Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-07-09, 13:53
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ett mycket korkat påstående! Det var ju Gorbatjov som satt vid makten! Vad som inträffade -91 är helt irrelevant. Bättre att du återgår till Rumänientråden i reseforat...

Även om Gorbatjov var president så fanns det konservativa krafter inom centralkommittén som drev på sina idéer. Gorbatjov satt inte ensam i Kreml fastän har var president.
Citera
2014-07-16, 18:34
  #50
Medlem
Tråkigt att ni idioter här ovanför skulle döda tråden eftersom ni inte kunde ta tjafset via PM.

Jag efterfrågar fler dokumentärer som kretsar kring gränsen DDR-Västtyskland, likt den som postades i inlägg #7.

Har någon koll på hur, exakt, rörelsefriheten i DDR kontrollerades? Hade man checkpoints vid in-/utfarterna till varje stad, kontroller på alla tågstationer, var medborgarna tvungna att registrera sig överallt, utfärdades inrikespass, osv?
Citera
2014-07-17, 02:08
  #51
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota

Har någon koll på hur, exakt, rörelsefriheten i DDR kontrollerades? Hade man checkpoints vid in-/utfarterna till varje stad, kontroller på alla tågstationer, var medborgarna tvungna att registrera sig överallt, utfärdades inrikespass, osv?

DDR hade 14 miljoner invånare, cirka 600000, kanske så mycket som en miljon arbetade som angivare åt STASI, så man var väldigt kontrollerad.

Det var fullt möjligt att röra sig inom landet, men områdena nära gränsen tågstationer mm, räknades som militära områden och där gällde särskilda bestämmelser. Identitetskontroller skedde ständigt.
Det gick en dokumentärserie i massor av delar om livet i DDR för några år sedan. "Hinter den Mauer" hette den har jag för mig.
Citera
2014-11-09, 09:54
  #52
Medlem
Idag är det 25 år sen muren föll. För några dagar sen gick det en dokumentär på SVT om muren och några av alla sjuka sätt som människor använde sig av för att fly över gränsen.
__________________
Senast redigerad av Rocko 2014-11-09 kl. 10:01.
Citera
2016-03-20, 01:18
  #53
Medlem
När nu gränserna åter upprättas så är en automatisk följdfråga om man har hämtat erfarenheter från gamla DDR apropå massiva taggtrådsstängsel och patrullering.
Citera
2016-03-20, 01:42
  #54
Medlem
Apologists avatar
Jag åkte in via gränserna till Östtyskland när jag var liten med mina föräldrar o besökte kristna. Vi bodde i Östtyskland två nätter om jag inte minns fel. Det här var kanske 2 år eller så innan muren föll.

Gränsvakterna kontrollerade inte speciellt mycket. Minns att många smugglade biblar in till Östtyskland på den här tiden men vi hade inget i våran bil.
Gränsvakterna var lite stela som Nordkoreanerna men annars var det ok. De kontrollerade nog inte så mycket eftersom de var själva rädda för att hitta något.

Är det någon som vet om gränsvakterna var tyskar eller ryssar? Jag antar att de var tyskar eftersom de inte kontrollerade något vidare.

Om ni har sett filmen Gotcha! så såg det ut precis så i gränsposteringarna.

Ps. Östtyskarna var jätte trevliga men levde under fattiga förhållanden. Svårt att hitta något gott att äta för min familj.
Citera
2017-03-18, 02:18
  #55
Medlem
Turkbulgarerna 1989 var ett kapitel för sig.

---

Honecker från Neunkirchen, så långt västerut i Tyskland man kan komma, blev DDR:s Generalsekreterare.

Nostalgi. Fan vad det gör ont. Längtan.
Citera
2019-11-09, 11:14
  #56
Medlem
Hade Honecker kunnat sätta in militären och kväsa upproren och därmed hade DDR kunnat fortsätta existera?
Citera
2019-11-09, 12:29
  #57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hade Honecker kunnat sätta in militären och kväsa upproren och därmed hade DDR kunnat fortsätta existera?

Man kan inte tala om ett uppror. Det var en rad av kedjereaktioner. Ingen kunde riktigt förutse vad som skulle ske. Det viktigaste var att Gorbatjov hade kommit till makten i Moskva. Solidaritetsrörelsen i Polen som startat tidigare var också viktig. 1989 var det rejäl islossning på flera ställen bakom järnridån, inte minst då i Polen med rundabordssamtal mellan Solidaritet och de styrande kommunisterna. Detta resulterade i ett tämligen fritt val den sommaren med en icke-kommunist som segrare.

För Östtyskarnas del var öppnandet av gränsen mellan Ungern och Österrike den våren avgörande. Tiotusentals östtyskar åkte till Ungern på "semester". Detta eskalerade under sommar och höst med östtyskar som också hade tagit sig in på Västtysklands ambassad i Prag och andra platser. Dessa personer fick sedan resa till med tåg till Västtyskland. För att lätta på detta tryck kom då de nya resereglerna, men det att muren skulle öppnas så som det sedan skedde var ju en miss.

Att sätta in militär kanske regimen hade velat, men Gorbatjov styrde, inte minst med flera hundratusen sovjetiska soldater i DDR. Inom Warszawa-pakten var det Ceausescu som förordade militärt våld för att stoppa utvecklingen.
__________________
Senast redigerad av farbror Sven 2019-11-09 kl. 12:32.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback