Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-17, 09:48
  #1
Medlem
Nu har min bärbara dator gått sönder. Eftersom jag är student har jag ett behov av att ha en bärbar dator till skoluppgifterna. Men jag har innan den här datorn gick sönder tänkt köpa en stationär speldator. Jag funderar på om jag ska köpa en bärbar speldator eller om jag ska försöka köra på en stationär speldator + en billigare bärbar för skolarbetena.

Då jag har en budget på ca 10 000 - 11 000 förstår jag att det kan bli svårt att få ihop en riktigt bra speldator direkt. Men mina krav på speldatorn är att den ska kunna maxa SimCity och liknande strategispel. Sen vill jag kunna köra Bf4 med, men inte med krav på ultra-inställningar just nu.

Har tittat på den här bärbara speldatorn som jag förstår är väldigt prisvärd: http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._2gb_sli-win_8

eller är den här bättre? http://cdon.se/hemelektronik/thor-ei...765m-p24070755

Men det som talar emot en bärbar speldator är att den inte kommer hålla rent spelmässigt om ett år? Sen är det ju ett problem att jag inte kan uppdatera den eftersom jag får råd med bättre grafikkort, minnen m.m.

Jag vill helst köpa en färdig dator, men hur mycket billigare kan jag komma undan om jag köper delar löst från t.ex. Inet och sätter ihop datorn själv? Är det väldigt svårt? Är rädd för att jag kommer att ta sönder den.

Jag vill helst köpa datorn/datorerna från cdon, dustinhome, inet eller webbhallen då de har samarbete med Klarna.

De jag har kollat på.

Bärbar: http://cdon.se/hemelektronik/hp-14-b...0-w8-p25052837 eller http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu...6-w8-p21464867

Hur framtidssäker kan man säga att de här bärbara speldatorerna är? Går det inte att få ihop en bra kombo får jag köpa en spelbärbar.

Stationär: Kanske någon kan tipsa om en stationär dator som klarar SimCity och andra strategispel på högsta inställningarna och klarar Bf4 hyffsat bra för 6000-7000 kr? Jag vill ha ett framtidssäkert moderkort så att jag kan uppgradera den allt eftersom, skulle även vilja ha en mindre ssd i datorn.
Citera
2013-11-17, 10:02
  #2
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Nu har min bärbara dator gått sönder. Eftersom jag är student har jag ett behov av att ha en bärbar dator till skoluppgifterna. Men jag har innan den här datorn gick sönder tänkt köpa en stationär speldator. Jag funderar på om jag ska köpa en bärbar speldator eller om jag ska försöka köra på en stationär speldator + en billigare bärbar för skolarbetena.

Då jag har en budget på ca 10 000 - 11 000 förstår jag att det kan bli svårt att få ihop en riktigt bra speldator direkt. Men mina krav på speldatorn är att den ska kunna maxa SimCity och liknande strategispel. Sen vill jag kunna köra Bf4 med, men inte med krav på ultra-inställningar just nu.

Har tittat på den här bärbara speldatorn som jag förstår är väldigt prisvärd: http://www.webhallen.com/se-sv/hardv..._2gb_sli-win_8

eller är den här bättre? http://cdon.se/hemelektronik/thor-ei...765m-p24070755

Men det som talar emot en bärbar speldator är att den inte kommer hålla rent spelmässigt om ett år? Sen är det ju ett problem att jag inte kan uppdatera den eftersom jag får råd med bättre grafikkort, minnen m.m.

Jag vill helst köpa en färdig dator, men hur mycket billigare kan jag komma undan om jag köper delar löst från t.ex. Inet och sätter ihop datorn själv? Är det väldigt svårt? Är rädd för att jag kommer att ta sönder den.

Jag vill helst köpa datorn/datorerna från cdon, dustinhome, inet eller webbhallen då de har samarbete med Klarna.

De jag har kollat på.

Bärbar: http://cdon.se/hemelektronik/hp-14-b...0-w8-p25052837 eller http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu...6-w8-p21464867

Hur framtidssäker kan man säga att de här bärbara speldatorerna är? Går det inte att få ihop en bra kombo får jag köpa en spelbärbar.

Stationär: Kanske någon kan tipsa om en stationär dator som klarar SimCity och andra strategispel på högsta inställningarna och klarar Bf4 hyffsat bra för 6000-7000 kr? Jag vill ha ett framtidssäkert moderkort så att jag kan uppgradera den allt eftersom, skulle även vilja ha en mindre ssd i datorn.
Jag hade köpt Lenovon om jag var du. Då den har bra grafikkort och cpu bland annat. Dessutom tror jag du drar nytta sv att ha en bärbar då du är student. Lenovon lär tugga på rätt bra iom grafikkort i SLI 8gb arbetsminne(ram).
Citera
2013-11-17, 10:13
  #3
Medlem
Hur menar du med 8 gb ram i Lenovon? Den har 16gb ram. Eller menar du att grafikkorten får 8gb när de är i SLI? För varje grafikkort har 2gb ram var.

Hur är det med SLI jämfört med ett enkelt? Hur står sig två gt755 Sli mot ett enkelt gt765 som i Thor datorn?
Citera
2013-11-17, 10:30
  #4
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Hur menar du med 8 gb ram i Lenovon? Den har 16gb ram. Eller menar du att grafikkorten får 8gb när de är i SLI? För varje grafikkort har 2gb ram var.

Hur är det med SLI jämfört med ett enkelt? Hur står sig två gt755 Sli mot ett enkelt gt765 som i Thor datorn?
Ja 16gb ram var det. Sli är mycket bra iom dubbla kraften. 2 755or är givetvis bättre än ett 765.
Citera
2013-11-17, 11:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Ja 16gb ram var det. Sli är mycket bra iom dubbla kraften. 2 755or är givetvis bättre än ett 765.
Okej, jag har dock hört att SLI inte fungerar så bra i alla spel, hur är det med detta?
Citera
2013-11-17, 13:17
  #6
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Okej, jag har dock hört att SLI inte fungerar så bra i alla spel, hur är det med detta?
Det gör nog inte så mycket. Ett 755m går det nog att köra rätt bra inställnngar på ändå.
Citera
2013-11-17, 17:59
  #7
Medlem
Ska du spela mycket så ska du ha en stationär imo, laptops är osköna att spela på (imo) och har ofta problem med överhettning.
Din budget är helt ok, du skulle kunna köpa en vettig dator för ca 8tusen (utan skärm osv) och en laptop som duger till skolan för 3-4tusen.
Ett tips är att köpa 7970 från webhallen för 1900.
Citera
2013-11-18, 19:22
  #8
Medlem
Jag körde på Lenovo Y510. Jag har en 27" skärm hemma som jag även kommer att använda tillsammans med den, så när jag är hemma kommer jag använda den när jag spelar.
Citera
2013-11-18, 19:27
  #9
Medlem
nedranss avatar
är inte bärbar ett måste om man inte har nåt annat alternativ som t.ex ipad? Köp en macbook pro och kör bootcamp när du ska spela
Citera
2013-11-18, 19:30
  #10
Medlem
Körde som sagt på Lenovon.

Men började titta runt lite, de här Chromebook-datorerna, hur bra fungerar de för skolarbeten? Finns det Word till dem? Har märkt att det brukar vara väldiga problem om inte alla i en projektgrupp i skolan kör samma Office program när man gör rapporter m.m.
Citera
2013-11-18, 19:35
  #11
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Ja 16gb ram var det. Sli är mycket bra iom dubbla kraften. 2 755or är givetvis bättre än ett 765.

Säker på detta? läste för någon dag sedan att det var mycket problem med just 755 SLI
Citera
2013-11-18, 19:39
  #12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedblom
Körde som sagt på Lenovon.

Men började titta runt lite, de här Chromebook-datorerna, hur bra fungerar de för skolarbeten? Finns det Word till dem? Har märkt att det brukar vara väldiga problem om inte alla i en projektgrupp i skolan kör samma Office program när man gör rapporter m.m.
Hur kul är det att ha en dator som du inte kan installera något på?
Nej, något Office finns inte till Chromebook.

Går att ladda Microsoft Office web app, men det kräver en internetanslutning för att kunna använda microsofts program hela tiden.

Inte alltid man är uppkopplad när man skriver dokument eller behöver spara dokument.

Så skippa den idén om du ska ha datorn till plugget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback