• 1
  • 2
2013-11-19, 22:24
Medlem
Hejsan. Köpte ny laptop i september. Programvara är windows 8, som på mer eller mindre allt annat. Problemet är att den har blivit segare än sirap, den hänger sig utan anledning, efter min kunskap om datorer.
Ikväll körde jag en total systemåterställning för att jag blev för trött på den. Nu har jag fått igång den och börjat installera program, lägga in filer från min externa osv. Två gånger på en halvtimme har jag fått upp vad jag skulle vilja kalla bluescreen, en ledsen smiley och texten "Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt. (blabla% slutfört)

Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL(tcpip.sys)"

What can I do? Är ju inte så kunnig som jag skulle önska i ett sånt här läge. Tycker dock att datorn borde hålla mer en knappa två månader, den är ju trots allt helt ny.
Citera
2013-11-19, 23:06
Medlem
Polyklorfenols avatar
Med utgångspunkt från alla vitt skilda orsaker enligt träffar på dina sökord kan det bero på allt från antivirusprogram till minnesfel.

Exakt vad har du lagt tillbaka efter ominstallationen? Har du bara kört en återställning från fabrikspartitionen (Recovery) eller lagt in mer av de program som du hade förut?

Vad har du installerat hittills? Har du två antivirusprogram som krockar med varandra?
Citera
2013-11-19, 23:33
Medlem
Jag gjorde återställningen som heter "Ta bort allt och installera om windows". Jag har lagt in två program sen, Google Chrome, Spotify och Avast Antivirus, som jag använt tidigare.
McAfee är installerat och Norton är installerat, men inte 'aktiverade' eller vad man ska kalla det. Kan det vara problemet kanske?

Annars har jag börjat lägga över lite filer, enbart bilder, från min externa hårddisk också ju, men tror inte det borde göra någon skillnad?

Tack för svar.
Citera
2013-11-19, 23:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakeer
Jag gjorde återställningen som heter "Ta bort allt och installera om windows". Jag har lagt in två program sen, Google Chrome, Spotify och Avast Antivirus, som jag använt tidigare.
McAfee är installerat och Norton är installerat, men inte 'aktiverade' eller vad man ska kalla det. Kan det vara problemet kanske?

Annars har jag börjat lägga över lite filer, enbart bilder, från min externa hårddisk också ju, men tror inte det borde göra någon skillnad?

Tack för svar.

Kanske , avinstallera dem och finn ut !

Bilderna är inget problem om de inte innehåller malware förstås och ända sättet att ta reda på det är ju att scanna dem .

Du kan även prova att använda ett annat Av , ibland hjälper det .
Senast redigerad av 1FF 2013-11-19 kl. 23:46.
Citera
2013-11-19, 23:53
Medlem
Underbart att ni är så snälla, haha. Har nu avinstallerat McAfee, Norton hittade jag inte så var nog bara som jag inbillade mig. Innan jag hann avinstallera så hände det igen iallafall, det kom dessutom upp en felsökningsanmälan efter omstarten. Tog en snabb mobilbild. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2dkn9n8&s=5

Vad kan det betyda? Att det är minnesfel? Blir så himla ledsen nu jag.

Sökte btw igenom datorn, Avast hittade inget alls...
Senast redigerad av fakeer 2013-11-19 kl. 23:56.
Citera
2013-11-20, 00:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Underbart att ni är så snälla, haha. Har nu avinstallerat McAfee, Norton hittade jag inte så var nog bara som jag inbillade mig. Innan jag hann avinstallera så hände det igen iallafall, det kom dessutom upp en felsökningsanmälan efter omstarten. Tog en snabb mobilbild. http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2dkn9n8&s=5

Vad kan det betyda? Att det är minnesfel? Blir så himla ledsen nu jag.

Sökte btw igenom datorn, Avast hittade inget alls...

Du har väl inaktiverat Windows defender ?...du kan även prova med att avinstallera Avast bara för att se om det blir bättre .

Jag har inte haft nöjet att ha med W8 att göra så jag vet inte hur du hittar loggboken i W8 men hitta den och ta en titt däri för att se vad den säger om krascherna .
I W7 hittar man den genom ; kontrollpanelen - admin v-tyg - loggboken .
Citera
2013-11-20, 00:12
Medlem
Har inte ens aktiverat Windows defender, men den säger att det har blivit inaktiverat, därav Avast, vilket jag har många kompisar som använder och gillar.
Men hur fungerar det med att hänga på internet osv utan virusprogram då? Är det inte så jävla risky som jag blivit ilurad?

Obs, att den inte 'kraschat' sen jag avinstallerade McAfee.

Hittade loggboken, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter?
Citera
2013-11-20, 00:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har inte ens aktiverat Windows defender, men den säger att det har blivit inaktiverat, därav Avast, vilket jag har många kompisar som använder och gillar.
Men hur fungerar det med att hänga på internet osv utan virusprogram då? Är det inte så jävla risky som jag blivit ilurad

Hittade loggboken, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter?

Självklart ska du mest testa datorn "hemma" för att se om datorn funkar okej sen kan du gå "ut" till en del säkra sidor likt SVT någon bank sida e.t.c , om allt är okej så har du ju fått ett svar .

Loggboken säger ofta inte så mycket men den kan ge en ledtråd , det bör stå någonting om system krasch/kritisk händelse och någon info om det .
Citera
2013-11-20, 00:22
Medlem
Ah, okej. Tänkte dock vänta och se om det händer igen trots att jag har tagit bort McAfee. I värsta fall får jag väl höra av mig till Komplett och dra en vit, alternativt leta reda på någon snubbe som jag fixa allting åt mig? Men det sista känns ju lite tardy, och nobody likes tardy people.

Står typ massa negativt bara, haha, vet inte ens vilken jag ska börja att titta på

Tack så himla, himla mycket för hjälpen iallafall Verkligen jättesnällt!
Citera
2013-11-20, 00:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ah, okej. Tänkte dock vänta och se om det händer igen trots att jag har tagit bort McAfee. I värsta fall får jag väl höra av mig till Komplett och dra en vit, alternativt leta reda på någon snubbe som jag fixa allting åt mig? Men det sista känns ju lite tardy, och nobody likes tardy people.

Står typ massa negativt bara, haha, vet inte ens vilken jag ska börja att titta på

Tack så himla, himla mycket för hjälpen iallafall Verkligen jättesnällt!

So thats it ?

Du har ju alltid dator tillverkarens support att ringa till också .
Citera
2013-11-20, 00:30
Medlem
Uppenbarligen inte? Eller? Vad mer kan jag göra förutom att vänta och se om det sker igen? Kan som sagt nada om datorer?

Ja, fast känns väl kanske onödigt att ringa och besvära dem om det nu var McAfee som var problemet.. Ogillar starkt att besvära folk, känner mig heldesperat som från början skrev här ens..
Senast redigerad av fakeer 2013-11-20 kl. 00:32.
Citera
2013-11-20, 00:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Uppenbarligen inte? Eller? Vad mer kan jag göra förutom att vänta och se om det sker igen? Kan som sagt nada om datorer?

Ja, fast känns väl kanske onödigt att ringa och besvära dem om det nu var McAfee som var problemet.. Ogillar starkt att besvära folk, känner mig heldesperat som från början skrev här ens..

Du kan ju börja med att berätta vad det står i loggboken . Klicka på rödmarkeringar alternativt blåa info knappar för MER info , e.t.c .

Besvära dem ?...du har ju betalat för den hjälpen , den följer med i köpet .
Om det var Mcafee ja , om . Går datorn bättre nu menar du ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in