23:05
  #40
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Dansk eller skåning kanske?
Kollade med NE och där står det att det kan röra sig om ett inbyggarnamn, snarare än enbart natur:
Kanske hänger namnet ytterst samman med den nordvästskånska bergformationen Hovs hallar, varvid Halland egentligen skulle betyda 'deras land som bor norr om Hallarna'. Formellt är förleden alltså en form av en äldre inbyggarbeteckning.
Så då är följaktligen halling eller liknande det ursprungliga, även om det har fallit ur bruk precis som söderman (men inte exempelvis hälsing).



En redi hallinga jävel... Jag har förvisso bott i både danmark och skåne, är väldigt glad att man har kommit ur det svenska ekorrehjulet som man har varit inne i sedan födslen ifall det ger någon mening..
__________________
Senast redigerad av johnlund213 2013-11-25 kl. 23:11.
Citera
2013-11-25, 23:08
  #41
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jag vet inte om det hjälper er i sakfrågan på något sätt, men i Fornsvensk lexikalisk databas kan ni hitta äldre belägg för vissa -länningar och -ländare än de som finns i SAOB: http://spraakbanken.gu.se/fsvldb/

Det är lite knöligt att söka eftersom man måste ha koll på stavningarna, men *ländare och *ingiar ger i alla fall träffar. Smålänningar och upplänningar förekommer i Upplandslagen. Livländare är belagt 1477. Jag går inte i god för att man inte kan få fler träffar med andra stavningar.
__________________
Senast redigerad av Käg Malax 2013-11-25 kl. 23:12.
Citera
2015-03-01, 11:07
  #42
Medlem
Är det någon larvig politiskt korrekt policy på TV att man kallar oss finnar för Finnländare ? (Jacob Hård speciellt på sporten)
Varför heter det då Tyskar i stället för Tyskländare t.e.x
Citera
2017-06-18, 13:19
  #43
Medlem
Ganska enkelt tycker jag. Folk som det går att tala med (som talar ett nordiskt språk) är -länningar.
Folk som man inte förstår är -ländare.

Jämför,
smålänning
hallänning
dalslänning
ålänning
jyllänning
själlänning
islänning
norrlänning
gotlänning
nylänning

med,
holländare
nya zeeländare
irländare
thailändare
De som felaktigt kallar ester och letter efter de länder de givit namn åt använder -ländare

Konstigheter,
Utlänning betecknar även de man inte förstår.

Det nypåfunna och idiotiska ordet finländare bör inte användas.
Finnar är finnar medan en finlandssvensk kan kallas finlänning om man vill.
Finländare betyder invånare i Finland utanför den skandinaviska etniska kretsen och inkluderar i princip finnar och i Finland boende lappar.

Shetlänning är en kvarleva från när det talades norn på öarna.

Det finns både grönländare (eskimåer) och grönlänningar (skandinaviska invånare).
Folket i nordiska bosättningarna som följde på Erik Rödes upptäckt av Grönland var grönlänningar.
Citera
2017-06-18, 14:10
  #44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visigoth
De som felaktigt kallar ester och letter efter de länder de givit namn åt använder -ländare.

En lett och en lettländare är inte samma sak:

Lett - En person som tillhör den etniskt lettiska folkgruppen.

Lettländare - Medborgare i Lettland med annat etniskt ursprung.
Citera
2017-11-22, 10:47
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En lett och en lettländare är inte samma sak:

Lett - En person som tillhör den etniskt lettiska folkgruppen.

Lettländare - Medborgare i Lettland med annat etniskt ursprung.



Javisst! Om medborgaren inte råkar vara skandinav. Då är han lettlänning.
Citera
2017-11-25, 23:37
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohamedan
Är det någon larvig politiskt korrekt policy på TV att man kallar oss finnar för Finnländare ? (Jacob Hård speciellt på sporten)
Varför heter det då Tyskar i stället för Tyskländare t.e.x

Är nog för att slippa hålla reda på vem som är finne och vem som är finlandssvensk. Finländare omfattar ju alla som är finska medborgare.

Sent svar, men ändå...
Citera
2017-11-30, 10:42
  #47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visigoth
Javisst! Om medborgaren inte råkar vara skandinav. Då är han lettlänning.

Fast det stämmer ju utmärkt väl med min definition.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback