• 1
  • 2
2013-11-19, 10:05
Medlem
Ja som rubriken lyder så undrar jag om vi kunde diskutera lite vad som har hänt med länderna efter den arabiska våren. Har dom fått demokrati? har det lätt till mer islamister när dom relativt sekulär diktatorerna kastades ut? Och viktigaste av allt har folket det bättre? Det har ju varierat väldigt mycket land till land, men tänkte skriva lite mer sen. Nu är jag mest intresserad vad andra vet eller anser om den så arabiska våren.
Citera
2013-11-19, 13:40
Medlem
Det som alltid händer i diktaturer som aldrig upplevt demokrati är att den störtade diktatorn ersätts med en ny. En syrisk kvinnlig journalist sa rent ut i TV att syrianerna inte är intresserade av demokrati. De är bara ute efter ett större inflytande för sin grupp.
Citera
2013-11-19, 17:18
Medlem
Demokrati skall växa fram, inte krigas fram. Det tar många decennier minst och måste växa sig sakta men säkert in i samhället. Få länder utanför Väst har klarat proceduren än så länge. MÖ är alltför instabilt för att kunna leva i fred med grannländerna. Då har demokratin inte en chans tyvärr.
Den bygger ju på samförstånd länder emellan och att varor o tjänster flödar över gränserna.
Citera
2013-11-19, 19:22
Medlem
teflonpannan69s avatar
Det blev en bister höst...
Citera
2013-11-19, 23:14
Medlem
ProDeos avatar
Jag sade från början att det var islamiska våren, och vad rätt jag fick. Ingen trodde på mig då och inte nu heller :S

det blev mer islamistiskt
Citera
2013-11-20, 03:47
Medlem
Har för mig att det startade i lybien? Där har dom väll en övergångs regering som är för demokrati? ( men många när dom har makten brukar ju inte villja släppa den) Men ändå så är det ju helt kaos i Lybien nu.
Citera
2013-11-20, 04:04
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Spring

Den arabiske våren kickade igång då Mohamed Bouazizi tände eld på sig själv i protest mot det han nu protesterade mot då polisen specifikt hade snott hans frukter. Landet var i ett sånt skick att folk lackade ur och gjorde uppror, presidenten störtades på en dag, och upproret spred sig runtomkring mellanöstern och alla fattade helt plötsligt vad Internet och sociala medier kan göra.

Problemet var att västvärlden manipulerades till att hjälpa störta vissa nyckelspelare när det nådde Libyen/Egypten/Syrien. Den arabiska våren kapades helt enkelt till andra syften än det originella vilket var förändring i utsatta länder.
Senast redigerad av dalavita 2013-11-20 kl. 04:07.
Citera
2013-11-20, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProDeo
Jag sade från början att det var islamiska våren, och vad rätt jag fick. Ingen trodde på mig då och inte nu heller :S
Det var aldrig någon islamistisk våg, det var inte grunden för upproret. Det blev snarare en reaktionär reaktion eftersom att det inte hade funnits någon riktigt civilsamhälle utanför religionen och olika reaktionära fascister var de enda som kunde fylla tomrummet.

Men jag tror knappast upproret i sig är över eftersom att inget som från början gav upphov till revolterna har lösts.
Citera
2013-11-20, 04:39
Medlem
Croissants avatar
Det var aldrig en demokratikamp. Det har skett en befolkningsexplosion i de länderna i några decennier. Länderna är fulla av arbetslösa unga arga män med dåliga framtidsutsikter. Det är ett permanent problem. Det kommer bara bli värre. De är på väg mot en malthusisk katastrof och de är bara i början av nerförsbacken.

Med malthusisk katastrof menar jag inte kommande cykler av svält, snarare kravaller om bostäder, mat, arbeten. "Experter" (utrikeskorrespondenter, politiker) kommer kalla det för andra saker än vad det är.
Senast redigerad av Croissant 2013-11-20 kl. 04:49.
Citera
2013-11-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProDeo

Håller inte riktigt med dig, iaf i Lybien så om du frågade dom flesta rebellerna varför dom slogs så var det för frihet.
Citera
2013-11-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar199008
Håller inte riktigt med dig, iaf i Lybien så om du frågade dom flesta rebellerna varför dom slogs så var det för frihet.
Nej... Gaddafi är mannen som lärt USA hur man krigar mot Al-Qaida eftersom han, sen typ 80-talet varit indragen i en väpnad konflikt med dessa. Libyen var precis som Syrien, med den lilla skillnaden att väst faktiskt var dumma nog att bomba bort Gaddafi och hjälpa jihadisterna. I Syrien verkar väst, i sista sekund, insett vilka dessa "frihets- och demokratikämpar" egentligen är...

Den arabiska våren var aldrig en vår, det var en islamistisk vinter. Det är bara naiva västerlänningar som tror att det rör sig om något annat.
Citera
2013-11-20, 14:07
Medlem
ProDeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Nej... Gaddafi är mannen som lärt USA hur man krigar mot Al-Qaida eftersom han, sen typ 80-talet varit indragen i en väpnad konflikt med dessa. Libyen var precis som Syrien, med den lilla skillnaden att väst faktiskt var dumma nog att bomba bort Gaddafi och hjälpa jihadisterna. I Syrien verkar väst, i sista sekund, insett vilka dessa "frihets- och demokratikämpar" egentligen är...

Den arabiska våren var aldrig en vår, det var en islamistisk vinter. Det är bara naiva västerlänningar som tror att det rör sig om något annat.

Håller med dig helt och hållet!

De diktatorer som satt var "bra" för väst då de ville få bort de radikala islamisterna.
Nu ist så är det islamisterna som fått makten, så dumma de kan vara politikerna... Exakt samma sak i Syrien, där har jag stått på ryslands sida som har stöttad assad. Det är al-qaida som är "rebellerna" som slås för "frihet" hur kan man tro på det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in