Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-11-21, 22:20
  #25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskungtjur
Jag håller till viss del med vänsterpatiet på den punkten. Dessa problem hade aldrig funnits sålänge alla vi hade haft en närhetsprincip. Det är ju bara de rika som faktiskt har möjlighet att välja skola och i praktiken flyr de istället ifrån förorten. Det jag menar är att i dagsläget är skolan mer segregerad än den hade varit om vi haft närhetsprincipen då det ändå bara är rika svenskar som kan välja fritt. Alltså frihet på begränsning. Om vi dock skulle ändra som (V) vill hade segregeringen bara koncentrerats, vilken inte alls funkar kortsiktigt.

Ärligt talat är det enligt mig omöjligt att hålla med ett parti helt tillfullo, vilket är en del av bristen i vårt politiska system..

Det är bara ett problem: De rika bor inte inte där fattiga bor. Och vad händer då med integrationen, om närhetsprincipen ska råda?
Citera
2013-11-21, 22:23
  #26
Medlem
blodkorvens avatar
Bara för att man återförstatligar skolan betyder inte det att man måste bryta upp framgångsrika undervisningsmetoder och skolupplägg.
Som du själv nämner så är det vinstmöjligheten man vill strypa som är den stora fördelen med ett förstatligande.
Citera
2014-02-08, 21:11
  #27
Medlem
Thinkingagains avatar
Jag kan se en lösning liknande Danmark, typ att alla vinster skolorna gör återinvesteras i utbildningen.

Friskolor idag använder dessa "alternativa studietekniker" där eget ansvar ligger i fokus av en enkel anledning: vinst. Genom att skylla på denna studieteknik kan de avsätta mer betald lärartid och spara in mängder med pengar. När en släkting till mig gick på en Vittra-Skola fick hon sammanlagt fyra veckors teknikundervisning i ett år, och det var ett arbete som avgjorde hela hennes teknikbetyg. De hade varken behöriga kemi-, teknik eller idrottslärare, och all denna undandlagda tid var som sagt för att spara pengar och bedriva vinst. De får då en betydligt sämre utbildning än andra eftersom deras skolpengar som ska stå för deras utbildning försvinner till bankkonton på kajmanöarna.

När eleverna sedan inte presterar p.g.a. att studiesättet inte passar dem (och de flesta andra) och att deras pengar som ska gå till utbildningen försvinner inte presterar på nationella proven sätter lärarna ändå höga betyg för att understödja sin skolas rykte och locka elever och föräldrar. Eleverna blir alltså sämre utbildade men får högre betyg i förhållande till vad de förtjänar, och detta speglar också deras utbildning när de kommer till högskolan. KTH:s rektor har uttalat sig kritiskt till hur många studenter kommer utan tillräckliga mattekunskaper. Detta leder till fler avhopp och ett otroligt slöseri med skattepengar, och många som tar studielån förstör sin framtid totalt.

Alla exempel jag nämnt ovan är händelser som är bekräftade och publicerade i media, även om alla inte var från samma skola. Mikael Elias rektor hade dock som ett exempel bett sina lärare sätta högre betyg på sina elever när det blivit för lågt, eftersom det skulle kunna förstöra skolans rykte.

Jag har inget emot att man driver skolor i vinstsyfte. Det ska dock inte ske på den lilla skatteskolpeng som varje skola får, det är ett system som kritiserats av många ekonomer och det är ett totalt skämt man någonsin genomfört det. Friskolor ska med Sveriges system inte bedrivas med vinstintresse. De ska bedrivas med ett intresse för elevernas bästa, och sådana friskolor finns också. Dessa, i vilken vinsten återinvesteras i lärarlöner och utbildning har jag inget emot.

Om skolor ska bedrivas med ett vinstsyfte ska det ske genom att en avgift krävs från föräldrarna.
Citera
2014-02-08, 22:05
  #28
Medlem
börsvalps avatar
De allra flesta klarar sig nog alldeles utmärkt på en kommunal skola även om man inte får nån iPad eller Macbook Air.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback