Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-19, 20:22
  #1
Medlem
Sätter i skivan för att installera drivrutinerna. Det enda som kommer upp är "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Någon som vet vafan jag ska göra? Har provat alla jävla funktioner på BIOS :/
Citera
2013-11-19, 20:25
  #2
Medlem
Vad jag förstår så startar du datorn med skivan i? För att installera drivrutinerna krävs inte att du bootar från skivan. Det räcker ju med att trycka in den när du kommit till skrivbordet.
Citera
2013-11-19, 20:25
  #3
Medlem
TheShapes avatar
Vad är det för drivrutiner? Såvida det inte handlar om RAID-drivrutiner, så brukar man installera sådant via Windows (vilket jag antar att du kör). Stoppa ut skivan, starta om datorn och stoppa in skivan först därefter.
Citera
2013-11-19, 20:26
  #4
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B4ne
Sätter i skivan för att installera drivrutinerna. Det enda som kommer upp är "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Någon som vet vafan jag ska göra? Har provat alla jävla funktioner på BIOS :/
Testat att googla? tydligen inte, för då hade du funnit svar.

https://www.google.se/search?newwind....0.Te-hMUBFTLw
Citera
2013-11-19, 20:31
  #5
Medlem
Jag startar datorn. Får sen meddelandet "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Sätter då i skivan och trycker. Inget händer.

Startar sedan om datorn. Går in på bios och trycker på "load recommended settings" och försöker starta. Samma sak händer.

Jag kommer aldrig fram till windows. Skärmen är bara svart.
Citera
2013-11-19, 20:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B4ne
Jag startar datorn. Får sen meddelandet "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Sätter då i skivan och trycker. Inget händer.

Startar sedan om datorn. Går in på bios och trycker på "load recommended settings" och försöker starta. Samma sak händer.

Jag kommer aldrig fram till windows. Skärmen är bara svart.

du får kolla startordningen i bios så att hdd med op står först

mvh
t
Citera
2013-11-19, 21:50
  #7
Medlem
nu har jag provat typ allt i bios. är 2 sekunder från att slå sönder datorjäveln. det ska bara vara att starta datorn och installera skiten.

provade RAID men de gick inte heller. fattar inget....
Citera
2013-11-19, 21:55
  #8
Medlem
mad356s avatar
Ett sånt där error brukar man få om man har en hårrdisk utan operativsystem, hur många hårddiskar med/utan opertivsystem har du? du kanske råkat trycka nåt på biosen så att datorn försöker starta med en hårrdisk som inte har något operativ och om du inte öppnat datorn och mixtrat med några hårrdisk sladdar är det nog bara biosen som spelar dig ett spratt^^


Even the best needs to rest somtimes
Citera
2013-11-19, 23:07
  #9
Medlem
"No drive found" wtf? Den är ju färdigmonterad?
Citera
2013-11-19, 23:21
  #10
Medlem
mad356s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B4ne
"No drive found" wtf? Den är ju färdigmonterad?


Chilla lite, hur många hårrdiskar har du? vad är de för typ av dator en stationär eller laptop?
din hårrdisk kan ha gått sönder prova öppna datorn om du har en stationär och se om hårrdisksladdarna sitter fast låter de några konstiga ljud från datorn när den är igång kan de vara hårrdisken som gått sönder
Citera
2013-11-20, 06:54
  #11
Medlem
Vad håller du på med egentligen?
Förklara ordentligt hur du hamnade i den här situationen och vad du gjorde INNAN Windows eller datorn slutade funka.

Läs tex det TheShape och mad356 skrivit. Du kommer aldrig kunna starta datorn från någon drivrutins skiva. Först måste du starta Windows hela vägen in till skrivbordet. Sen stoppar du in drivrutins skivan.

Starta inte Windows så måste du först fixa Windows.

Har du just köpt och byggt ihop datorn så ska du efteråt alltid installera om Windows. För även om du tar dig förbi eller struntar i felen så kommer den vara seg/långsammare än vad den borde vara tills du installerat om.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-11-20 kl. 07:10.
Citera
2013-11-20, 06:59
  #12
Medlem
Manschauvinistens avatar
Kika så du inte har ett USB minne eller dylikt inkopplat som din dator försöker boota ifrån automatiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback