Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-19, 17:10
  #1
Medlem
Snapsvisas avatar
Hej Flashback.

Jag söker pålitlig information om Sverigedemokraternas värdegrund.

Synpunkter, kommentarer och allehanda åsikter om SD i såväl media som i diskussioner här på FB brukar innefatta "SD´S värdegrund".
Som jag ser det så är det oftast folk som inte sympatiserar med SD som gärna nämner SD´s värdegrund som något negativt och något man inte tycker om.

Nu undrar jag helt sonika om någon av alla er kunniga i ämnet kan redogöra för SD´s värdegrund.
Jag skulle uppskatta om någon kan länka till någonstans där SD själva förklarar sin värdegrund, för det bör rimligen vara det mest pålitliga.

Tack på förhand.

Det enda jag känner till där ordet värdegrund nämns på SD´s hemsida är följande:

Citat:
http://sverigedemokraterna.se/var-politik/nationen/
Sverigedemokraterna och nationen

Sverigedemokraterna ser nationen som den viktigaste, äldsta och mest naturliga mänskliga gemenskapen efter familjen. Imperier, politiska grupperingar och andra övernationella gemenskaper har kommit och gått under det senaste årtusendet, men nationer som form för mänsklig gemenskap har bestått. Den nationella samhörigheten binder samman nationens medlemmar över tid och rum och skapar band mellan de döda, levande och ofödda generationerna liksom mellan unga och gamla, olika samhällsklasser, politiska läger och geografiska regioner.

Nationen har utgjort grunden för demokratins och de solidariska välfärdssystemens framväxt.

Sverigedemokraterna definierar den svenska nationen i termer av lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur. Medlem av den svenska nationen kan man enligt vår uppfattning bli genom att antingen födas in den eller genom att senare i livet aktivt välja att uppgå i den.

Som infödd svensk räknar vi den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.

Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.

På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.

Det faktum att vi ser assimilering som möjlig och eftersträvansvärd är inte detsamma som att vi också ser den som okomplicerad. Assimileringsprocessen är ofta lång och problemfylld och historien visar att det ibland kan ta flera generationer innan den är slutförd och i vissa fall lyckas den inte överhuvudtaget, utan leder istället till uppkomsten av segregerade och särkulturella samhällen. Ju mer en invandrares ursprungliga identitet och kultur skiljer sig ifrån den svenska nationens och ju större gruppen av invandrare är, desto svårare blir assimileringsprocessen. Detta är en av de primära orsakerna till att Sverigedemokraterna förespråkar en långsiktigt ansvarstagande och begränsad invandring, i synnerhet ifrån länder där kulturen och värdegrunden starkt avviker ifrån den svenska.

Sverigedemokraterna skiljer på medborgarskap i den svenska staten och tillhörighet till den svenska nationen, men anser samtidigt att alla medborgare oavsett nationstillhörighet skall vara lika inför lagen och ha samma rättigheter och skyldigheter.

Vi tror att det bästa för vårt samhälle är att en så stor andel som möjligt av statens medborgare också har en svensk identitet. Vi inser och accepterar dock att det alltid kommer att finnas en viss andel av medborgarna som inte uppfattar sig som svenska. Vi ser inget större problem med detta så länge denna grupp är begränsad, accepterar svenska lagar, normer och traditioner och inte bidrar till ökad segregation och motsättningar.

Grundläggande krav för att kunna erhålla svenskt medborgarskap skall vara att man varit bosatt i landet under en längre tid och att man under denna tid visat att man är lojal med Sverige, respekterar svenska lagar och övriga samhällsregler, att man lärt sig det svenska språket och skaffat sig grundläg-gande kunskaper om svensk historia och svenskt samhällsliv. Den som är svensk medborgare skall inte kunna inneha annat medborgarskap utöver det svenska och endast svenska medborgare skall ha rösträtt i allmänna val.
Citera
2013-11-19, 21:45
  #2
Medlem
SaftMajas avatar
Jag är visserligen liberal av födsel och ohejdad vana, men är också nyfiken på att få veta mer om den beryktade SDianska värdegrunden. Jag föreställer mig den som en variant på 'Necronomicon' om man ska döma av de många Expomedarbetarna och andra (med Lenins ord) 'nyttiga idioter' som befolkar vårt vackra Flashback och som varje dag oavlåtligen strösslar sin stora livserfarenhet över oss dumma arbetare.

Källor uppskattas, inte för att jag vill tro att någon skulle fara med osanning i denna viktiga fråga, utan för att verkligen kunna undanröja varje tvivel och en gång för alla kunna bekräfta det stora tänkare som "Cinnabar" ger uttryck för...
Citera
2014-04-15, 16:59
  #3
Medlem
Enligt vad man har hört så är ju SDs värdegrund rasistiskt, men mer än så är det ingen som förklarar.

När någon ifrågasätter varför den är rasistisk så får man som svar att dom gör skillnad på folk och folk.

Det finns inget svar på denna fråga, någon uttryckte sig på detta sättet en gång i någon debatt, motståndarna tycker att det låter rimligt (För dom kan inte tänka längre än sin egen näsa) därefter blev det nya argumentet mot SD att ifrågasätta deras värdegrund, men ingen av dom har givetvis läst någonting i deras politik, dom har hört av någon som hörde det ifrån någon som var bror till en persons farsa som läste det på 1980-talet när SD ändå var ett parti som hade rasistiska värderingar.

EDIT: Oj, necropost
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback