Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-17, 23:39
  #1
Medlem
Träningshistorik:
Har spelat fotboll i åtminstone 15 år sammanhängande, och spelar fortfarande. Inte på någon högre nivå utan mer som en hobby, under säsong tränar jag tre gånger i veckan och normalt en match per vecka. Spelar också ishockey på liknande nivå och nu under säsongen innebär det två träningar och en match i veckan ungefär. Sedan lite mer än en månad tillbaka har jag discogymmat. Hur som helst så är imorgon dagen när benträning ska adderas till träningsprogrammet, därför tänkte jag att det kunde vara passande att skapa en träningsjournal, samtidigt som jag hoppas att det ska ge mig bättre koll på min träning.

Mål::
Har egentligen inget annat mål än att bli starkare, har sen jag började styrketräna mått bättre rent generellt och det vill jag fortsätta med.

Kost:
Är inte alls intresserad av kosthållning eller matlagning. Äter i princip det jag känner för och jag misstänker, efter att läst inlägg av mer erfarna inom området, att det kommer kunna ställa till problem för mig. Ska i vilket fall, från och med imorgon försöka göra någon form av sammanställning av vad jag stoppar i mig varje dag.

Stats:
Ålder: 20-25
Längd: 184 cm
Vikt: ca 85 kg
Ska lägga till lite mått här så fort jag har mätt! (Berätta gärna vilka ni tycker är relevanta att mäta

Nuvarande styrka(ickestyrka):
Bänkpress: Ska börja med 8x3 - 50 kg nästa vecka
Bicepscurl med hantel: 8x3 - 8,5 kg
Kommer inte ihåg resten i huvudet, har allt uppskrivet på gymmet så kollar upp det imorgon.

Hur jag gymmat fram tills nu:
Jag och en polare gymmar just nu tre gånger per vecka, något vi gjort nu i cirka fem veckors tid. Jag är absolut inte insatt i den världen utan vi kör efter ett schema vi fått av en annan polare som är betydligt större och starkare än oss.

Men efter att ha börjat läsa en del på flashback och diverse träningsforum börjar jag misstänka att vi förmodligen inte tränar särskilt optimalt. Jag har även kommit fram till att vi "discogymmar". Vi har pratat om att börja köra ben men det har inte blivit av...

I vilket fall som helst har vi under hela processen ökat i vikter så något händer med musklerna åtminstone. Om jag lite snabbt drar schemat så ser det ut som följer: Bänkpress 3x8 och en gång med lägre vikt till failure. Bicepscurl med hantlar 3x8 och en gång till failure. Triceps liggande på rygg på bänk och ner bakom huvudet med skivstång, 3x8 samt upright rows 3x8.

Vi ökar sedan enligt följande modell, första gången på en ny vikt 3x8 andra passet 9-8-8, nästa pass 9-9-8, nästa pass 9-9-9, för att nästa pass öka vikten och börja om med 3x8. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Anledningen till att jag skriver här är att vi mer än gärna tar emot tips hur vi istället borde lägga upp schemat.

Tack på förhand!


Det var allt tror jag, tar gärna emot tips och trix från mer erfarna styrketränare. Puss på er!
Citera
2013-11-17, 23:59
  #2
Medlem
Stiftpennas avatar
Starting strength kan måhända vara något? Om er polare är mycket större och starkare samt mer vältränad är det inte alls säkert att hans skräddarsydda schema passar er särskilt väl...och börja kör ben för helsike, det är bara kul när man kan böja som en...man. jag har en bit kvar på den biten. Fast jag är väl en ung pojke i benregionen snart iallafall...I digress.

Känner du för att inte hålla så jäkla mycket koll på kosten så gör inte det men försök äta med sunt förnuft iallafall. man behöver inte räkna kalorier för att lyckas i gymmet även om man kanske lyckas bättre om man gör det. Känn dig fram lite och häng inte upp dig på dina polare för mycket, även om det är bra motivation att ha någon man tränar med. Alla svarar olika på allt, kost som träningsprocess lika.

Ehm...vad tänkte jag på... Just det. Bilder. Är så helvetes disträ ibland. Iallafall, lägg gärna upp ett par bilder nu såhär i journalens början. Om du inte vill lägga upp så ta iallafall så du har för dig själv att se på och reflektera över. Rent guld ett par månader in i träningen.

Välkommen och lycka till. Böj tungt nu.
Citera
2013-11-18, 00:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Starting strength kan måhända vara något? Om er polare är mycket större och starkare samt mer vältränad är det inte alls säkert att hans skräddarsydda schema passar er särskilt väl...och börja kör ben för helsike, det är bara kul när man kan böja som en...man. jag har en bit kvar på den biten. Fast jag är väl en ung pojke i benregionen snart iallafall...I digress.

Känner du för att inte hålla så jäkla mycket koll på kosten så gör inte det men försök äta med sunt förnuft iallafall. man behöver inte räkna kalorier för att lyckas i gymmet även om man kanske lyckas bättre om man gör det. Känn dig fram lite och häng inte upp dig på dina polare för mycket, även om det är bra motivation att ha någon man tränar med. Alla svarar olika på allt, kost som träningsprocess lika.

Ehm...vad tänkte jag på... Just det. Bilder. Är så helvetes disträ ibland. Iallafall, lägg gärna upp ett par bilder nu såhär i journalens början. Om du inte vill lägga upp så ta iallafall så du har för dig själv att se på och reflektera över. Rent guld ett par månader in i träningen.



Välkommen och lycka till. Böj tungt nu.

Starting strenght kan säkert absolut vara något, skulle bara behöva en beskrivning av vad det är för något så ska jag fixa det. Skulle inte säga att det är hans skräddarsydda schema utan bara ett gäng övningar han använde sig utav, vi kör samma övningar fast med lägre vikter. Första benpasset kommer äga rum inom 18 timmar, så det är mer än på gång!

Angående kosten så ska jag i alla fall försöka skriva vad jag äter till att börja med och märker jag att progression uteblir kanske det är något jag borde titta närmare på, just nu flyter det på bra och klarar av viktökningarna jag gör så vi får se hur jag gör. Bilder har jag, vilket bara att knäppa dom kändes pinsamt av någon anledning, tagit men jag vet inte om jag har vad som krävs för att våga ladda upp en här..
Citera
2013-11-18, 00:31
  #4
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Starting strenght kan säkert absolut vara något, skulle bara behöva en beskrivning av vad det är för något så ska jag fixa det. Skulle inte säga att det är hans skräddarsydda schema utan bara ett gäng övningar han använde sig utav, vi kör samma övningar fast med lägre vikter. Första benpasset kommer äga rum inom 18 timmar, så det är mer än på gång!

Angående kosten så ska jag i alla fall försöka skriva vad jag äter till att börja med och märker jag att progression uteblir kanske det är något jag borde titta närmare på, just nu flyter det på bra och klarar av viktökningarna jag gör så vi får se hur jag gör. Bilder har jag, vilket bara att knäppa dom kändes pinsamt av någon anledning, tagit men jag vet inte om jag har vad som krävs för att våga ladda upp en här..
Å herregud vilket discoschema! Bra att ni byter bort det.

Ja, starting srenght eller liknande är ett bra schema att börja med. Googla så kommer det upp en hel drös info.
Det är en del som tycker det är lite väl lätt i början men det blir ganska snart tungt.

Äh, bara att lägga upp. Nästan alla här har gjort det.
Citera
2013-11-18, 00:36
  #5
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Starting strenght kan säkert absolut vara något, skulle bara behöva en beskrivning av vad det är för något så ska jag fixa det. Skulle inte säga att det är hans skräddarsydda schema utan bara ett gäng övningar han använde sig utav, vi kör samma övningar fast med lägre vikter. Första benpasset kommer äga rum inom 18 timmar, så det är mer än på gång!

Angående kosten så ska jag i alla fall försöka skriva vad jag äter till att börja med och märker jag att progression uteblir kanske det är något jag borde titta närmare på, just nu flyter det på bra och klarar av viktökningarna jag gör så vi får se hur jag gör. Bilder har jag, vilket bara att knäppa dom kändes pinsamt av någon anledning, tagit men jag vet inte om jag har vad som krävs för att våga ladda upp en här..

Ha bilderna för dig själv isåfall, lika värdefullt det, även om det alltid är bra med input.

Alltså, är ditt schema enbart det du skrev? Bänk, bicepscurl, skullcruchers och upright row? Det lämnar rätt mycket övrigt att önska.

Hursomhelst, antingen kan du ju kopiera ett enkelt nybörjarschema från träningsschematråden eller så kan du skriva lite mer här vad du vill med träningen osv så kommer folk rekommendera och hjälpa dig för något mer personligt. Det blir dock inte sådär otroligt svårt som nybörjare och personligen tycker jag att basövningar är vad man som nybörjare skall fokusera på. Vilket väldigt få nybörjare gör. Lite roligare och enklare att stå med ett par hantlar och svinga än att bänka, marka och böja...av någon anledning.

Hur ser benpasset för imorgon ut då?

EDIT: Rekommenderar framförallt Omar Isuf och Johnny Candito på Youtube för väldigt, väldigt enkel och bra lärdom.
__________________
Senast redigerad av Stiftpenna 2013-11-18 kl. 00:39.
Citera
2013-11-18, 00:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Ha bilderna för dig själv isåfall, lika värdefullt det, även om det alltid är bra med input.

Alltså, är ditt schema enbart det du skrev? Bänk, bicepscurl, skullcruchers och upright row? Det lämnar rätt mycket övrigt att önska.

