Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-11-18, 06:25
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Hej! Min dator har några år på nacken men jag håller vid den så det funkar. Jag kör stationärt och vista. Problemet är att när jag startar datorn så stannar den i boot menyn i 5-10 minuter, innan windows laddas, så det går ju att använda den, men jag hade klart önskat att den gått snabbare.
Jag brukar virus & spyware kolla, samt köra SpeedyPc pro för att optimera så gott det går.
Tacksam för tips.
Och ja, jag vet att vista är skit, så jag vill gärna ha andra tips än att byta operativsystem, om det nu är möjligt.
Citera
2013-11-18, 07:03
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warren-chezwick
Hej! Min dator har några år på nacken men jag håller vid den så det funkar. Jag kör stationärt och vista. Problemet är att när jag startar datorn så stannar den i boot menyn i 5-10 minuter, innan windows laddas, så det går ju att använda den, men jag hade klart önskat att den gått snabbare.
Jag brukar virus & spyware kolla, samt köra SpeedyPc pro för att optimera så gott det går.
Tacksam för tips.
Och ja, jag vet att vista är skit, så jag vill gärna ha andra tips än att byta operativsystem, om det nu är möjligt.

Har du många program på autostart?
Citera
2013-11-18, 07:37
Medlem
IObit Advanced system care http://www.iobit.com/

C5381-80DD2-B0C44-CD9B4
Citera
2013-11-18, 08:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Windows 7 Pro 32 Bit om du nu har mindre än 4Gb RAM. Har du mer än 4GB RAM så väljer du en 64 Bit.
Citera
2013-11-18, 09:47
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Har du många program på autostart?

Näpp, bara windows och virusprogrammet.
Citera
2013-11-18, 09:48
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Windows 7 Pro 32 Bit om du nu har mindre än 4Gb RAM. Har du mer än 4GB RAM så väljer du en 64 Bit.

Jag har 4 gb ram.
Citera
2013-11-18, 09:51
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out4glory
IObit Advanced system care http://www.iobit.com/

C5381-80DD2-B0C44-CD9B4

Tackar! Jag kör det och återkommer.
Citera
2013-11-18, 10:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tacksam för tips.

Det är körningar av Speedy pro samt IObit som kan orsaka sådana problem du har , håll dig undan från sådant !

Ladda ner http://www.tweaking.com/content/page...m_tweaker.html och bocka i "show details when booting or system down" ALLT annat ska du bocka ur , kör det sedan . Programmet gör att datorn visar vid uppstart vad den fastnar på , texten som visas medans den stannar i sitt uppstarts moment visar alltså problemet .

Där har du ditt svar !

Nu har du ett svar att jobba vidare med .
Senast redigerad av 1FF 2013-11-18 kl. 10:17.
Citera
2013-11-18, 11:44
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är körningar av Speedy pro samt IObit som kan orsaka sådana problem du har , håll dig undan från sådant !

Ladda ner http://www.tweaking.com/content/page...m_tweaker.html och bocka i "show details when booting or system down" ALLT annat ska du bocka ur , kör det sedan . Programmet gör att datorn visar vid uppstart vad den fastnar på , texten som visas medans den stannar i sitt uppstarts moment visar alltså problemet .

Där har du ditt svar !

Nu har du ett svar att jobba vidare med .

Intressant. Tack för ditt svar.
Kan du utveckla varför sådana här körningar kan orsaka problem ?
Citera
2013-11-18, 12:07
Medlem
Warren-chezwicks avatar
Jag körde system tweaking innan Advanced system care, det var lite avancerat för mig, men jag gjorde en backup på registert, körde programmet och startade om.
Och nu är datorn lika snabb (?) som innan, utan att hänga sig i boot menyn.
Tack för alla tips !
Men jag är ändå nyfiken på varför man inte ska köra sådana program som Speedypc.
Citera
2013-11-18, 12:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Intressant. Tack för ditt svar.
Kan du utveckla varför sådana här körningar kan orsaka problem ?

Klicka på länken http://answers.microsoft.com/sv-se/w...0-edc570c80482 och läs "Alla svar (3)" , det finns hur mycket mer som helst på nätet i ämnet inklusive vetenskapligt utförda studier gällande registerrensningens för och nackdelar . Nackdelarna överväger så mycket att man kan lika väl säga att det inte finns några fördelar då de är försumbara .

Det räcker gott och väl med Windows egna diskrensnings v-tyg eller Ccleaner och då enbart filborttagning .

Kör W . repair 2-3 ggr , det bör stanna på samma sak varje gång , länge , låt säga "startar Windows services" , och då vet du med säkerhet att det är det .
Senast redigerad av 1FF 2013-11-18 kl. 12:14.
Citera
2013-11-18, 12:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag körde system tweaking innan Advanced system care, det var lite avancerat för mig, men jag gjorde en backup på registert, körde programmet och startade om.
Och nu är datorn lika snabb (?) som innan, utan att hänga sig i boot menyn.
Tack för alla tips !
Men jag är ändå nyfiken på varför man inte ska köra sådana program som Speedypc.

Vad var det du gjorde , exakt , ovanstående text förklarar otydligt .

Simple system tweaker löser inget problem i sig självt så vad löste problemet enligt dig ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in