Hursomhelst, antingen kan du ju kopiera ett enkelt nybörjarschema från träningsschematråden eller så kan du skriva lite mer här vad du vill med träningen osv så kommer folk rekommendera och hjälpa dig för något mer personligt. Det blir dock inte sådär otroligt svårt som nybörjare och personligen tycker jag att basövningar är vad man som nybörjare skall fokusera på. Vilket väldigt få nybörjare gör. Lite roligare och enklare att stå med ett par hantlar och svinga än att bänka, marka och böja...av någon anledning.

Hur ser benpasset för imorgon ut då?

EDIT: Rekommenderar framförallt Omar Isuf och Johnny Candito på Youtube för väldigt, väldigt enkel och bra lärdom.

Mage och militärpress är också med på det nuvarande schemat. Kan inte namnet på magövningen men man ligger på rygg och reser upp benen mot kompisen som står över huvudet på en och han knuffar ner benen mot marken, inte den bästa förklaringen men det kanske går att förstå..

Vet faktiskt inte hur benpasset kommer att se ut än, ska klura på det imorgon innan det är dags. Vi får se hur det går imorgon
Citera
2013-11-18, 01:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Å herregud vilket discoschema! Bra att ni byter bort det.

Ja, starting srenght eller liknande är ett bra schema att börja med. Googla så kommer det upp en hel drös info.
Det är en del som tycker det är lite väl lätt i början men det blir ganska snart tungt.

Äh, bara att lägga upp. Nästan alla här har gjort det.

Haha, misstänkte att jag skulle få höra det några gånger

Ja vi får se vad mina paintskills kan åstadkomma så jag slipper outa mig!

EDIT: Några förslag på hur bilderna ska vara tagna förresten? Flummade mest runt när jag knäppte mina..
Citera
2013-11-18, 15:28
  #8
Medlem
Slänger upp en veckogammal överkroppsbild:

http://imagizer.imageshack.us/v2/516...0/189/s2ku.jpg
Citera
2013-11-18, 15:35
  #9
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Slänger upp en veckogammal överkroppsbild:

http://imagizer.imageshack.us/v2/516...0/189/s2ku.jpg

Förväntade mig en lönnfet gubbdjävel på trettio bast. Du är för cynisk i din självbild.

Jag spår en ny .(punkt)adept inom två år. Har en känsla av att du är en sådan som kommer komma in i träningen och börja missbruka hela konceptet totalt och spöa oss allihopa. Ser det på dina höftben.

Uppdatera om benpasset sedan.
Citera
2013-11-18, 17:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Förväntade mig en lönnfet gubbdjävel på trettio bast. Du är för cynisk i din självbild.

Jag spår en ny .(punkt)adept inom två år. Har en känsla av att du är en sådan som kommer komma in i träningen och börja missbruka hela konceptet totalt och spöa oss allihopa. Ser det på dina höftben.

Uppdatera om benpasset sedan.

Det handlar mer om att jag känner mig som en av alla tjejer på instagram med minst trettio hashtags per bild än om dålig självbild

Nu vet ju inte jag hur korrekta dina förutsägelser brukar vara men jag får hoppas på att dom i princip alltid stämmer. Utveckla gärna resonemanget kring hur höftbenens utseende hänger ihop med hur bra träningen brukar gå

Tyvärr finns det inte så mycket att berätta om benpasset då det uteblev pga jobb......... Jag vet, sjukt dålig start på träningsjournalen, satt länge och övervägde att helt enkelt ljuga ihop ett utfört benpass. Men det kändes inte som rätt start för min splitternya journal så det första efter-pass-inlägget får bli imorgon istället. Då blir det överkropp och förhoppningsvis genomförs det första benpasset någonsin på onsdag!

PUSS
Citera
2013-11-20, 00:23
  #11
Medlem
Då var det äntligen DAGS. Journalens första träningspass ska rapporteras till alla ivrigt väntande personer. Hoppas på en hel del sågningar om upplägget.

Vi kan kalla passet för ÖVERKROPP:

Bröst:

Bänkpress:
20kg x 10
50kg x 8 x 3
30kg till fail
20kg till fail

Biceps:

Scottcurls med hantlar:
8,5kg x 8 x 3
5kg till fail
2,5 kg till fail

Triceps:

Liggande tricepspress:
22,5kg x 8 x3
10kg till fail

Stående med gummirep:
Till fail

Resterande övningar:

Militärpress:
20kg x 9 x 3

Upright rows:
27,5kg x 8 x 3

Magövning: (vet inte vad den heter, ligger på rygg och träningskamraten står över och knuffar ner benen mot marken och jag stannar dom innan dom nuddar mark)
2x till fail

Det var allt, imorgon kommer förhoppningsvis det första benpasset kunna rapporteras!
Citera
2013-11-20, 10:32
  #12
Medlem
banzaibandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Magövning: (vet inte vad den heter, ligger på rygg och träningskamraten står över och knuffar ner benen mot marken och jag stannar dom innan dom nuddar mark)
2x till fail

En favoritövning, jag vet inte om den är så himla bra egentligen. Min kompis vart inspirerad av Mike Tyson som körde denna övning så vi kallar den enkelt "Tyson"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback